Competences of teachers of brazilian basic education: a critical look at technological determination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11930

Keywords:

Teacher training, Digital Competence, Active Methodologies

Abstract

The article investigates the relationship between teacher training in terms of digital skills and digital information and communication technologies (TDICs). In this study, we present reflections for the question: how to train teachers to qualify in the digital age and the critical adoption of technology? From this, we set out as a general objective to identify and analyze teacher training at the level of digital competence for the critical adoption of technology. With this, the following were chosen as specific objectives: a) To identify and critically analyze the effects of technologies on teaching/learning and teacher training for a digital world; b) Identify and analyze the current digital skills of teachers in initial training; c) Understand and analyze how active methodologies can make students protagonists. Being a bibliographical research, we resorted to authors already established in the area of education and those who published recent books with scientific data from studies on the effects of the excessive use of digital technologies, for a better understanding and critical thinking in relation to the theme. As a qualitative work, we hope to contribute to the design of adequate teacher training, competent for the critical adoption of TDICs, aiming at human and comprehensive training.

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Author Biographies

Vitorugo Sérgio Escaraber Selpa, Universidade do Estado da Bahia

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Especialista em Ensino da Língua Portuguesa pela UENP. Professor efetivo na rede municipal de Itambaracá e de Jundiaí do Sul – PR. E-mail: vitorugo.selpa@gmail.com.

Elisângela Barbosa Nascimento, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Artes Plásticas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Curso técnico em Webdesign (SENAI/BA). Pós-graduanda em Educação Digital pela Universidade da Bahia (UNEB). E-mail: lila_nascimento@hotmail.com.

Rita de Cássia Barbosa Nascimento, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Secretariado Executivo pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-graduanda em Educação Digital pela Universidade da Bahia (UNEB). Assistente em Administração no IF Baiano. E-mail: nascimento_rit@hotmail.com.

Mateus Alves Barreto, Universidade do Estado da Bahia

Graduado em História pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade Focus. Professor efetivo na rede municipal de Joaquim Távora – PR. E-mail: mateusbarreto.mb43@gmail.com.

Isaías Daniel Pereira de Pereira, Universidade do Estado da Bahia

Graduado em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Anhanguera (Pelotas/RS). Pós-graduando em Educação Digital pela Universidade da Bahia (UNEB). Professor colaborador (SENAI/RS). E-mail: idpp81@gmail.com.

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Published

2023-07-19

How to Cite

Selpa, V. S. E., Nascimento, E. B., Nascimento, R. de C. B., Barreto, M. A., & Pereira, I. D. P. de. (2023). Competences of teachers of brazilian basic education: a critical look at technological determination. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11930, 1-21. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11930