Informational media literacy allied to artivism in search of a teaching practice based on criticality and the culture of peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11753

Keywords:

artvism, education, informational media literacy

Abstract

This theoretical essay in the form of an article proposes a reflection on the potential of informational media literacy combined with artivism practices, in search of training young people with a critical, autonomous and reflective sense in the exercise of freedom, peace and citizenship. Through bibliographical research on informational media literacy, artivism, culture of peace and education, it is proposed the compilation of theoretical and methodological parameters that can help the composition of pedagogical practices that allow the constitution of a citizen, participative and non-violent identity, that can be explored in projects and research involving informational media literacy and artivism, both in formal and informal education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ângela Aparecida de Almeida, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

He holds a master's degree in Education from UFTM (Uberaba-MG). He is a specialist in Integrated Technologies for Education by FAZU (2008), in Supervision, Management and School Inspection by UNIUBE (2020), in Education, gender and sexuality by FACUMINAS (2022) and in Afro-Brazilian Culture in Education also by FACUMINAS (2022). ). He holds a degree in Biological Sciences from CESUBE (2004), a degree in Systems Analysis and Development from IFTM (2010), a degree in Pedagogy from Unifran (2019) and a degree in Informatics from Uniasselvi (2021). Member of the 'Educating Witches' Group for Studies and Research on Media, Education and Feminism. He has experience in the area of ​​Education and Computer Science, with emphasis on Information Systems.

References

AGÊNCIA SENADO. Violência nas escolas: especialistas reforçam importância do acolhimento de estudantes. Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2022/06/08/violencia-nas-escolas-especialistas-reforcam-importancia-de-acolhimento-de-estudantes#:~:text=Pesquisa%20feita%20pela%20Associa%C3%A7%C3%A3o%20dos,de%20viol%C3%AAncia%20na%20pr%C3%B3pria%20escola.>. Acesso em: 12 nov. 2022.

ANDRADE, Maria Margarida. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

ARENDT, Hannah. Crises da República. São Paulo: Perspectiva, 1973.

AUN - Agência Universitária de Notícias. Artivismo propõe uma nova maneira de se relacionar com a cidade. Disponível em: <https://aun.webhostusp.sti.usp.br/index.php/2017/12/21/artivismo-propoe-uma-nova-maneira-de-se-relacionar-com-a-cidade/>. Acesso em: 12 dez. 2022.

BÉVORT, Evelyne.; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. In: Educação Social. vol. 30. n. 109. set-dez. Campinas, 2009. p. 1081-1102. Disponível em:< Disponível em:http://www.scielo.br/pdf/es/v30n109/v30n109a08.pdf >. Acesso em:10 nov. 2022.

BOURDIEU, Pierre. Raisons pratiques. Paris: Seuil, 1994.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 de out. 2022.

BUCKINGHAM, David. The media education manifesto. Cambridge, UK; Medford, USA: Polity Press, 2019.

CETIC.BR - Centro Regional para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC Educação. 2021. Disponível em: <https://cetic.br/pt/pesquisa/educacao/indicadores/>. Acesso em: 13 dez. 2022.

COLLINS, Patricia Hill. Learning from the outsider with: the sociological significance of black feminist thought. In: HARDING, S. (Ed.). Feminist standpoint theory reader: intellectual and political controversies. New York: Routledge, 2004. p. 103-126.

DEBARBIEUX, Eric. A violência na escola francesa: 30 anos de construção social do objeto (1967-1997). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, nº 1, p. 163-193, jan./jun. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022001000100011. Acesso em: 20 out. 2020.

DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais: os perigos das telas para nossas crianças. Belo Horizonte, 2021. Vestígio.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREUD, S. El malestar en la cultura (1930). Buenos Aires: Amorrortu Editores, 1976. (Obras completas, 21)

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Mais de um terço dos jovens em 30 países relata ser vítima de bullying online. Brasília: Unicef Brasil, 2019. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/mais-de-um-terco-dos-jovens-em-30-paises-relatam-ser-vitimas-bullying-online. Acesso em: 01 out. 2022.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2011.

