Education for Peace Culture and Teacher Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11675

Keywords:

Education, Culture of Peace, Teacher Training

Abstract

This article aims to understand some of the epistemological foundations for the enhancement of education for a culture of peace and the possibilities of a humanistic teacher training that points in that direction. The methodology adopted in this study is qualitative in nature, based on phenomenology and founded on the interpretive method. It is also a descriptive investigation and literature review, in which we take Morin (2000, 20003) and Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) as primary reference points. Humanistic education focused on the theme of a culture of peace still needs to be understood, disseminated, and practiced. We have found that in order to achieve this goal, it is necessary to revisit the foundations of teacher training, which is why we have listed eight necessary points for praxis. The article aims to promote a reflection on the ethical commitment to individually disassociate from the social practices of the counter-culture of peace, which leads us to rethink the educational models currently used in teacher training.

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Author Biographies

Sheyla Maria Fontenele Macedo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

 Doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa/Portugal), linha de investigação Formação de Professores, Mestra em Educação, pela Universidade Federal do Estado do Ceará / CE (2008), Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Candido Mendes/ RJ (1999), Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNI RIO) / RJ (1998). Pesquisadora nas áreas de Educação/Ensino Humanista, Ética na educação/ensino (espaços escolares e não escolares), Filosofia da Educação, Formação ética profissional de professores, Relações Humanas e comportamento na Educação, Avaliação Ética e Humanista, Didática e Humanismo, Gestão Emocional no Ensino e na Aprendizagem (afetividade, etc.), Pedagogias humanistas. Professora da Pós-Graduação, no programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN);  Professora na graduação na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), lotada no Departamento de Educação; - Membro do Grupo de Pesquisas e Planejamento de Ensino (GEPPE).

Karen Ingred Nogueira Magalhães , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Ensino - PPGE da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/CAPF ; Pós graduanda em Neuropsicopedagogia Clínica pela Faculdade Venda Nova do Imigrante – FAVENI; Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN/CAPF (2021) . Membro do Grupo de Pesquisa "Ética na Escola" (PPGE/UERN). Investiga sobre Educação, ética e Pedagogia. Pedagogia Logosófica.

José Mário de Souza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestrando em Ensino no Programa de Pós Graduação em Ensino (PPGE/UERN). Especialista em Geopolítica e História pelas Faculdades Integradas de Patos (FIP, 2015). Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN, 2020). Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN, 2013). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Planejamento do Processo Ensino Aprendizagem (GEPPE/UERN).

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Published

2023-06-26

How to Cite

Macedo, S. M. F., Nogueira Magalhães , K. I., & Souza, J. M. de. (2023). Education for Peace Culture and Teacher Training. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11675, 1-19. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11675

Issue

Section

Dossiê: Cultura de paz