High school students' conceptions about the content of Solutions: a reflection based on the development of a didactic sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13636

Keywords:

Chemistry Teaching, Chemical solutions, Didactic sequence

Abstract

The present study was developed as part of the activities of the Stage IV curricular component, at a State College in the city of Itapetinga-BA. Based on the adaptation of the works of Alves and Ribeiro (2019) and Silva and Vasconcelos (2020), we seek to understand which high school students' conceptions about the content of Solutions can be developed through the application of a didactic sequence (SD) in Chemistry classes. Furthermore, identify challenges in learning the content, as well as the presence of macroscopic and microscopic aspects during classes. For this, qualitative research was conducted, using two questionnaires as a data collection instrument, one at the beginning and another at the end of SD. SD was composed of seven pedagogical actions with two hours of classes at each time, with a workload equivalent to 14 hours. At the end of the SD, it was possible to identify the progress of the students' learning, as in many of the answers presented, they managed to overcome the errors in their conceptions. Furthermore, few students discussed microscopic aspects in class and the challenges in understanding the subject were minimized.

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Author Biographies

Gustavo Wendel Rodrigues Alves, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduando do curso de Química Licenciatura no campus da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) em Itapetinga, participa do Programa de Residência Pedagógica e de Iniciação Científica com pesquisas voltadas à dialogicidade em aulas de Química, e é integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Ensino de Química e Sociedade (GEPEQS) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências (GEPEC).

Daniela Marques Alexandrino, UESB

Graduada em Engenharia Química pela Universidade Santa Cecilia (1999) e em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Possui Mestrado em Química pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2008) e Doutorado em Ciências pela Universidade de São Paulo (2019). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus de Itapetinga, atuando na Graduação nas disciplinas de: Estágio Supervisionado em Química, Didática em Química, História da Química e Química Analítica Aplicada. Orientadora no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn), da UESB, atuando na linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem de Ciências Exatas, Experimentais e Naturais. Integrante dos Grupos de Pesquisas: Museu Pedagógico/Didática das Ciências Experimentais e da Matemática (GDICEM) e Ensino de Química e Sociedade (GPEQS). Coordenadora dos Cursos de Química (Licenciatura e Bacharelado), biênio 2021-2023. Também possui experiência na área de Química Analítica, com a técnica de Espectrometria de Absorção Atômica por Chama (FAAS) e pré-concentração de metais-traço.

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Published

2024-05-28

How to Cite

Alves, G. W. R., & Alexandrino, D. M. (2024). High school students’ conceptions about the content of Solutions: a reflection based on the development of a didactic sequence. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13636, 1-20. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13636

Issue

Section

Dossiê: Estágio Supervisionado nas Licenciaturas