THE DIDACTIC APPROACH IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOLPE, ADULTS AND ELDERLY: THEIR FACES AND INTERFACES IN THE PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.11594

Keywords:

Didactics, Education of Youth, Adults and Elderly, Educational Practices

Abstract

This article aims to investigate how the didactic/educational processes occur, from the perceptions of the teacher and the students of a public school in the interior of Bahia. In this way, it is constituted as a qualitative study, of the field research type and as an instrument for the production of semi-structured interviews. The research was carried out with teachers and students of Youth, Adult and Elderly Education, from a college that serves the modality in question, located in the interior of Bahia. For the development of this research, authors such as: Libâneo (2002; 2013) were used as theoretical support, for the discussion on didactic-pedagogical actions and Freire (2000; 2011) for all the contribution to the Education of Young, Adults and Elderly , among other authors who made a great contribution to this research. The data allowed a better reflection on the didactic practices developed by the EJAI teachers, as it was possible to identify that they are coated with techniques, methods and teaching content that reach students, contributing to the qualification of their training process. The teaching work carried out in the researched school is of great relevance, it meets the interests of the students and enables them to play a leading role in the pedagogical process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela da Silva Melo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Pedagoga pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Pós-graduanda em Educação Infantil, Anos Iniciais e Psicopedagogia. Membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão Carolina Maria de Jesus: pesquisa e extensão em Educação Popular, Agroecologia e Alfabetização da Classe Trabalhadora

Maria Eurácia Barreto de Andrade, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Professora Doutora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), com atuação no Centro de Formação de Professores (CFP). Pesquisadora e líder do núcleo Carolina Maria de Jesus: Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Popular, Agroecologia e Alfabetização da Classe Trabalhadora. 

References

ANDRADE, Maria Eurácia Barreto de; ESTRELA, Sineide Cerqueira. A formação docente e os desafios para a EJA. In: ANDRADE, Maria Eurácia Barreto de; ESTRELA, Sineide Cerqueira (orgs.). Saberes e partilhas na educação de jovens, adultos e idosos. Cruz das Almas: EDUFRB, 2021, p. 77-103. E-book. Disponível em: https://online.fliphtml5.com/sjtcu/zwuo/#p=1. Acesso em: 13 jul. 2022.

BÖES, João Carlos; MATOS, Diego de Vargas; GUERRA, Avaetê de Lunetta e Rodrigues. Desafios enfrentados pelos docentes da educação de jovens e adultos na atualidade. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13434, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13434. Acesso em: 6 out. 2023.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Reflexões sobre como fazer trabalho de campo. Sociedade e cultura, v. 10, n. 1, p. 11-27, 2007. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/1719. Acesso em: 13 jul. 2022.

CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf. Acesso em: 13 jul. 2022.

FREIRE, Paulo. Alfabetização de Jovens e Adultos. In: FREIRE, Paulo. Educação na Cidade. São Paulo: Cortez editora, 2000. p. 67-70.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e terra, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática: velhos e novos temas. 2002.

OLIVEIRA, Gilvaneide Ferreira. Educar numa Perspectiva Complexa e Transdisciplinar em Paulo Freire. In: OLIVEIRA, Maria Marly; RIBEIRO, Magali Maria de Lima. Paulo Freire: 20 Anos da Ausência Presença. Recife: Tarcísio Pereira Editor, 2020. p. 48-59.

PAIVA, Jane; FERNANDES, Fátima Lobato. Da concepção à prática de formação inicial: A EJA no currículo de pedagogia. Revista Teias, v. 17, p. 25-42, Edição Especial. 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/25007/18074. Acesso em: 13 jul. 2022.

SANTOS, José Jackson Reis dos. Especificidades dos saberes para a docência na educação de pessoas jovens e adultas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 6, n. 8, p. 157-176, 2010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/623. Acesso em: 9 jan. 2022.

Published

2023-12-30

How to Cite

Melo, G. da S., & Andrade, M. E. B. de. (2023). THE DIDACTIC APPROACH IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOLPE, ADULTS AND ELDERLY: THEIR FACES AND INTERFACES IN THE PROCESS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-15. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.11594