Browsing through shapes: a practical approach to exploring plane geometry through problem solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14648

Keywords:

Geometry Teaching, Problem Solving, Tetrahedral Kite, Thales' Theorem, Triangle Similarity

Abstract

The study reports on the implementation of a teaching project in two first-year high school classes, addressing the similarity of triangles and Thales' Theorem through practical methods. The main question is how to integrate pedagogical resources to promote a deep understanding of the mentioned concepts. The methodology was based on problem-solving, using it as a teaching tool. Activities included the construction of a tetrahedral kite to address the similarity of triangles and solving a problem about calculating height from shadows, exemplifying Thales' Theorem. Specific objectives were outlined, such as recalling the characteristics of triangles, identifying cases of similarity, and solving problems involving Thales' Theorem. The teaching was adapted for students with special educational needs, promoting inclusion. Interest in the proposed activities was observed, despite some challenges, and each stage was conducted at the appropriate time, although more class hours or a review of the strategy were needed.

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Author Biographies

Grace Kelly Souza Carmo Goulart, Universidade Federal de Jataí

Graduada em Matemática pela Universidade Federal de Goiás, Regional Jataí, em 2004. Mestra em Matemática na Universidade de Brasília (UnB), com ênfase em Probabilidade, em 2010. Professora efetiva da UFG/UFJ desde dezembro de 2011 em regime de dedicação exclusiva. Área de atuação acadêmica: Probabilidade, Estatística, Cálculo, Álgebra Linear, Geometria Analítica. Atuei como coordenadora de área do subprojeto do Pibid de Matemática da UFG/Regional Jataí (mar. 2016 a fev. 2018) e também como coordenadora voluntária do subprojeto interdisciplinar (Física, Química e Matemática) do Pibid da UFJ (nov. 2020 a abr. 2022).Coordenei o Centro de Ensino e Pesquisa em Educação Matemática (CEPEM) do curso de Matemática, durante o período de 01/01/2021 a 05/05/2023. Faço parte do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Matemática. Ocupo a função de Coordenadora de Extensão, Cultura e Esportes na Unidade Acadêmica de Ciências Exatas (05/2023 - atual).

Relicler Pardim Gouveia, Universidade Federal de Jataí

Doutor em Ciências: Educação e Saúde na Infância e Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo - Campus Guarulhos - UNIFESP. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - PPGEduMat - INMA/UFMS. Graduado em Matemática pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática (GHEMAT). Na pesquisa investiga principalmente os seguintes temas: livro didático de matemática, história da educação matemática, história da matemática, saber profissional do professor de matemática.

Katiene Alves Ferreira, Universidade Federal de Jataí

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Jataí (2022). Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Matemática. 

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Published

2024-07-09

How to Cite

Goulart, G. K. S. C., Gouveia, R. P., & Ferreira, K. A. (2024). Browsing through shapes: a practical approach to exploring plane geometry through problem solving. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e14648, 1-23. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14648