Academic memorial and narrative of the teaching of a history teacher from the public network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.13563

Keywords:

Self-narrative, Education, Teacher training

Abstract

Through a narrative research (Galvão, 2005), this writing emerged, a self-narrative, which details the school experience, the life trajectory and course of teaching of a History teacher. This writing aims to demonstrate that autobiographical writing can be an object of analysis on the construction of teaching. Readings on the autobiographical path are based on Bolsanello (2017), Passeggi (2011), Arfuch (2010), in addition to readings on education and teaching knowledge based on Freire (1989, 1996) and Gatti et al. (2019), which helped in this process of thinking about the teaching path and the stories that fill this path. The teacher's autobiographical narrative (self-written or academic memoir) makes it possible to observe how teaching is constituted and what characteristics, specificities and dilemmas permeate the person's life trajectory, thus being a very rich element of analysis for the field of teacher training.

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Author Biographies

Renata Lewandowski Montagnoli, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós-Gaduação em História da UFSC, mestra em Educação pelo Instituto Federal Catarinense/IFC Camboriú, graduada em História pela UNIFEBE/SC. Integrante do Laboratório de Estudos de Gênero e História (LEGH/UFSC), coordenadora estadual do Grupo de Trabalho de Gênero da ANPUH/SC.

Joana Maria Pedro, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em História e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da UFSC. Fez pós-doutorado na França, na Université dAvignon, entre 2001 e 2002 e, nos Estados Unidos, na Brown University entre 2016 e 2017. É pesquisadora 1A do CNPq.

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Published

2023-12-08

How to Cite

Montagnoli, R. L., & Pedro, J. M. (2023). Academic memorial and narrative of the teaching of a history teacher from the public network. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e13563, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.13563