Reflections about the supervised internship in bachelor's degrees: an opportunity to experience the school reality
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13094Keywords:
Supervised internship, Graduation, Teacher trainingAbstract
The supervised internship is a curricular requirement of degrees aimed at teacher training. Keeping the possible existing differences in the organizational dynamics between the courses, a point in common is defined: the emphasis that the internship can provide in the future professional life of the future teaching student, as an opportunity to experience everyday reality within a classroom before forming. This article sought to point out and promote reflections on teacher training in Brazil, through a survey of academic productions by authors who dialogue on the subject, in addition to a personal account of the internship experience that made it possible to know the school reality, in addition to finding my locus of professional activity. It is concluded that more than a 'rite of passage' or compulsory subject, the internship promotes the confirmation of a choice and a rich experience of the student and in the formation of teachers capable of acting with autonomy and security.
Downloads
References
ANDRADE, Arnon Mascarenhas de Andrade. O Estágio Supervisionado e a Práxis Docente. In: SILVA, Maria Lucia Santos Ferreira da. (Org.). Estágio Curricular: Contribuições para o Redimensionamento de sua Prática. Natal: EdUFRN, 2005. Disponível em: www.educ.ufrn.br/arnon/estagio.pdf; acesso em: 23 de mar. 2023.
AZEVEDO, M.A.R. de; ANDRADE, M. d. F. R. O trabalho de orientação dos estágios frente aos diferentes cenários educacionais. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 147-161, 2011.
BEAUVOIR, Simone de. O Segundo Sexo. Editora Nova Fronteira, 2009.
BRASIL. Lei n. 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do artigo 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 jul. 2008. [2008a]. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm Acesso em: 26 mar. 2023.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm >. Acesso em: 26 de mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo Escolar 2017. Brasília: MEC, 2018.
FELÍCIO, Helena Maria dos Santos; OLIVEIRA, Ronaldo Alexandre de. A formação prática de professores no estágio curricular. Educar em revista, p. 215-232, 2008. < http://www.scielo.br/pdf/er/n32/n32a15 >. Acesso em: 26 de mar. 2023.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
GASPARIN, João Luiz; PETENUCCI, Maria Cristina. Pedagogia histórico crítica: da teoria à prática no contexto escolar. Dia a dia Educação, Paraná, v. 2, p. 2289-8, 2014.: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2289-8.pdf>. Acesso em: 02 de mar. 2023.
GATTI, Bernadete; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores no Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009. Disponível em: http://flacso.redelivre.org.br/files/2012/07/330.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.
GATTI, Bernadette A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista Usp, n. 100, p. 33-46, 2014.
GATTI, Bernadette. A Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v. 31, p. 1355-1379, 2010.
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & sociedade, v. 20, p. 109-125, 1999. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/es/a/F3tFhqSS5bXWc5pHQ3sxkxJ/abstract/?lang=pt >. Acesso em: 24 de mar. 2023.
RABELO, Amanda Oliveira; MARTINS, Antonio Maria. A mulher no magistério brasileiro: um histórico sobre a feminização do Magistério. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 4., 2010, Uberlândia. Anais... Aveiro: FCT, 2010. p. 6167.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 2. ed. Campinas, SP. Autores associados, 2013.
SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar. Vol 7. n. 48 2013/3.
SOUZA, Maria Ester do Prado. Família/escola: a importância dessa relação no desempenho escolar. Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE). Paraná, p. 1764-8, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.