Teaching Research Project: a proposal for an internship with research in initial teacher training
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13668Keywords:
Teacher training, Internship, Reflective-critical teacherAbstract
In this paper, we present a proposal for the development of internships from an investigative and critical perspective that can favor critical teaching work and transform teaching in schools. The proposal in question, which we call the Teaching Research Project (TRP), was developed as part of the initial training of physics teachers at a public university in the state of São Paulo. Its actions were planned based on a set of studies on various theoretical and practical elements relating to teacher training in science education. These studies revealed significant ways of tackling the challenges of using the TRP and very promising results, even with the current contextual difficulties present in basic education schools. Therefore, with this text, we hope to contribute to other teacher trainers, helping them to reflect and propose new actions within the scope of supervised internships.
Downloads
References
ABIB, M. L. V. S. Construção de conhecimentos sobre ensino na formação inicial do professor de física. 1997. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
ABIB, M. L. V. Prefácio. In: BASTOS, F.; NARDI, R. (org.). Formação de professores para o ensino de ciências naturais e matemática: aproximando teoria e prática. São Paulo: Escrituras, 2018.
ANDRÉ, M. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, M (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, p. 17-32, 2016.
ALMEIDA, M. J. P. M.; NARDI, R. Relações entre pesquisa em ensino de ciências e formação de professores: algumas representações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 335–349, 2013.
ASSAI, N. D. S.; BROIETTI, F. C. D.; ARRUDA, S. M. O estágio supervisionado na formação inicial de professores: estado da arte das pesquisas nacionais da área de ensino de ciências. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018.
AZEVEDO, M. N. Pesquisa-ação e atividades investigativas na aprendizagem da docência em ciências. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
BRZEZINSKI, I.; GARRIDO, E. Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 18, p. 82-100, set./dez. 2001.
CASTRO, B. A. C. O professor de Física em Formação: seus motivos, ações e sentidos. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
CUNHA, A. M. Saberes experienciais e estágio investigativo na formação de professores de física. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
DELIZOICOV, D.; SLONGO, I. I. P.; LORENZETTI, L. ENPEC: 10 anos de disseminação da pesquisa em educação em ciências. In: VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciências, Florianópolis, 2007. Anais [...]. Florianópolis/SC: ABRAPEC, 2007.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação de professores, trabalho docente e suas repercussões na escola e na sala de aula. Educação & Linguagem, São Paulo, ano 10, n. 15, p. 82-98, jan./jun. 2007.
ENGESTRÖM, Y. Aprendizagem expansiva. Org. tradução Fernanda Liberali. Campinas: Pontes Editora, 2016.
GALINDO, M. A. O professor da escola básica e o estágio supervisionado: sentidos atribuídos e a formação inicial docente. 2012. 294 p. Tese (Doutorado em Educação) -Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez Editora, p. 148-173, 2005.
HIGA, I. Estágio investigativo: a construção de uma questão-problema e mudanças de perspectivas de futuros professores de física sobre o ensino. Relatório de Atividades: pós-doutorado. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2017.
JORDÃO, R. S. Tutoria e pesquisa-ação no estágio supervisionado: contribuições para a formação de professores de biologia. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro Editora, 2 ed., 2004.
LIBÂNEO, J. C. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez Editora, p. 63-93, 2005.
LIMA, M. S. L. Reflexões sobre o estágio/prática de ensino na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Eds.). In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed. São Paulo: Cortez Editora, p. 20-62, 2005.
PIMENTA; S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez Editora, 8 ed., 310 p., 2017.
RABELO, L. O.; ABIB, M. V. L. Projeto de Investigação à Docência no estágio supervisionado da licenciatura em Física. XVII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Anais [...]. Águas de Lindóia/SP: SBF, 2018.
RABELO, L. O.; AZEVEDO, M. N.; ABIB, M. L. V. S. Professora experiente em atividade investigativa sobre a docência no estágio da licenciatura em Física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 11, n. 5, p. 243–260, 2020.
RABELO, L. O.; ABIB, M. L. V. S.; AZEVEDO, M. N. Estágio com Pesquisa na Formação Inicial de Professores: transformação dos sentidos sobre a atividade docente. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, 2021.
RABELO, Leandro de Oliveira. Estágio com pesquisa e aprendizagem expansiva: reflexão crítica, autonomia e criatividade para o desenvolvimento da práxis docente. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
RABELO, L. O.; ABIB, M. L. V. S.; AZEVEDO, M. N. Estágio com pesquisa: formação crítico-reflexiva de futuros professores de Física. XXV Simpósio Nacional De Ensino De Física. Anais [...]. Curitiba/PR: SBF, 2023, prelo.
RAZERA, J. C. C. A formação de professores em artigos da revista Ciência & Educação (1998-2014): uma revisão cienciométrica. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, p. 561-583, 2016.
SILVA, F. K. M. DA; COMPIANI, M. A pesquisa na prática docente em projeto de formação continuada: ideias e práticas em debate. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 1099–1115, 2015.
SLONGO, I. I. P.; DELIZOICOV, N. C.; ROSSET, J. M. A formação de professores enunciada pela pesquisa na área de educação em Ciências. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 3, n. 3, p. 97-121, 2010.
TESTONI, Leonardo André. Caminhos criativos e elaboração de conhecimentos pedagógicos de conteúdo na formação inicial do professor de física. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
VYGOTSKI, L. S. Construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
ZEICHNER, K. M.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. São Paulo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, maio/ago. 2005.
ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a "reflexão" como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.
ZEICHNER, K. M.; ANTUNES, C. Uma agenda de pesquisa para a formação docente. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 13-40, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.