Human rights education in teacher training for the early years: science and art in the study of food culture
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11732Keywords:
Initial training, Human Rights Education, Early Years, Youth and Adult Education, Science and Art, Food CultureAbstract
In this paper, we report and discuss an experience of initial teacher education for Early Years and Youth and Adult Education (YAE), focused on Human Rights Education (HRED), from the relationship between Science and Art, working with food culture as a theme of studies. For this, we assume the perspective of HRD for social transformation and, in pedagogical terms, the CTS-ART proposal and interdisciplinarity to rethink the school curriculum. The initial training practice included the planning of teaching activities by the undergraduate students to be developed with students of the Early Years and EJA. In pedagogical terms, the proposals of HRD at school contemplated the approach of social themes with interdisciplinary relations between Science and Art. The study of food culture, in the context of EHR, made it possible to give visibility to people involved in historical and cultural practices related to food. We conclude that the insertion of HRD, based on the dialogue between Science and Art, contributed both to the insertion of themes about food and the empowerment of traditional people and communities, and to a closer relationship of undergraduates with Science content in the Early Years and in EJA.
Downloads
References
AIKENHEAD, Glen. What is STS Science Teaching? In: SOLOMON, J., Aikenhead, G. STS education: international perspectives on reform. Teachers College Press, 1994. Disponível em: http://www.usask.ca/education/people/aikenhead/sts05.htm. Acesso em: 07 jun. 2013.
ANDRADE, S. de A.; OLIVEIRA, R.D.V.L. de; QUEIROZ, G. R. P. C.; MELLO, W. Z. de. A abordagem CTS-ARTE nos estudos das estações de tratamento de esgoto: uma prática no ensino fundamental. REVISTA PRÁXIS, nº 11, p. 65-79, junho de 2014.
BENEVIDES, M. V. Educação em Direitos Humanos: do que se trata?, 2000. Disponível em: http://www.rcdh.es.gov.br/ Acesso em: 18/07/2019.
BRANDÃO, A. C. P.; LEAL, T. F. Em busca da construção de sentidos: o trabalho de leitura e produção de textos na alfabetização. In: BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. de S. (Org.) Leitura e produção de textos na Alfabetização. Belo Horizonte, autêntica, 144 p. 2005.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília: MDS; Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional, 2012.
BRASIL. Guia alimentar para a população brasileira / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. – 2. ed., 1. reimpressão. – Brasília: Ministério da Saúde, 2014.
CACHAPUZ, A. F. Arte e Ciência no ensino de Ciências. In: GONÇALVES, T.V.O.; MACÊDO, F. C. da S.; SOUZA, F. L. (ORG.) Educação em Ciências e Matemáticas: debates contemporâneos sobre ensino e formação de professores. Porto Alegre: Penso, 255 p. 2015.
CABRAL, W, A; PESSOA, W.R. AFONSO, A. F. A formação de professores para a docência nos anos iniciais do ensino fundamental: In: TRÓPIA, G; CARNEIRO, F; REIS, R. de C. (ORG.) Práticas docentes em ciências e matemática nos anos iniciais. 1 ed. Juiz de Fora: Templo editora, p. 108 – 116, 2020.
CANDAU, V. M. Educação e Direitos Humanos, Currículo e Estratégias, 2007. Disponível em: http://bit.ly/1EbrbL8. Acesso em: 16/01/2020.
CANDAU, V. M. Multiculturalismo e Educação: Desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
CANDAU, V. M.; SACAVINO, S. Educação em direitos humanos: concepções e metodologias. In: FERREIRA, L. F. G. et al. Direitos humanos na educação superior: subsídios para a educação em direitos humanos na pedagogia. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2010.
CANDAU, V. M.; PAULO, I. ANDRADE, M.; LUCINDA, M. C.; SACAVINO, S.; AMORIN, V. Educação em Direitos Humanos e Formação de professores (as). São Paulo, Editora Cortez, 232 p, 2013.
