Autism Spectrum Disorder and pedagogical strategies to ensure inclusion: a study of scientific productions
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.13969Keywords:
Specialized Service, Pedagogical Strategies, InclusionAbstract
This article, with a qualitative approach and characterized as “State of the Art”, aimed to analyze theses and dissertations in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), initially based on the following descriptors: “Disorder of the Autism Spectrum” and “Pedagogical Strategies”. This search resulted in the finding of two (02) studies, all of which were dissertations, published in 2020. Due to the small quantity, we modified the descriptors to “Autism Spectrum Disorder” and “Specialized Educational Service”, the search revealed three (03) dissertations, all published in 2022. When crossing the data, we selected four (04) studies to read in their entirety, as one was repeated. Research reveals that despite being little known and/or used, pedagogical strategies can contribute to the teaching and learning process of children with ASD. Among these, we highlight the Individualized Educational Teaching Plan (PEI), the Universal Design for Learning (DUA), and Augmentative and Alternative Communication (CAA), which are considered as possibilities to contribute to educational inclusion. Therefore, we highlight as relevant in this study the improvement of teachers' knowledge, so that they can provide students with an equitable education.
Downloads
References
BACELAR; Lara Maria; CRUZ, Lilian Moreira. Trajetória autoformativa na atuação pedagógica como coensino de uma criança autista. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento Ferraz (orgs.). Inclusão e diversidade: relações dialógicas nas práticas de ensino e pesquisa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. p. 41-64.
BAGAROLLO, Maria Fernanda; RIBEIRO, Vanessa Veis; PANHOCA, Ivone. O brincar de uma criança autista sob a ótica da perspectiva histórico-cultural. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 19, p. 107-120, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/dMKstH3Rt4DBB5Q5hsnwDhK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 out. 2023
BAHIA. Diretrizes da Educação Inclusiva no Estado da Bahia. Secretaria da Educação. Salvador, 2017.
BARBOSA, Ana Jéssily Camargo. Estratégias de ensino na promoção à saúde da criança e Adolescente autista: revisão integrativa de literatura. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2020.
BERNARDINO, Janaina da Silva Costa; NEGREIROS, Cláudia Landin; FERREIRA. Lucimar Luisa. Educação inclusiva em escolas da rede pública do município de Arenápolis/MT: uma experiência de ensino e aprendizagem em matemática com alunos de múltiplas deficiências. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 1, n. 2, p. 111- 128, out./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7610/5412. Acesso: 05 jan. 2021.
BOBBIO, Norberto. A Era dos Direitos. Rio de Janeiro: Campus, 1992.
BRAGA JÚNIOR, Francisco Varder Braga; BEDAQUE, Selma Andrade de Paula. Atendimento educacional especializado para o estudante com transtorno do espectro autista. Mossoró: Ed. UFERSA, 2018.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 2. ed. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 1996.
BRASIL. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. 2. ed. Brasília, DF: Corde, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Ensino Fundamental de nove anos: Orientações gerais. 2009.
BRASIL, Estatuto da pessoa com deficiência. Secretaria de Editoração e Publicações Coordenação de Edições Técnicas, Senador Federal. Brasília-DF, 2015.
BRASIL, Lei n. 12.764 de 27 de dezembro de 2012. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 19 de junho de 2022.
BRASIL, Plano Nacional de Educação – PNE, LEI Nº 13.005 de 25 de junho de 2014.
BRASIL. Resolução de 1° de julho de 2015. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192 . Acesso em:19 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
DSM-5. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. [American Psychiatric Association; tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento ... et al.]; revisão técnica: Aristides Volpato Cordioli ... [et al.]. 5. ed. Dados eletrônicos. Porto Alegre: Artmed, 2014.
CAMARGO, Siglia Hoher; BOSA, Cleonice Alves. Competência Social, Inclusão Escolar e Autismo: Um Estudo de Caso Comparativo. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 28, n. 3, p. 315-324, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18165. Acesso em: 6 nov. 2023.
CRUZ, Lilian Moreira; FERREIRA, Lúcia Gracia. A Educação Especial na perspectiva inclusiva pensada a partir dos princípios da pedagogia freireana. Imagens da Educação, v. 11, n. 3, p. 41-55, 30 set. 2021. Disponível em:https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/51125. Acesso em: 1 out. 2021.
