Perspectives and Challenges: a dialogue on the importance of technologies for teaching Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14558

Keywords:

Mathematics teaching, Digital Technologies, Education, Educational software

Abstract

The presented study investigates the impact of the use of technologies, specifically educational software, in mathematics teaching. The central objective is to investigate the impact of software use on the academic performance of students in basic education mathematics. Based on a theoretical framework that explores the role of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in education, the study emphasizes the importance of empowering educators for the effective use of these tools. The applied methodology was qualitative and included data collection through questionnaires administered to elementary school teachers, in addition to a practical intervention using the Kahoot software. The results showed that the use of technologies increased student engagement and improved teaching dynamics, with positive effects on the learning of fractions. It is concluded that the integration of educational software in mathematics teaching not only fills gaps in educational research but also provides valuable insights for teacher training and the creation of innovative pedagogical practices, promoting a more interactive and efficient teaching environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jairon da Conceição Lima, Universidade Federal do Maranhão

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica (PPGEEB/UFMA). Email: jairon.lima@discente.ufma.br

References

BEDERODE, Igor Radtke.; ARAUJO, Jair Jonko. O conhecimento tecnológico e pedagógico de conteúdo no ensino remoto emergencial. ETD - Educação Temática Digital, v. 26, p. e023004–e023004, 21 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8669279. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669279. Acesso em: 11 mar. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso 07 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 fev. 2024.

BRASIL. Parecer CNE/CES nº 1.302, de 06 de novembro de 2001. Portal do Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: Acesso em: 28 fev. 2024.

CAMPOS, Celso Ribeiro; JACOBINI, Otávio Roberto.; WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzetti; FERREIRA, Denise Helena Lombardo. Educação estatística no contexto da Educação crítica. Revista Bolema, v. 24, nº 39, p. 473- 494, ago. 2011.

CUERVO, Luciane da Costa; WELCH, Graham Frederick; MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque; REATEGUI, Eliseo. Cultura digital e docência: possibilidades para a educação musical. Acta Scientiarum. Education, v. 41, n. 1, p. e34442, 2 jan. 2019. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/34442. Acesso em: 11 mar. 2024.

FERNANDES, Nayara Rocha. O uso de softwares educacionais por professores de matemática. 2019. 113 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2019.Disponível em: http://acervo.ufvjm.edu.br/jspui/handle/1/2387. Acesso em: 29 fev. 2024.

GIL. Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

IUNES, Silvana Maria Silva; SANTOS, Gilberto Lacerda. Contratos e destratos entre Informática e Educação Matemática. Ciência & Educação (Bauru), v. 19, p. 293–305, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/4K8Qb4GbRjpcwbVtQHVLDHp/?lang=pt. Acesso em: 01 mar. 2024.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LIMA, Feliciano de Lima. Grupo de estudos de professores e a produção de atividades matemáticas sobre funções utilizando computadores. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2009. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91076/lima_lf_me_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 mar. 2024.

MILANO, Thomas Bersagui; SANTOS, Suelen Assunção; PINHEIRO, Josaine de Moura; SIQUEIRA, Mirian Linhares. Educação Matemática e Tecnologia: uma análise de discursos presentes no BOLEMA. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 2, n. 2, p. 92–104, 2016. DOI: 10.35819/remat2016v2i2id1543. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/1543. Acesso em: 05 mar. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MORAN, José Manuel. MASETTO, Marcos Tarciso. BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.

ORTH, Miguel Alfredo; MANGAN, Patrícia Kayser Vargas; SARMENTO, Dirleia Fanfa. Formação e ou capacitação de professores para atuação em informática na educação: reflexões sobre uma prática. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 77–98, 2011. DOI: 10.20396/etd.v13i1.1167. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1167. Acesso em: 11 mar. 2024.

PIZZANI, Luciana et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 10, p.53-66, Dezembro de 2012. Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/2133. Acesso em: 4 mar. 2024.

RICHIT, Adriana; ALBERTI, Luana Angélica. Tendências no ensino da matemática nos anos finais do ensino fundamental: abordagens evidenciadas em livros didáticos. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 12, n. 1, p. 145, 13 set. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2017v12n1p145. Acesso em: 10 mar. 2024.

SÁ, Adriana Lourenço de; MACHADO, Marília Costa. O uso do software GeoGebra no estudo de funções. XIV EVIDOSOL e XI CILTEC online, junho 2017. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/viewFile/12142/10362. Acesso em: 13 mar. 2024.

SILVEIRA, Laelson Santos da; SANTOS, Raul Teruel dos. FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS NA SALA DE AULA. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, 2023. DOI: 10.35699/2237-6658.2023.26785. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785. Acesso em: 11 mar. 2024.

VENTURA, João Paulo Costa; GOMES, Cristiane Ruiz. Softwares no ensino de matemática: um olhar sobre a BNCC. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 846–860, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.4961. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4961. Acesso em: 10 mar. 2024.

Published

2024-10-28

How to Cite

Lima, J. da C. (2024). Perspectives and Challenges: a dialogue on the importance of technologies for teaching Mathematics. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e14558, 1-15. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14558