Beginning teacher: the challenges of the beginning of the career
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12388Keywords:
Career beginning, Teaching learning, EducationAbstract
The discussion about the teaching profession is not recent, however it is pertinent to keep it on the agenda, due to the changes that occur in society and, consequently, in the general scenario of teaching. Thus, the fundamental question of this study are the challenges of the beginning of the career. The object of the research is to identify the challenges found at the beginning of the career and to recognize the initial movements of teaching, considering that it is at this stage that changes in roles occur, where the student becomes the teacher. Methodologically, a bibliography research was conducted backed by the primary authors that deal with the topic as well as recent productions. Our study shows that the challenges in starting to teach imply several others, mainly in personal life and that are intertwined with the profession. As well as the psychological and emotional preparation necessary for this phase, which are not addressed enough in teacher training courses who arrive unprepared to the phase that follows. Therefore, we understand that in the career initiation phase there are several challenges for the teacher to overcome and this makes continuous teaching learning movements necessary.
Keywords: Career beginning. Teaching learning. Education.
Downloads
References
FREITAS, M. N. de C. Organização escolar e socialização profissional de professores iniciantes. Cadernos de Pesquisa, n. 155, p. 155-172, março/2002.
GARCIA, C. M. Estrutura conceptual da formação de professores. In: MARCELO GARCIA, C. (Ed.). Formação de professores: para uma mudança educativa. Lisboa: Porto Editora, 1999. p. 17-68.
GATTI, Bernardete Angelina. O início da carreira docente: formas de entrada, primeiras experiências profissionais e políticas educacionais. Anais do III Congreso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia. Santiago do Chile. 2012.
GONÇALVES, J. A. M. A carreira das professoras do ensino primário. In: NÓVOA, A. (Org). Vidas de professores. Lisboa: Porto Editora, 1995.
GUARNIERI, Maria Regina. Tornando-se professor: o início da carreira docente e a consolidação na profissão. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1996.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, (Org.). Vida de professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001. 119 p. (Coleção Questões da Nossa Época, v. 77).
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, SP: Atlas 2003.
LIMA, Emília Freitas de; et al. Sobrevivendo ao início da carreira docente e permanecendo nela. Como? Por quê? O que dizem alguns estudos. Educação & Linguagem Ano 10, n.15, jan-jun 2007, p.138-160.
MARIANO, A. L. S. A aprendizagem da docência no início da carreira: qual política? quais problemas? Revista Exitus, vol 02, n° 01, jan./jun.2012.
MARIANO, A. L. S. O início da docência e o espetáculo da vida na escola: abrem-se as cortinas. In: LIMA, Emília Freitas de. (org.) Sobrevivências no início da docência. Brasília: Líber Livro Editora, 2006.
MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, Santa Maria, v.40,n.1,p.101-116, jan./abr, 2015.
NÓVOA, A. O regresso dos professores. Livro da conferência Desenvolvimento Profissional de Professores para a Qualidade e para a Equidade da Aprendizagem ao longo da Vida. Lisboa: Ministério de Educação, 2008.
PALOMINO, T. J. A aprendizagem da docência de uma professora iniciante: um olhar comfoco na intermulticulturalidade. 2009. 254 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances – Vol. III – Setembro de 1997.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2010.
ROMANOWSKI, J. P. Professores Principiantes no Brasil: questões atuais.
Anais do III Congreso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia. Santiago do Chile. 2012
SANTOS, V.; ANDRADE, E. dos R. G. Sentidos de responsabilidades: ser professor. Rev. Bras. de Educ. de Jov. e Adultos vol. 7, ahead of print, 2019.
SARMENTO, M. J. A vez e a voz dos professores: contributo para o estudo da cultura organizacional da escola primária. Portugal: Porto Editora, 1994.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, SP: Cortez, 2007.
SILVA, M. C. M. O primeiro ano de docência: o choque com a realidade. In: ESTRELA, M. T. Viver e construir a profissão docente. Porto: Porto Editora Ltda., 1997. p.51-80.
SOARES, M.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília: Ministério da Educação, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 5° ed. 2005.
UMBELLINO, M. M.; CIRÍACO, K. T. “Dores, dilemas e descobertas”: desafios de professores iniciantes na carreira do magistério. Momento: diálogos em educação, v. 27, n. 1, p. 399-425, jan./abril. 2018.
VEENMAN, S. Problemas percebidos de professores iniciantes. Review of Eucational Research, verão, 1984, Vol. 54.nº 2, pp. 143-178.
VIANA, C. A.; ALMEIDA, S. V. As perspectivas e os desafios do início de carreira docente para os professores da rede pública municipal de Foz do Iguaçu. R. Eletr. Cient. Inov. Tecnol, Medianeira, v. 8, n. 16, 2017. E – 5118.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.