FERREIRA, Daniela Nascimento. O desenvolvimento de material autoinstrucional como facilitador do acesso a informações para inclusão escolar de estudantes com transtorno do espectro autista. 2022. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Inclusiva) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2022.
FERREIRA, Lucimar Gracia. Adequações pedagógicas: uma reeleitura reflexiva das práticas docentes para alunos surdos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 1, n. 2, p. 129-145, out./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7312. Acesso: 05 jul. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia; BARRETO, Denise Aparecida Brito; SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Educação Inclusiva e Currículo: reflexões sobre as novas exigências formativas. In: COSTA, Graça dos Santos; PUIGGRÒS, Núria Rajadell; NUNES, Cláudio P. (Orgs.). Educação e inclusão: desafios formativos e curriculares. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2020, p. 87-100.
FINATTO, Mariele. Práticas Baseadas em Evidências na rede regular de ensino do estado de Santa Catarina: uma aproximação a partir dos saberes dos professores e de práticas com evidência de efetividade. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Estadual de Santa Maria, Santa Maria, 2022.
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas S/A, 2002.
GUEDES, Luciana de Almeida. Alfabetização de crianças com autismo e a Comunicação Aumentativa e Alternativa: uma revisão sistemática da literatura. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
HOLANDA, Cristine Maria de Souza França; MENEZES, Maria do Socorro da Silva; MENEZES, Aryadne Thaís da Silva; ASSIS, Luciana Vilar de. Direito de acesso à educação das crianças portadoras de autismo: referência para assegurar a inclusão social. Autismo: pesquisas e relatos. Campo Grande: Editora Inovar, 2021.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LOUREIRO, C. R. M. J.; SILVA, R. L. da. Políticas públicas de educação inclusiva: desafios à formação de estudantes público-alvo da educação especial. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 1, n. 2, 2020. out./dez. p. 196-210. Disponível em https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8090/5658. Acesso: 05 jan. 2021.
LUZ, Rebeca do Nascimento; CRUZ, Lilian Moreira. Um estudo sobre Adaptação Curricular no ensino regular: educação inclusiva em foco. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 10, p. 1-16, out./dez. 2022. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reedISSN: 2675-68891. Acesso em: 23 ago. 2023.
MAIESKI, Sandra; OLIVEIRA, Katya Luciane de; BZUNECK, José Aloyseo. Motivação para aprender: o autorrelato de professores brasileiros e chilenos. Psico-usf, v. 18, n. 1, p. 53-64, abril, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusf/a/gT5dYxKCwYs6NQnsNpcmGbm/. Acesso em: 10 out. 2023.
MONTI, Luisa Leoncio. A materialização da deficiência na atualidade: algumas considerações. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 6, p. 1-15, out./dez., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9490. Acesso em: 30 jan. 2022.
NOGUEIRA, Julia Candido Dias; ORRÚ, Sílvia Ester. Eixos de interesse como possibilidades de aprendizagem para estudantes com Transtorno do Espectro Autista. Acta Scientiarum. v. 41, n. 3, e49934, 2019. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/49934. Acesso em: 10 set. 2023.
SANTOS, Aline de Oliveira. Autismo infantil e as técnicas psicoeducacionais. Trabalho de conclusão de curso - Faculdade de Ciências da Saúde e Educação – Faces. Brasília, 2009.
SANTOS, Luana Silva; CRUZ, Lilian Moreira. Educação Especial e Educação do Campo: uma interlocução necessária. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-18, abr./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/11025. Acesso em: 23 ago. 2023.
SILVA, Brígida Karina Liechocki. Inclusão Escolar de uma Criança com Síndrome de Down. In: IX Congresso Nacional de Educação–EDUCERE, III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. Paraná, PUC-PR, 2009. Disponível em http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2465_1462.pdf. Acesso em: 30 set. 2023.
SOUSA, Glejane Bezerra de. Formação do docente para atuação educacional com pessoas com Transtorno do espectro do Autismo na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
SUPLINO, Maryse. Currículo Funcional Natural: Guia prático para a educação na área do autismo e deficiência mental. 3. ed. Rio de Janeiro: CASB-RJ, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.