Supervised internship in a non-school environment: a look at the role of the Pedagogy professional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13786

Keywords:

Supervised Internship in a Non-School Environment, Specialized Reference Center for Social Assistance, Castanhal-PA

Abstract

This article presents research carried out on the work of pedagogues in non-school environments, more specifically at the Specialized Reference Center for Social Assistance (CREAS) in the municipality of Castanhal-PA, in the Specialized Service in Social Approach sector. (SEAS). To this end, it intends to identify the functions and main work demands, the pedagogical strategies adopted to develop the activities of this professional and the main challenges faced in their work. The research is based on the principles of a qualitative approach and makes use of both bibliographic and documentary research, based on the study of different documents on the Supervised Internship, such as the main legislation and CREAS technical regulations and guidelines, as well as empirical research, based on a semi-structured interview, carried out with the CREAS pedagogue who works in the SEAS sector of that unit, also based on participant research, constituted from the experiences and impressions obtained during observations at the research site. It was found that in addition to acting as a mediator in the socialization and interaction processes of the unit's users, this professional ends up taking on other functions related to listening, welcoming and proposing playful and interactive pedagogical activities.

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Author Biographies

Francisco Claudio da Paz, Universidade Federal do Pará

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA) da Universidade Federal do Pará (UFPA), na Linha de Educação, Linguagens e Interculturalidade na Amazônia. Advogado (OAB/PA). Especialista em Direitos Humanos pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS). Licenciado em Pedagogia (UFPA). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre Currículo e Formação de Professores (CNPQ/UFPA) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-brasileiros (NEAB/UFPA).

Ana Paula Vieira e Souza, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação na Linha Políticas Públicas Educacionais e Mestre em Educação na Linha Currículo e Formação de Professores pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora da Universidade Federal do Pará do Campus Universitário de Bragança. Especialista em Ensino/Aprendizagem da Língua Portuguesa pela UFPA. Formação Pedagógica e Graduada Plena em Secretariado Executivo Bilíngue pela UNAMA. Professora do PPLSA/UFPA. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Trabalho e Educação (GEPTE/NEB/UFPA). Vice-Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-brasileiros (NEAB/UFPA). Pós-Doutora em Letras na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus Cascavel.

Deyverson Luener de Oliveira Ferreira, Universidade Federal do Pará

Doutorando pelo programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido (PPGDSTU), na Linha de pesquisa Sociedade, Urbanização e Estudos Populacionais, pertence ao Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA), da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA/UFPA), na Linha de pesquisa Educação, Linguagens e Culturas na Amazônia. Possui Especialização em Educação e Interculturalidade na Amazônia (UFPA) e graduação em Licenciatura em Pedagogia (UFPA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Trabalho e Educação - (GEPTE/UFPA) e do Núcleo de Estudos e pesquisa Afro-Brasileiros- (NEAB/UFPA).

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Published

2024-06-11

How to Cite

Paz, F. C. da, Souza, A. P. V. e, & Ferreira, D. L. de O. (2024). Supervised internship in a non-school environment: a look at the role of the Pedagogy professional. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13786, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13786

Issue

Section

Dossiê: Estágio Supervisionado nas Licenciaturas