GOOGLE. Seja incrível na Internet. 2021. Disponível em: <https://beinternetawesome.withgoogle.com/pt-br_br/>. Acesso em: 12 dez. 2022.

HALL, S. Encoding/decoding. In: HALL, S. et al. (Ed.). Culture, media, language. London: Hutchinson, 1980. p. 128-138.

HARDING, Sandra. Rethinking standpoint epistemology: what is “strong objectivity”? In: ARDING, S. (Ed.). Feminist standpoint theory reader: intellectual and political controversies. New York: Routledge, 2004. p. 127-140.

HARTSOCK, Nancy. The feminist standpoint: developing the ground for a specifically feminist historical materialism. In: KEMP, S.; SQUIRES, J. (Ed.). Feminisms. New York: Oxford University, 1997. p. 152-160.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD Contínua - Pesquisa Nacional por amostra de domicílios. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/9171-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-mensal.html?=&t=destaques>. Acesso em: 12 dez. 2022.

IPEA - Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Atlas da Violência v.2.7 - Bem Vindo. Ipea.gov.br. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/>. Acesso em: 12 nov. 2022.

LIVINGSTONE, Sonia. Active Participation or just more information? Young people’s take up of opportunities to act and interact on the internet. Information, Communication & Society, v. 8, n. 3, p. 287-314, 2004.

MESQUITA, André. Insurgências poéticas: arte ativista e ação coletiva. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2011.

MICHAELIS, Dicionário. Michaelis On-Line. 2022. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/viol%C3%AAncia/>. Acesso em: 13 dez. 2022.

MOCELLIM, Alan. Lugares, não-lugares, lugares virtuais. Em Tese, Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 77-101, jan./jul. 2009.

PORTAL DA TRANSPARÊNCIA. Registro Civil. Registrocivil.org.br. Disponível em: <https://transparencia.registrocivil.org.br/inicio>. Acesso em: 12 nov. 2022.

RAPOSO, Paulo. Artivismo: articulando dissidências, criando insurgências. Cadernos de Arte e Antropologia, Salvador, v.4, n.2, p.3-12, 2015.

SEITER, Ellen. Television and new media audiences. New York: Oxford University, 2002.

SIQUEIRA, Alexandra Bujokas; ANDRELO, Roseane; ALMEIDA, Lígia Beatriz Carvalho . Mídia-educação no ensino médio: uma experiência com alunos e professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. Araraquara -SP, 2012. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5397/4321. Acesso em: 12 nov.

TEIXEIRA, Patrícia Brito. Caiu na rede. E agora? Gestão e gerenciamento de crises nas redes sociais. Digitaliza Conteúdo, 2013.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a educação, a ciência e a cultura. Declaração dos princípios sobre a tolerância. Brasília-DF, 1995. Disponível em: <https://www.oas.org/dil/port/1995%20Declara%C3%A7%C3%A3o%20de%20Princ%C3%ADpios%20sobre%20a%20Toler%C3%A2ncia%20da%20UNESCO.pdf>. Acesso em: 02 nov. 2022.

VERGARA, Patrícia Karina; LESSA, Patrícia. Arte e feminismos na América Latina. IV JORESP - JORNADA REGIONAL DE EDUCAÇÃO SEXUAL DO PARANÁ E II CISEX - COLÓQUIO INTERNACIONAL DE SEXUALIDADES DA UENP: Olhares plurais para as questões de gênero e sexualidade. Jacarezinho, Universidade Estadual do Norte do Paraná, 29/10 a 01/11, 2014.

VAN GOGH, Vincent. Cartas a Théo. 2.ed. Porto Alegre: L&PM, 2008.

Published

2023-06-26

How to Cite

Almeida, Ângela A. de. (2023). Informational media literacy allied to artivism in search of a teaching practice based on criticality and the culture of peace. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11753, 1-15. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11753

Issue

Section

Dossiê: Cultura de paz