Reflections and notes on the remote regime from the Supervised Internship in Biology Teaching based on Historical-Critical Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13691

Keywords:

Public school, Initial formation, Graduation, Historical-Dialectical Materialism, Pedagogical praxis

Abstract

The Supervised Internship present in License courses is essential regarding the possibility of an education which is committed to the instrumentation of future teachers, aiming to offer subsidies to the development of the revolutionary pedagogical praxis. So, by means of the License in Biological Sciences, in especial, the Supervised Internship showed it is possible to perceive the teaching of Biology as an instrument of mediation that makes possible the exchange of systematized and classical scientific knowledge, originated from the social-historical process, which aims to humanize students so that they can comprehend and intervene beyond the observable reality. Therefore, taking into consideration the comprehension of the Historical-Critical Pedagogy fundamentals, the Dialectical-Historical Materialism and the praxis acquired through the internship process in Public Schools, in reference to the curricular component of a License course in Biological Sciences in a Public University in Paraná State, that the experience report sought through systematic observation and interviews, to analyze and describe the development of Biology classes, difficulties caused during the remote regime and problems in education, which were worsened by the COVID-19 pandemic, resulting from social inequality, making it possible to identify weaknesses during the teaching and learning process.

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Author Biographies

Ana Paula Biondo Lhamas, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência pela UNESP-BAURU. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte do Paraná, Campus de Jacarezinho (UENP/CJ). Atualmente é Professora Colaboradora do Colegiado de Ciências Biológicas da UENP/CJ.

Izabela Lourenço Silva, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (UNESP-Bauru). Licenciada em Ciências Biológicas pela (UENP-CJ) e atua como professora na rede pública de ensino e particular atuando no Ensino Fundamental Anos Finais e Ensino Médio.

Carolina Borghi Mendes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Araraquara

Doutora e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (UNESP- Bauru) e graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UNESP. É Professora Assistente Doutora do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências e Letras - UNESP/Araraquara.

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Published

2024-05-27

How to Cite

Lhamas, A. P. B., Silva, I. L., & Mendes, C. B. (2024). Reflections and notes on the remote regime from the Supervised Internship in Biology Teaching based on Historical-Critical Pedagogy. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13691, 1-16. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13691

Issue

Section

Dossiê: Estágio Supervisionado nas Licenciaturas