Observing to Transform: contributions of the Supervised Observation Practicum to Initial Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13683Keywords:
Observation Practicum, Teacher Education, Public Higher Education, English Language TeachingAbstract
This report aims to narrate the experiences during the Supervised Observation Practicum in the English Letters Major at the State University of Feira de Santana (UEFS). We reflect on the Practicum course's significance, especially in the observational aspect, within the context of initial teacher education. This work stems from the practical component, specifically the first of six practicums mandated by the current curriculum. The practical phase occurred at the field school, focusing on observing English language instructors in classrooms. These experiences draw upon insights from authors such as Biazi et al. (2011), Ferragini and Tognato (2018), Leffa (2011, 2012), and Freire (1968). From this perspective, we argue that societal development processes are intrinsically connected to basic education, with the Observational Practicum playing a pivotal role in initial teacher education. It facilitates the mobilization of knowledge, beliefs, attitudes, competencies, and experiences through observation. It is crucial to emphasize that findings from the practicum have been transformed into intervention projects, aiming to foster comprehensive development in both students and educators at the early stages of their educational journey.
Downloads
References
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Narrativas, crenças e experiência de aprender inglês. Revista Linguagem & Ensino, v. 9, n. 2, p. 145-175, 2006.
BIAZI, Terezinha Marcondes Diniz; GIMENEZ, Telma; STUTZ, Lídia. O papel da observação de aulas durante o estágio supervisionado de inglês. Signum: Estudos da Linguagem, v. 14, n. 1, p. 57-78, 2011.
contribuições de Henri Wallon. Pisc. da Ed. , São Paulo, n.20, v.1; 2005. p.11-30.
DAY, Richard R. Peer observation and reflection in the ELT practicum. Journal of Language and Literature Education, v. 8, p. 1-8. 2013.
DE SOUZA, Denise Santos et al. A relevância da observação na formação inicial docente com vistas no desenvolvimento da prática reflexiva. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 1, p. 322-339, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, v. 19897, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido (1968). Rio de Janeiro: Paz e Terra , 2011.
LEFFA, Vilson J. Criação de bodes, carnavalização e cumplicidade. Considerações sobre o fracasso da LE na escola pública. In: LIMA, D. C. de (org.). Inglês em escolas públicas não funciona: uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 15-31.
LEFFA, Vilson. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista De Estudos da Linguagem, v. 20, n. 2, p. 389-411, 2012.
LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência. Cortez Editora, 2018.
MAHONEY, Abigail; ALMEIDA, Laurinda R. Afetividade e processo ensino-aprendizagem:
MENDES, Edleise. O conceito de língua em perspectiva histórica: reflexos no ensino e na formação de professores de português. Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, p. 667-678, 2012.
MENDONÇA, Ellen Cristina de Castro Nogueira; NOGUEIRA, Jacqueline de Castro. Espaço, Escola e Organização. Cuiabá - MT: Rede e-Tec Brasil, 2015.
Nossa História. UEFS, 2023. Feira de Santana. Disponível em: <https://www.uefs.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteúdo=12>. Acesso em: 19 de setembro de 2023.
ORR, Luciana Saback; ALMEIDA, Risonete Lima. O ensino da Língua Inglesa numa perspectiva intercultural. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras ISSN: 2238-5754 - n.3, p. (1-19), jun/dez 2012
RICHARDS, Jack C.; FARRELL, Thomas SC. Practice teaching: A reflective approach. Cambridge University Press, 2011.
SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013.
SCHELESKI, Gabriele Panke; FRISON, Marli Dallagnol. PARCERIA ENTRE UNIVERSIDADE E ESCOLA: A PESQUISA SOBRE A DOCÊNCIA NA REALIDADE DA PRÁXIS EDUCATIVA. Mostra Interativa da Produção Estudantil em Educação Científica e Tecnológica, 2018.
SILVA, Érica Danielle; FERRAGINI, Neluana Leuz de Oliveira; TOGNATO, Maria Izabel Rodrigues. Estágio Supervisionado e saberes docentes: o diário reflexivo na formação inicial. Entre palavras, Fortaleza, v. 8, n. 3, p. 204-229, out-dez/2018.
SILVA, Maria do Socorro; SANTOS, Janio. Plano diretor e expansão do campus universitário: o caso da UEFS, Bahia, Brasil. Revista Brasileira de Planejamento e Desenvolvimento, v. 11, n. 3, p. 580-600, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.