Pedagogical narratives on teacher education in supervised internship contexts: paths and exploration possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13579

Keywords:

Pedagogical Narratives, Teacher Education, Supervised Internship

Abstract

The critical training of teachers requires practices that promote self-reflection on what it means to be a teacher, and furthermore, on what it means to be a teacher in the 21st century. For many undergraduate students, the Mandatory Internship represents the only formative moment in which contact with the school environment is established, representing an important and decisive stage in their education. In light of this premise, we propose to discuss the possibilities of exploration in research on pedagogical narratives produced by teachers in training in the Supervised Internship course. By observing mainly subjective perspectives on teaching and the training they have received, as well as possible changes in these perspectives as they gain more experience during the internship, our objective is to highlight pedagogical narratives as an important research focus in the field of teacher education and emphasize their role in constructing a scientific thought in Education that prioritizes the experiences and reflections of real individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucan Fernandes Moreno, Instituto Federal do Paraná/Universidade Estadual do Centro-Oeste

Mestre em Linguagem. Docente EBTT do Instituto Federal do Paraná. Doutorando em Letras pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. 

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Trad. Maria João Álvarez e outros. Lisboa: Porto, 1994

BORGES, C. M. F. O professor da educação básica e seus saberes profissionais. Araraquara: JM Editora, 2004.

BRAGANÇA, I. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet FAPERJ, 2008. p. 65-88.

BRAGANÇA, I. Histórias de vida e formação de professores/as: diálogos entre Brasil e Portugal. 2009. Tese (Doutorado) – Universidade de Évora, Portugal, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortes, 1991.

FREIRE, P. Educação e mudança. Petrópolis: Vozes, 1984.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 3ª. Edição. Porto Alegre: Bookman, Artmed, 2009.

GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Trad. Isabel Narciso. Portugal: Porto Editora, 2014.

GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011. p. 39-46.

PASSOS, C. L. B. Narrativas de licenciados de matemática participantes em grupo de estudos. In: SILVA, V. L. G.; CUNHA, J. L. (org.). Práticas de formação, memória e pesquisa (auto)biográfica. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 149-166..

PRADO, G. do V. T; SOLIGO, R. Memorial de formação – quando as memórias narram a história da formação. In: PRADO, G. V. T.; SOLIGO, R. Porque escrever é fazer história. São Paulo, Graf. FE, 2005. p. 47-62

PAPI, S. O. G.; MARTINS, P. L. O. Professores iniciantes: as pesquisas e suas bases teórico-metodológicas. Linhas Críticas, Brasília, v. 5, n. 29, p. 251-269, jul./dez. 2009.

PASSEGI, M. C; SOUZA, E. C. O movimento (auto) biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigacion Cualitativa, 2017.

REIS, P. R. As narrativas na formação de professores e na investigação em Educação. Nuances: estudos sobre Educação, São Paulo. v. 15, n. 16, p. 17-34, 2008.

ROLDÃO, M. C. As histórias em educação: a função mediática da narrativa. Ensinus, Santarém, v. 3, p. 25-28, 1995.

SIGNORINI, I. Prefácio. In: SIGNORINI, I. (org.). Gêneros catalisadores, letramento e formação do professor. São Paulo: Parábola, p. 7-16, 2006.

SOLIGO, R. A. Quem Forma Quem? Instituição dos sujeitos. Orientador: Guilherme do Val Toledo Prado. Dissertação (mestrado). Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 2007.

SOUZA, E.C.de. O Conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. Orientação: Maria Ornélia Marques. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual da Bahia, Faculdade de Educação, 2004.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática. 13.ed. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2024-05-28

How to Cite

Moreno, L. F. (2024). Pedagogical narratives on teacher education in supervised internship contexts: paths and exploration possibilities. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13579, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13579

Issue

Section

Dossiê: Estágio Supervisionado nas Licenciaturas