Faces of violence against women: discursive heterogeneity as a methodological tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13938

Keywords:

Discursive Heterogeneity, Dialogism, Elementary Education (Final Years), Violence Against Women

Abstract

Our work lies at the heart of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation’s (PIBID) practices, carried out in a 9th year elementary school class. We aim to analyze four news headlines produced by students based on the process of retextualizing the short story “Gesso” by Jarid Arraes, and the song “Maria da Vila Matilde” by Elza Soares. To this end, we discuss concepts of discourse (Fairclough, 2001; Maingueneau, 2015; Mussalim, 2003), of subject (Authier-Revuz, 1990; Mussalim, 2003), of ideological and discursive formations (Althusser, 1996; Foucault, 1997; Maingueneau, 2015) and, still, as our theoretical-methodological approach, of constitutive heterogeneity and marked heterogeneity (Authier-Revuz, 1990). As results, we verified different discursive formations: those that converge with the discourses of protecting women and those that go against these discourses, ironizing and denying them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Biatrys Moura, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licencianda do curso de Letras – Língua Portuguesa e Literaturas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, biatrysm2@gmail.com.

Célia Maria de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Linguística Teórica e Descritiva pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem – UFRN. Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Departamento de Letras - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes - CCHLA, com atuação na área de Língua Portuguesa/Leitura e Produção de Textos. Desenvolve pesquisas no âmbito da Linguística de Texto, da Enunciação, da Análise Textual dos Discursos (ATD), interessando-se, principalmente, por gêneros discursivos / textuais dos domínios discursivos literário, acadêmico, midiático e jurídico, com foco nos dispositivos enunciativos como o Ponto de Vista, a Responsabilidade Enunciativa e a Mediatividade. Atua também no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) como coordenadora de área do Subprojeto Língua Portuguesa / Núcleo Natal - UFRN.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de estado. In: ZIZEK, Slavoj (org.). Um mapa da ideologia. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 1996. p. 105-142.

ARAÚJO, Roseanne; GREGÓRIO, Paulo Henrique da Silva; GOMES, Valeska Limeira Azevedo. Literatura para além do ensino: o texto literário como formador do sujeito. In: SÁ JUNIOR, Lucrécio Araújo da; OLIVEIRA, Andrey Pereira de. (org.) Literatura e ensino: reflexões e propostas. Natal: EDUFRN, 2014. p. 57-67.

ARRAES, Jarid. Redemoinho em dia quente. São Paulo: Alfaguara, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 set. 2023.

AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Heterogeneidade(s) enunciatiava(s). Tradução Celene M. Cruz e João Wanderley Geraldi. Campinas, Caderno de Estudos Lingüísticos, n. 19, p. 25-42, jul./dez. 1990.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Luciana Oliveira da Rocha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

COULUMB-GULLY, Marlène. Gênero, política e análise do discurso das mídias In: PIOVENAZI, Carlos; CURCINO, Luzmara; SARGENTINI, Vanice. (org.) Presenças de Foucault na Análise do Discurso. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 147-162.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Tradução I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

FOUCAULT, Michael. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HOOKS, bell. E eu não sou uma mulher? Tradução: Bhuvi Libanio. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.

LAURETIS, Teresa. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica cultural. Rio de Janeiro: Roco, 1994. p. 206-242.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. Tradução: Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2010.

MARIA da Vila Matilde. Intérprete: Elza Soares. In: A MULHER do Fim do Mundo. Intérprete: Elza Soares. São Paulo: Red Bull Station, 2015. 1 CD, faixa 3.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 25. ed. rev. e atual. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 9-29.

MUSSALIM, Fernanda. Análise do discurso. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (org.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras, v. 2. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2003. p. 101-142.

ODÁLIA, Nilo. O que é violência. São Paulo: Brasiliense, 2004.

PEREIRA, Claudia Nolasco de Abreu. Violência contra a mulher na mídia: um estudo sobre a influência da mídia nas violências cometidas as mulheres do município de Macaé/RJ. 2011. 77 f. TCC (Graduação) - Curso de Serviço Social, Universidade Federal Fluminense, Rio das Ostras, 2011.

Published

2024-05-07

How to Cite

Moura, A. B., & Medeiros, C. M. de. (2024). Faces of violence against women: discursive heterogeneity as a methodological tool. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e13938, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13938