The non-place of women-mothers in education: entrance to teaching and permanence in higher education
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11498Keywords:
Teaching, Public policy, Genre, Higher educationAbstract
This article analyzes the non-place of women mothers in the field of education. To do so, recover it theoretically and methodologically for studies of the history of education, post-structural gender studies and Foucaultian studies. At first, a research history is carried out to investigate or not the place of women mothers in teaching, whose investigations apply within the scope of the I National Conference of Education (1927). Then there is debate about the place of these women mothers in higher education and the right to education that is guaranteed by law, but not realized. Given this, it is concluded that the advance in public education policies is allowed or access to education for social classes, although these “minorities” are still necessary in policies that allow the permanence and success in the formative process, or what affects all levels of basic, vocational and higher education.
Downloads
References
ALVES, Alexandre; PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição. EUGENIA, EDUCAÇÃO E SABER MÉDICO: O DISCURSO EUGÊNICO NA I CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO (1927). História & Ensino, Londrina, v. 25, n. 1, p. 427-451, jan./jun. 2019. DOI: 10.5433/2238-3018.2019v25n1p427. ISSN: 2238-3018. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/33680. Acesso em: 18 out. 2022.
ARROYO, Miguel. Políticas educacionais, igualdade e diferenças. RBPAE, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 83-94, jan./abr. 2011. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/download/19969/11600.%20Acesso%2006%20nov.%202014. Acesso em: 22 ago. 2021.
BARROS, Daniel da Silva. ESCOLARIDADE E DISTRIBUIÇÃO DE RENDA ENTRE OS EMPREGADOS NA ECONOMIA BRASILEIRA: UMA ANÁLISE COMPARATIVA DOS SETORES PÚBLICO E PRIVADO DOS ANOS 2001 E 2013. Revista de Economia Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 1-26, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rec/v21n3/1415-9848-rec-21-03-e172135.pdf. Acesso em: 27 jan. 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BOTO, Carlota. A educação como direito humano de três gerações: identidades e universalismos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 777-798, 2005. http://www.scielo.br/pdf/es/v26n92/v26n92a04.pdf. Acesso em: 24 jul. 2022.
BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand Brasil, 2003.
BRASIL. INEP Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico: Censo da educação superior 2018, Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file. Acesso em: 22 ago. 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em 22 ago. 2022.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 28 set. 2022.
COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997.
COSTA, Fabiana Alves da. MULHER, TRABALHO E FAMÍLIA: OS IMPACTOS DO TRABALHO NA SUBJETIVIDADE DA MULHER E EM SUAS RELAÇÕES FAMILIARES. Pretextos, Belo Horizonte, s v. 3, n. 6, jul./dez. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/braud.DESKTOP-K0GBNBQ/Downloads/15986-Texto%20do%20artigo-65618-1-10-20180911.pdf. Acesso em 28 ago. 2022.
CURY, Carlos Alberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. RBPAE, Porto Alegre v. 23, n. 3, p. 483-495, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/viewFile/19144/11145. Acesso em: 22 ago. 2021.
DAL’IGNA, Maria. Cláudia; MEYER, Dagmar.E; GOMES, Patricia Dornelles; KLEIN, Carin. Gênero, sexualidade e biopolítica: Processos de gestão da vida em políticas contemporâneas de inclusão social. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, v. 27 n.140. 2019. Disponível em: file:///C:/Users/braud.DESKTOP-K0GBNBQ/Downloads/4050-20428-1-PB.pdf. Acesso em 28 ago. 2022.
DAL’IGNA, Maria. Cláudia; MEYER, Dagmar.E; KLEIN, Carin. Mulher-mãe responsável: competências para educar filhos(as) saudáveis. In: BRITES, Jurema Gorski; SCHOBBACH, Leticia, (Org.). Políticas Para Família, Gênero e Geração. Porto Alegre: UFRGS/CEGOV, p.56-76. 2014. Disponível em: https://www.ufrgs.br/cegov/files/pub_41.pdf. Acesso em: 28 jul. 2022.
DUBET, François. Democratização escolar e justiça da escola. Educação UFSM, Santa Maria, v. 33, n. 3, p. 381-394, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1614/909. Acesso em: 10 jun. 2022.
GENTILI, Pablo. O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação & Sociedade, v. 30, n. 109, p. 1059-1079, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v30n109/v30n109a07.pdf. Acesso em 29 out. 2021.
GEORGEN, Pedro. A EDUCAÇÃO COMO DIREITO DE CIDADANIA E RESPONSABILIDADE DO ESTADO. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 124, p. 723-742, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fnSxbMMFwkM6kqxVrR5Z8Gc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 ago. 2021.
HOELLER, Solange A. de O. DISCURSOS SOBRE MODERNIDADE PARA A ESCOLA PRIMÁRIA: PRIMEIRA CONFERÊNCIA ESTADUAL DO ENSINO PRIMÁRIO (SANTA CATARINA, 1927) E PRIMEIRO CONGRESSO DE INSTRUÇÃO PRIMÁRIA (MINAS GERAIS, 1927). In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPEd, 36, 2013, Goiânia/GO. Anais..., ANPEd, 36, 2013, Goiânia/GO, 2013. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/discursos-sobre-modernidade-para-escola-primaria-primeira-conferencia-estadual-do. Acesso em 27 ago. 2022.
