Reflections and notes on the remote regime from the Supervised Internship in Biology Teaching based on Historical-Critical Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13691Keywords:
Public school, Initial formation, Graduation, Historical-Dialectical Materialism, Pedagogical praxisAbstract
The Supervised Internship present in License courses is essential regarding the possibility of an education which is committed to the instrumentation of future teachers, aiming to offer subsidies to the development of the revolutionary pedagogical praxis. So, by means of the License in Biological Sciences, in especial, the Supervised Internship showed it is possible to perceive the teaching of Biology as an instrument of mediation that makes possible the exchange of systematized and classical scientific knowledge, originated from the social-historical process, which aims to humanize students so that they can comprehend and intervene beyond the observable reality. Therefore, taking into consideration the comprehension of the Historical-Critical Pedagogy fundamentals, the Dialectical-Historical Materialism and the praxis acquired through the internship process in Public Schools, in reference to the curricular component of a License course in Biological Sciences in a Public University in Paraná State, that the experience report sought through systematic observation and interviews, to analyze and describe the development of Biology classes, difficulties caused during the remote regime and problems in education, which were worsened by the COVID-19 pandemic, resulting from social inequality, making it possible to identify weaknesses during the teaching and learning process.
Downloads
References
AVELINO, W. F; MENDES, J. G. A realidade da educação brasileira a partir da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 56-62, 2020.
BETINI, G. A. et al. A construção do projeto político-pedagógico da escola. Rev Pedag. UNIPINHAL, v. 1, n. 3, p. 37-44, 2005.
BIANCON, M. L; MENDES, C. B; MAIA, J. S da S. Estágio de observação supervisionado em Ciências e Biologia: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Debates em Educação, v. 12, n. 26, p. 440-458, 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 30 de setembro de 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 30 de setembro de 2023.
CAMPOS, R. S. P. A perspectiva Histórico-Crítica e prática docente de Ensino de Biologia. 2017. 180 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2017.
CARVALHO, S. O estágio supervisionado da teoria à prática: reflexões a respeito da epistemologia da prática e estágio como pesquisa à luz da pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR, n. 52, p. 321-339, 2013.
FURTADO FILHO, V. dos S. A educação pública paulista frente ao “capitalismo de vigilância‟ em tempos de pandemia. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 9, n. 1, p. 73-81, 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis: o pensamento de Marx no século XXI. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
LHAMAS, A. P. B. Educação Ambiental Crítica e Saneamento Básico: uma análise sobre o entendimento docente na escola pública. 2023. 144f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Bauru-SP, 2023.
LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.
MARTINS, L. M. As aparências enganam: divergências entre o materialismo histórico dialético e as abordagens qualitativas de pesquisa. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Org). 29º Reunião Anual da ANPED, Caxambú, MG. Anais… p. 1-17, 2006.
MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2011.
MENDES, C. B. Educação Ambiental na formação inicial de professoras e professores: a categoria totalidade como proposta de enfrentamento. 2020. 233f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Bauru-SP, 2020.
MENDES, C. B; LHAMAS, A. P. B; MAIA, J. S. da S. Aspectos da Educação Ambiental crítica: reflexões sobre as desigualdades na pandemia da COVID-19. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [s. l.], v. 15, n. 4, p. 361–379, 2020.
MENDES, C. B; MAIA, J. S. da S; BIANCON, M. L. Impactos do ensino remoto: a questão do Estágio Supervisionado Obrigatório em Ensino de Ciências e Biologia numa Universidade Estadual paranaense em tempos de pandemia. Momentos: diálogos em educação, v. 30, n. 1, p. 78-98, 2021.
MONTEIRO, M. A. A; MONTEIRO, I. C. de C; AZEVEDO, T. C. A. M. de. Visões de autonomia do professor e sua influência na prática pedagógica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, p. 117-130, 2010.
PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações, 2020. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/bncc/2018/referencial_curricular_do_parana.pdf. Acesso em: 12 set. 2023.
PELOZO, R. de C. B. Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado enquanto mediação entre ensino, pesquisa e extensão. Revista científica eletrônica de pedagogia, v. 5, n. 10, p. 1-7, 2007.
PIRES, M. F. de C. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 1, n. 1, p.83-94, 1997.
SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação– o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, v. 10, p. 1-25, 2020.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 34ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012a.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. Campinas-SP: Autores associados, 2012b.
SEED. Secretaria de Estado da Educação. Consulta escolas. Paraná. NRE Jacarezinho, 2021.
SILVA, R. A. da. O conceito de práxis em Marx. 2017. 103f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. 2ª edição. São Paulo-SP: Expressão Popular, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.