Reflections about the supervised internship in bachelor's degrees: an opportunity to experience the school reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13094

Keywords:

Supervised internship, Graduation, Teacher training

Abstract

The supervised internship is a curricular requirement of degrees aimed at teacher training. Keeping the possible existing differences in the organizational dynamics between the courses, a point in common is defined: the emphasis that the internship can provide in the future professional life of the future teaching student, as an opportunity to experience everyday reality within a classroom before forming. This article sought to point out and promote reflections on teacher training in Brazil, through a survey of academic productions by authors who dialogue on the subject, in addition to a personal account of the internship experience that made it possible to know the school reality, in addition to finding my locus of professional activity. It is concluded that more than a 'rite of passage' or compulsory subject, the internship promotes the confirmation of a choice and a rich experience of the student and in the formation of teachers capable of acting with autonomy and security.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Martins Januário de Freitas, Universidade Federal de Viçosa

Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela UFV. E-mail: camilamartins_j@hotmail.com

References

ANDRADE, Arnon Mascarenhas de Andrade. O Estágio Supervisionado e a Práxis Docente. In: SILVA, Maria Lucia Santos Ferreira da. (Org.). Estágio Curricular: Contribuições para o Redimensionamento de sua Prática. Natal: EdUFRN, 2005. Disponível em: www.educ.ufrn.br/arnon/estagio.pdf; acesso em: 23 de mar. 2023.

AZEVEDO, M.A.R. de; ANDRADE, M. d. F. R. O trabalho de orientação dos estágios frente aos diferentes cenários educacionais. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 147-161, 2011.

BEAUVOIR, Simone de. O Segundo Sexo. Editora Nova Fronteira, 2009.

BRASIL. Lei n. 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do artigo 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 jul. 2008. [2008a]. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm Acesso em: 26 mar. 2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm >. Acesso em: 26 de mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo Escolar 2017. Brasília: MEC, 2018.

FELÍCIO, Helena Maria dos Santos; OLIVEIRA, Ronaldo Alexandre de. A formação prática de professores no estágio curricular. Educar em revista, p. 215-232, 2008. < http://www.scielo.br/pdf/er/n32/n32a15 >. Acesso em: 26 de mar. 2023.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GASPARIN, João Luiz; PETENUCCI, Maria Cristina. Pedagogia histórico crítica: da teoria à prática no contexto escolar. Dia a dia Educação, Paraná, v. 2, p. 2289-8, 2014.: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2289-8.pdf>. Acesso em: 02 de mar. 2023.

GATTI, Bernadete; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores no Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009. Disponível em: http://flacso.redelivre.org.br/files/2012/07/330.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

GATTI, Bernadette A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista Usp, n. 100, p. 33-46, 2014.

GATTI, Bernadette. A Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v. 31, p. 1355-1379, 2010.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015.

PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & sociedade, v. 20, p. 109-125, 1999. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/es/a/F3tFhqSS5bXWc5pHQ3sxkxJ/abstract/?lang=pt >. Acesso em: 24 de mar. 2023.

RABELO, Amanda Oliveira; MARTINS, Antonio Maria. A mulher no magistério brasileiro: um histórico sobre a feminização do Magistério. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 4., 2010, Uberlândia. Anais... Aveiro: FCT, 2010. p. 6167.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 2. ed. Campinas, SP. Autores associados, 2013.

SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar. Vol 7. n. 48 2013/3.

SOUZA, Maria Ester do Prado. Família/escola: a importância dessa relação no desempenho escolar. Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE). Paraná, p. 1764-8, 2009.

Published

2024-05-28

How to Cite

Freitas, C. M. J. de. (2024). Reflections about the supervised internship in bachelor’s degrees: an opportunity to experience the school reality. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13094, 1-14. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13094

Issue

Section

Dossiê: Estágio Supervisionado nas Licenciaturas