Competences of teachers of brazilian basic education: a critical look at technological determination
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11930Keywords:
Teacher training, Digital Competence, Active MethodologiesAbstract
The article investigates the relationship between teacher training in terms of digital skills and digital information and communication technologies (TDICs). In this study, we present reflections for the question: how to train teachers to qualify in the digital age and the critical adoption of technology? From this, we set out as a general objective to identify and analyze teacher training at the level of digital competence for the critical adoption of technology. With this, the following were chosen as specific objectives: a) To identify and critically analyze the effects of technologies on teaching/learning and teacher training for a digital world; b) Identify and analyze the current digital skills of teachers in initial training; c) Understand and analyze how active methodologies can make students protagonists. Being a bibliographical research, we resorted to authors already established in the area of education and those who published recent books with scientific data from studies on the effects of the excessive use of digital technologies, for a better understanding and critical thinking in relation to the theme. As a qualitative work, we hope to contribute to the design of adequate teacher training, competent for the critical adoption of TDICs, aiming at human and comprehensive training.
Downloads
References
BLAU, Ina; SHAMIR-INBAL, Tamar. Digital competencesandlong-term ICT integration in schoolculture: The perspective ofelementaryschoolleaders. Educ Inf Technol, 22, 769-787, 2017. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Digital-competences-and-long-term-ICT-integration-Blau-Inbal-Shamir/6aa94e1983625c82108b5916905f75a386abab14. Acesso em: 14 jan. 2022.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 14 jan. 2022.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, CNE, 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=77781% E2%80%9. Acesso em: 14 jan. 2022.
BRASIL. Imprensa Nacional. Resolução CNE/CP Nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-27-de-outubro-de- 2020-285609724. Acesso em 16 jan. 2022.
BRIDGER, Darren. Neuromarketing: como a neurociência aliada ao design pode aumentar o engajamento e a influência sobre os consumidores. São Paulo: Autêntica Business, 2018.
BRIDLE, James. A nova idade das trevas: A tecnologia e o fim do futuro. São Paulo: Todavia, 2019.
CASSUNDÉ, Fernanda Roda; MORGADO, Lina. O estado do conhecimento sobre competências digitais docentes: tendências e perspectivas internacionais. Intersaberes, v. 14, n. 31, p. 75-95, 2019. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/323276065.pdf. Acesso em: 14 jan. 2022.
CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
COSTA, Fernando (coord.). Competências TIC. Estudo de Implementação. Vol. I. Lisboa: GEPE - Ministério da Educação, 2008. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/5928. Acesso em: 16 fev. 2022.
CRUZ JUNIOR, Gilson. "Ver o que temos diante do nariz exige uma luta constante": a pós-verdade como desafio à educação na era digital. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 273–290, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236. Acesso em: 19 jan. 2022.
DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais: Os perigos das telas para nossas crianças. São Paulo: Vestígio, 2021.
DOWBOR, Ladislau. A era do capital improdutivo: Por que oito famílias têm mais riqueza do que a metade da população do mundo? 2. ed. São Paulo: Outras Palavras & Autonomia Literária, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a Mídia: novos diálogos sobre educação. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katál. Florianópolis: v. 10 n. esp. p. 37-45, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141449802007000300004&script=sci_abstra ct&tlng=pt. Acesso em: 30 jan. 2022.
LOUREIRO, Ana Claudia; MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, Antônio Carlos do Nascimento. Competência Digital Docente: Linhas de orientação dos referenciais. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia. Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 163-181, mai.-ago. 2020. Disponívem em: https://www.researchgate.net/publication/347552491_Competencia_digital_docente_linhas_de_orientacao_dos_referenciais. Acesso em: 30 jan. 2022.
MODELSKI, Daiane; GIRAFFA, Lúcia Maria Martins; CASARTELLI, Alam de Oliveira. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, v. 45, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/qGwHqPyjqbw5JxvSCnkVrNC/?format=pdf. Acesso em: 30 jan. 2022.
MORAN, José; BACICH, Lilian. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso, 2018 E-PUB.
MOREIRA, Filipe.; LOUREIRO, Maria João; CABRITA, Isabel. Programação tangível: um robot português num projeto formativo (trans)nacional. In: BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; PIEDADE, João Manuel Nunes; WUNSCH, Luana Priscila; MEDEIROS, Luciano Frontino de (org.). Formação no contexto do pensamento computacional, da robótica e da inteligência artificial. São Luís: EDUFMA, 2020. p. 126-147.
UNESCO. O Futuro da aprendizagem móvel: implicações para planejadores e gestores de políticas. Brasília: 2014. Disponível em: http://www.bibl.ita.br/UNESCO.pdf. Acesso em 10 dez. 2021.
PRETTO, Nelson De Luca; RICCIO, Nicia Cristina Rocha. A formação continuada de professores universitários e as tecnologias digitais. Educar em Revista, p. 153-169, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/14094/1/2010_pretto_nicia_ufpr_a10n37.pdf. Acesso em 16 jan. 2022.
REIS, Graça Regina Franco da Silva; GONÇALVES, Rafael Marques. "Base Nacional Comum de Formação de Professores da Educação Básica: Dilemas, Embates e Pontos de Vista." Série-estudos (2020): Série-estudos, 2020-09-11. Web. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1496. Acesso em 16 jan. 2022.
RODA, Fernanda; MORGADO, Lina. Mapeamento da literatura sobre Competências Digitais do Professor: tendências em progresso. RE@ D-Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 2, n. 1, p. 46-61, 2019. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/8105?mode=full. Acesso em: 15 dez. 2021.
SEMIÃO, Daniela; TINOCA, Luís. A utilização das tecnologias digitais nas aulas do século XXI. Educação em Questão, Natal, v.59, n. 61, p. 1-22, e-25689, jul./set. 2021. Disponível em: https://www.bing.com/newtabredir?url=https%3A%2F%2Fperiodicos.ufrn.br%2Feducacaoemquestao%2Farticle%2Fdownload%2F25689%2F14812%2F. Acesso em: 1 fev. 2022.
SOUZA, M. C. de. Educação digital: a base para a construção da cidadania digital. Debater a Europa, [S. l.], n. 19, p. 57-67, 2018. Disponível em: https://impactum- journals.uc.pt/debatereuropa/article/view/_19_5. Acesso em: 1 fev. 2022.
TRINDADE, S. D.; MOREIRA, J. A. A Emergência do Mobile Learning e os Novos Desafios Formativos para a Docência em Rede. In: TORRES, P. L. (org.). Redes e mídias sociais. Curitiba: APPRIS Editora, p. 41-57, 2017. Disponível em: https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/46191. Acesso em: 15 dez. 2021.
TRINDADE, S. D.; MOREIRA, J. A. Avaliação das competências e fluência digitais de professores no Ensino Público, Médio e Fundamental em Portugal. Diálogo Educ., Curitiba, v. 18, n. 58, p. 624-644, jul./set. 2018. Disponível em: https://pucpr.emnuvens.com.br/dialogoeducacional/article/view/24187. Acesso em: 15 dez. 2021.
WOLF, Maryanne. O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era. São Paulo: Contexto, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.