LOURO, Guacira Lopes. (Org.). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
LIMA, Nestor dos Santos. Unidade nacional pela cultura pedagógica: a unificação do magistério nacional. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 107-115.
MACIEL, Edgar. Professora da UFRGS assedia aluna que levou filha para a sala de aula. Huffpost, 2016. Disponível em: https://www.huffpostbrasil.com/2016/04/03/professora-da-ufrgs-assedia-aluna-que-levou-filha-para-a-sala-de_a_21690348/. Acesso em: 18 out. 2022
MAGALHÃES, Lúcia. Seleção e estalonagem das classes infantis pela psicometria e pela fisiometria. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 107-115.
MENEZES, Antônio B. N. T. de. A MODA E O CELIBATO PEDAGÓGICO: PRESSUPOSTOS ÉTICOS E HIGIENISTAS NA EDUCAÇÃO DA DÉCADA DE 1920. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 27, p. 97-107, Jul./Dez. 2009. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/75. Acesso em 28 jul. 2022.
MEYER, Dagmar E. E. Abordagens pós-estruturalistas de pesquisa na interface educação, saúde e gênero: perspectiva metodológica. In: MEYER, Dagmar E. E.; PARÍSO, Marlucy A. (Orgs.). Metodologias Pós- críticas em Educação. 2 ed. Belo Horizonte: Mazza, 2012, p. 47-61.
MONTEIRO, Mariana K.; ALTMANN, Helena. TRAJETÓRIAS NA DOCÊNCIA: PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPEd, 36, 2013, Goiânia/GO. Anais..., ANPEd, 36, 2013. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca?keys=&field_bib_tipo_target_id=All&field_bib_serie_target_id=All&field_bib_gt_target_id=All&page=14. Acesso em 28 out. 2022.
NICHOLSON, Linda. Interpretando o gênero. Revista Estudos Femininas, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 1-33, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/11917/11167. Acesso em: 28 jul. 2022.
PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição; ALVES, Alexandre. Os debates sobre educação moral, conduta e caráter do indivíduo nas primeiras décadas do século XX e seus reflexos na atualidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos - RBEP/INEP, Brasília, v. 100, n. 256, p. 651-674, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i256.4161.
PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição; ALVES, Alexandre, RESPONSABILIZAÇÃO, MERITOCRACIA E DESFILIAÇÃO SOCIAL NO BRASIL. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, v. 2, n. 58, p. 1-19, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n58.11137.
PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição. A instituição da racionalidade neoliberal nas políticas educacionais brasileiras a partir dos princípios “continuar aprendendo” e “aprender a aprender”. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas/ Education Policy Analysis Archives, Arizona, v. 29, n. 150, p. 1-29, nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.29.6023.
ROMERO, Maria. Vídeo mostra professor ninando bebê para aluna assistir à aula em Teresina. O professor disse que não queria que a aluna deixasse a aula. Para ela, atitude foi de muita sensibilidade. G1 Piauí [online], Caderno TV Clube. 02/03/2018. Disponível em: https://g1.globo.com/pi/piaui/noticia/em-video-professor-nina-bebe-para-aluna-continuar-assistindo-aula-em-teresina.ghtml. Acesso em 25 nov. 2021.
SALVATO, Marcio Antonio; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gomes Ferreira; DUARTE, Ângelo José Mont’Alverne. O Impacto da Escolaridade Sobre a Distribuição de Renda. Est. econ., São Paulo, v. 40, n. 4, p. 753-791, OUTUBRO-DEZEMBRO 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ee/v40n4/v40n4a01.pdf. Acesso em: 27 out. 2022.
SANTOS, Boaventura de Souza. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. (coleção para um novo senso comum, v. 4). 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, jul./dez., 1995. Disponível em: file:///C:/Users/braud.DESKTOP-K0GBNBQ/Downloads/71721-297572-1-PB.pdf. Acesso em 26 ago. 2022.
SILVA, Roberto Rafael Dias da. Emocionalização, algoritimizção e persoalizaçã dos itinerários formativos: como operam os dispositivos de customização curricular? Currículo sem Fronteiras, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 699-717, set/dez. 2017. Disponível em:< http://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/silva.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2022.
SILVEIRA, Alair Suzeti da. Estado do Bem-Estar Social e desfiliação social. Política & Sociedade - Florianópolis - Vol. 12 - Nº 23 - Jan./Abr. de 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2013v12n24p145/25562. Acesso em: 28 out. 2022.
SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006, p. 20-45. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222006000200003.
VIEIRA, Rosa Maria. A CONSTRUÇÃO DO CONSENSO ULTRALIBERAL. RAE-eletrônica, São Paulo, v. 5, n. 2, Resenha 3, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/raeel/v5n2/v5n2a10.pdf. Acesso em: 28 ago. 2022.
XAVIER, Lindolpho. Necessidades da pedagogia moderna. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 65-73.
ZANNETTE, Jaime E.; DAL'IGNA, Maria Cláudia. “Ser homem” e “ser pedagogo”: relações de gênero nos caminhos da profissionalização. Textura. Canoas v. 20 n. 43 p.121-150, mai./ago. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/braud.DESKTOP-K0GBNBQ/Downloads/4022-13334-1-PB.pdf. Acesso em: 25 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.