FERNANDES, K. L. da S.; MEGID-NETO, J. Características e tendências das dissertações e teses brasileiras sobre práticas de ensino de ciências nos anos iniciais escolares (1972-2011). Interacções, n. 39, p. 540-551, 2015.
GONÇALVES, T. V. O. Ensino de Ciências e Matemática: marcas da diferença. 2000. 275 f. Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática) — FE, Unicamp, Campinas, 2000.
GULLAR, Ferreira. Melhores poemas de Ferreira Gullar. 6. ed. São Paulo: Editora Global, 2000.
LAMIN-GUEDES, V. Crise ambiental, sustentabilidade e questões socioambientais. Revista Ensaio – Ciência em tela, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, 2013.
LEÃO, M. O direito humano à alimentação adequada e o sistema nacional de segurança alimentar e nutricional. Brasília: ABRANDH, 2013
LIMA, M. E. C. de C.; MAUÉS, E. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v. 08, p. 184-198, jul-dez, 2006.
LUFTI, M. Cotidiano e educação em química: os aditivos em alimentos como proposta para o ensino de química no 2 o grau. Ijuí: Unijuí, 1988.
LORENZETTI, L. DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências. V. 3, n. 1, p. 45-61, jan-jun, 2001.
OLIVEIRA, R. D. V. L. de.; QUEIROZ, G. R. P. C. CTS-Arte: uma possibilidade de utilização da arte em aulas de Ciências. Conhecimento & Diversidade, Niterói, n. 9, p. 90–98, jan-jun, 2013.
OLIVEIRA, R. D. V. L. de.; QUEIROZ, P. C. A formação de professores de ciências a partir de uma perspectiva de Educação em direitos Humanos: uma pesquisa-ação. Ciência e Educação, Bauru, v. 24, n.2, p. 355-373, 2018.
PESSOA, W.R.; SILVA, A. C. A. da; REIS, R. de C. Reflexões sobre aprender e ensinar Química no contexto da Educação Infantil e do Nível Fundamental. In: SIMÕES NETO, J. E.; SILVA, J. R. R. T. da. Ensino de Química: Novos olhares de uma nova geração. 1 Ed. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2021.
PORTO-GONÇALVES, C. W. Amazônia encruzilhada civilizatória: tensões territoriais em curso. o. 1. ed. IPDRS / CIDES - UMSA, 2018, p. 19-110.
PINHÃO, F. L.; MARTINS, I. G. R. A formação de professores para o Ensino de Ciências nos Anos Iniciais: traçando um panorama da pesquisa nacional. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia. Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, 2011.
RANGEL, M.; ROJAS, A. A. Ensaio sobre arte e ciência na formação de professores. Revista Entreideias, Salvador, v. 3, 2014, p. 73-86.
ROJO, R. Alfabetização e letramento: sedimentação de práticas e (des) articulação de objetos de ensino. In: Perspectiva, v. 24, n. 2, jun./dez. 2006, p. 569-596.
SANTOS, V. F.; PASCOAL, G. B. Aspectos gerais da cultura alimentar paraense. RASBRAN - Revista da Associação Brasileira de Nutrição. São Paulo, SP, Ano 5, n.1, p. 73-80, Jan-Jun. 2013.
SILVA, M. W. da; SILVA, C. S. da Ciência e Arte na formação inicial de professores: aspectos educativos e formativos de uma performance do poema Física de José Saramago. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017.
SOUZA, I. M. P. de. Poesias em práticas de Alfabetização. In: BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. de S. (Org.) Leitura e produção de textos na Alfabetização. Belo Horizonte, autêntica, 144 p. 2005.
WIPPEL, M.; GEBARA, M. J. F. Ciências e Arte: Uma pesquisa bibliográfica nas Atas do ENPEC. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Natal. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019.
VALLE, L. A. do.; FLÔR, C. C.; MENEZES, P. H. D. A música, a poesia e o teatro no contexto da educação científica. In: IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia. Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.