EDUCATIONAL AND SOCIAL INCLUSION: CHILDREN WITH SPECIFIC NEEDS AND RELATIONSHIP WITH SUPPORTING PROFESSIONALS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.7991Keywords:
Support Professionals., Specific needs., School.Abstract
This work aims to analyze educational and social inclusion, based on a study on the relationship between specialized educational assistance and children with specific needs in regular schools. It is a qualitative approach, exploratory-descriptive, cross-sectional, with an empirical theoretical approach with a method of collection through an interview, which will be analyzed under the Discourse Analysis. Its population consisted of professionals supporting children with specific needs. The sample consisted of 7 people who were selected through active search, respecting the saturation criteria. From the questionnaires answered individually by the participants, there were a total of 7 questionnaires, with 8 open questions. It was possible to perceive in this analysis, the view of these teachers through the social and educational inclusion of these students, being possible to see the failures that occur in the inclusion process, the challenges, insecurities, fears, overcoming, persistence and the advances obtained by these professionals. During this work, we emphasized the importance of educational and social inclusion related to the work of support professionals within the education network. Strengthening the idea that children with specific needs are part of the entire educational environment, and are not only partly segregated from it.
Downloads
References
ARAÚJO. Abordagem Qualitativa Na Pesquisa Em Administração: Um Olhar Segundo a Pragmática da Linguagem. Brasília, 2013. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EnEPQ196.pdf. Acesso em: 15/10/2019.
BERNARDINO, J. da S. C.; NEGREIROS, C. L.; FERREIRA. L. L. Educação inclusiva em escolas da rede pública do município de Arenápolis/MT: uma experiência de ensino e aprendizagem em matemática com alunos de múltiplas deficiências. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, 2020. out./dez. 111- 128. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7610/5412. Acesso: 05 jan. 2021.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/508200/CF88_EC85.pdf. Acesso em 18 dez. 2021.
CABRAL, R. C. S.; MOREIRA, J. da R.; DAMASCENO, A. R. Educação inclusiva em tempos de barbárie: questões sobre os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. p. 360-374. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8134. Acesso em: 20 maio 2021.
CAMARGO, E. P. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência Educação, Bauru, v.23, n.01, p.1-6, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320170010001. Acesso em: 30 dez. 2021.
CADAVIECO, J.F; FERREIRA, M; PRADO, S.A. Educação inclusiva: o professor como epicentro do processo de inclusão. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, v.8, n.1, p.1-13, 2015. Disponível em: https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/117. Acesso em 30 dez. 2021.
CRUZ, L. M.; FERREIRA, L. G. A Educação Especial na perspectiva inclusiva pensada a partir dos princípios da pedagogia freireana. Imagens da Educação, v. 11, n. 3, p. 41-55, 30 set. 2021. Disponível em:https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/51125. Acesso em: 1 out. 2021.
DAMASCENO, A. R.; CRUZ, I. D. Inclusão em educação e a formação de professores em perspectiva: entre velhos dilemas e desafios contemporâneos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. jan./mar. p. 71-88. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8093/5650. Acesso em: 20 mai. 2021.
FEITOSA, F; MOTA, J; OLIVEIRA, I. Inclusão escolar de alunos com necessidades especiais: desafios da prática docente. Revista Humanidades e Inovação, v.7, n.8, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1867. Acesso em 29 dez. 2021.
FERREIRA, L. G. Adequações pedagógicas: uma reeleitura reflexiva das práticas docentes para alunos surdos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, 2020. out./dez. p. 129-145. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7312. Acesso: 05 jul. 2021.
FERREIRA, L. G.; BARRETO, D. A. B.; SOUZA, E. M. de F. Educação Inclusiva e Currículo: reflexões sobre as novas exigências formativas. In: COSTA, Graça dos Santos; PUIGGRÒS, Núria Rajadell; NUNES, Cláudio Pinto (Orgs.). Educação e inclusão: desafios formativos e curriculares. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2020, p. 87-100.
FONTENELLES, S. et al. Metodologia de pesquisa científica: Diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. 08p. Amazonas. UNAMA, 2009.
GATTI, B. A. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, n. 119, julho/ 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000200010. Acesso em 10 dez. 2021.
LIMA, M. G. A formação continuada de professores do atendimento educacional especializado (AEE) em Campina Grande/PB: O antes o durante e o depois de uma intervenção pedagógica (pós-graduação em educação). 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14705. Acesso em: 12 dez. 2021.
LIMA, M; MENEZES, A; MATOS, C. A educação inclusiva no contexto das políticas públicas no Brasil. 1. ed. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2019. 09 p.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de educação especial. Diretrizes operacionais da educação especial para o atendimento educacional especializado na educação básica. Brasília: Senado, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=428-diretrizes-publicacao&Itemid=30192. Acesso em: 15 dez. 2021.
NUNES, I. M.; OLIVEIRA, M. I. ; OLIVEIRA, G. C. A inclusão na rede privada tensões e possibilidades. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 5., 2018, Vitória, ES. Anais [...]. Vitória, ES: UFES, 2018. p. 52-65. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/snee/article/view/23857. Acesso em 20 dez. 2021.
SANTOS, A. M. R. N. M.; MARQUES, J. L. P. T.; NASCIMENTO, K. C. S. Educação inclusiva: avanços e desafios do atendimento educacional especializado. Cadernos de Graduação - Ciências humanas e sociais, Aracaju, v. 4, n. 3, p. 153-166, abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas/article/view/5086. Acesso em 22 dez. 2021.
SANTOS, É. C. da S. de L.; MOREIRA, J. da S. “Nova” política de educação especial como afronta aos direitos humanos: análise crítica do Decreto nº 10.502/2020. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. jan./mar. p. 156-175. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7908. Acesso em: 20 maio 2021.
SOUZA, S. E. O direito das pessoas com deficiência: sociedade e inclusão educacional. Estudos IAT, Salvador, v.3, n.2, p. 114-126, dez, 2018. Disponível em: http://estudosiat.sec.ba.gov.br/index.php/estudosiat/article/view/84. Acesso em: 29 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.