Supervised internship in a non-school environment: a look at the role of the Pedagogy professional
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13786Keywords:
Supervised Internship in a Non-School Environment, Specialized Reference Center for Social Assistance, Castanhal-PAAbstract
This article presents research carried out on the work of pedagogues in non-school environments, more specifically at the Specialized Reference Center for Social Assistance (CREAS) in the municipality of Castanhal-PA, in the Specialized Service in Social Approach sector. (SEAS). To this end, it intends to identify the functions and main work demands, the pedagogical strategies adopted to develop the activities of this professional and the main challenges faced in their work. The research is based on the principles of a qualitative approach and makes use of both bibliographic and documentary research, based on the study of different documents on the Supervised Internship, such as the main legislation and CREAS technical regulations and guidelines, as well as empirical research, based on a semi-structured interview, carried out with the CREAS pedagogue who works in the SEAS sector of that unit, also based on participant research, constituted from the experiences and impressions obtained during observations at the research site. It was found that in addition to acting as a mediator in the socialization and interaction processes of the unit's users, this professional ends up taking on other functions related to listening, welcoming and proposing playful and interactive pedagogical activities.
Downloads
References
BERNSTEIN, Basil. Pedagogização do conhecimento: Estudos sobre recontextualização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 120, p.75-110, nov. 2003.
BRASIL. Política Nacional de Assistência Social. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, Brasília, DF, 2005.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Dário Oficial da União, 23.12.1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 31. ago. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ rcp01_06.pdf. Acesso em: 08 jun. 2002.
BRASIL. Secretaria Nacional de Assistência Social Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome – MDS Orientações Técnicas: Centro de Referência Especializado de Assistência Social – CREAS, Gráfica e Editora Brasil LTDA, 2011.
BRINKHUS, Nicole. Análise da influência da nova lei dos estágios, em relação a atual prática, na experiência profissional dos estagiários da Unisinos. 2008. 164 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos de São Leopoldo-RS, UNISINOS, São Leopoldo.
CALIMAN, Geraldo. Pedagogia social: seu potencial crítico e transformador. Revista de Ciências da Educação, v. XII, p. 341-368, 2010.
FARIAS FILHO, Milton Cordeiro; ARRUDA FILHO, Emílio J. M. Planejamento da Pesquisa Científica. 2a Ed. São Paulo: Atlas, 2015.
HISTÓRICO DA pandemia de COVID-19. Organização Pan-americana da Saúde, Brasília: OPAS/OMS, [2023]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 31 ago. 2023.
KOCHHANN, Andréa. Pedagogia em espaços não-escolares: uma discussão à luz do trabalho pedagógico (org.). Goiânia: Kelps, 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê?. São Paulo, Cortez, 2005.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. (Coleção temas sociais).
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3,4, p. 5-24, 2006.
SANTOS, Joana Darc Cardoso dos; COSTA, Artemízia Ribeiro Lima; NUNES, Albano Oliveira. O PEDAGOGO NO ÂMBITO DA ASSISTÊNCIA SOCIAL. Revista Educação & Linguagem, v. 4, p. 60-76, 2017.
SEVERINO, Antônio Joaquim Severino. Metodologia do Trabalho Cientifico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Educação não escolar como campo de práticas pedagógicas. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 96, n. 244, p. 561-576, set./dez. 2015.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.