Thematizing five-a-side soccer in physical education classes in integrated high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14887

Keywords:

Physical Education, High School, Sports Pedagogy, Five-a-side soccer

Abstract

The objective of this research is to describe and evaluate an pedagogical intervention of a five-a-side soccer teaching unit, based on its thematization and adaptation of games and games, in physical education classes in integrated high school at the Federal Institute of Mato Grosso (IFMT). The research is of the pedagogical intervention type, which aims to contribute to the solution of practical problems (Damiani et al., 2013). The participants were a 2nd year B class from the Secretariat integrated high school. The Didactic Unit developed for teaching futsal in Physical Education classes used games and games as pedagogical tools, moving away from traditional and sporting methodologies. Furthermore, conceptual and critical content related to football and futsal was covered, such as: the challenges faced by women's futsal; the distinctions between futsal and football; social inclusion strategies within futsal; the issue of corruption in the sporting context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivia Salarolli Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT; Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT – campus Cuiabá; E-mail: larissa.kawashima@ifmt.edu.br

Larissa Beraldo Kawashima, Instituto Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT; Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT – campus Cuiabá; E-mail: larissa.kawashima@ifmt.edu.br

Marcos Roberto Godoi, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduação em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso – IFMT – campus Cuiabá; E-mail: iviasalarollialves@gmail.com

References

ALMEIDA, Rogério Marques e colaboradores. A educação física em três campi do IFMT: do saber instituído à prática pedagógica. Revista da Faculdade de Educação. Cáceres, MT, v. 20, n. 2, jul./dez., 2013, p. 35-54.

BARROSO, André Luís Ruggiero; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. Esporte. In: Darido, Suraya Cristina (org.). Educação física no ensino médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017, 253-275.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf Acesso: 23 jun. 2023.

CAILLOIS, Roger. Os Jogos e os Homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CARLAN, Paulo; KUNZ, Elenor; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O esporte como conteúdo da Educação Física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica "inovadora". Movimento, vol. 18, núm. 4, octubre-diciembre, 2012, pp. 55-75. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/29643 Acesso em: 28 de agosto de 2024.

CASTILHO, Lethicia Oliveira; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; GODOI, Marcos Roberto; GASTÃO, Giulia Schauffert. Tematizando o futebol no ensino médio integrado a partir do Sport Education. In: Revista Plurais - Virtual, Anápolis - GO, Vol. 13, e2023010, 2023, p. 153-173. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistapluraisvirtual/article/view/15344 Acesso em: 28 de agosto de 2024.

COLL, Cesar et al. Os conteúdos na reforma: ensino aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

COSTA, L. C. A. da; MESQUITA, I.; OLIVEIRA, A. B. de; SOUZA, V. de F. M. de; PASSOS, P. C. B.; VIEIRA, L. F. O ESPORTE NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: UM CONTEÚDO COM POTENCIAL EMANCIPADOR. Movimento, v. 24, n. 4, p. 1077–1096, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.77060. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/77060. Acesso em: 29 ago. 2024.

DAMIANI, Magda Floriana et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel, Pelotas, maio/agosto 2013, p. 57-67.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DARIDO, S. C.; RANGEL-BETTI, I. C.; RAMOS, G. N. S.; GALVÃO, Z.; FERREIRA, L. A.; MOTA e SILVA, E. V.; RODRIGUES, L. H.; SANCHES, L.; PONTES, G.; CUNHA, F. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan.-jun. 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/139482. Acesso em 30 de outubro de 2023.

DARIDO, Shirley Aparecida de Souza; SOUZA JUNIOR, José Luiz de. Ensino de esportes: contexto e prática pedagógica. 1. ed. Campinas: Papirus, 2010. Acesso em 10 de novembro de 2023.

ESQUEMAS DA FIFA. Episódio 1. Netflix. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/80221113. Acesso em 25 de março de 2024.

FREIRE, João Batista. Pedagogia do Futebol. 3 ed. Campinas: São Paulo, Autores Associados, 2011.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2004.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa qualitativa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARTINS, M. Z.; SOUZA JÚNIOR, O. M. de; REVERDITO, R. S. Ensino, vivência e aprendizagem do futebol/futsal: emergência de uma prática pedagógica dialógica e consciente. Corpoconsciência, [S. l.], v. 27, p. e16881, 2023. DOI: 10.51283/rc.27.e16881. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16881 Acesso em: 30 ago. 2024.

OLIVEIRA, U.; BATISTA, G. S.; SANTOS, F. S. dos. O ensino do futsal através dos jogos na educação física escolar. Corpoconsciência, [S. l.], v. 27, p. e16605, 2023. DOI: 10.51283/rc.27.e16605. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16605. Acesso em: 30 ago. 2024.

SCAGLIA, Alcides José. O futebol que se aprende e o futebol que se ensina. Dissertação (Mestrado). Campinas: Faculdade de Educação Física - Unicamp, 1999, 169f

SORIANO, Raúl Rojas. Manual de pesquisa social. Petropólis-RJ: Vozes, 2004.

Published

2024-10-09

How to Cite

Alves, I. S., Kawashima, L. B., & Godoi, M. R. (2024). Thematizing five-a-side soccer in physical education classes in integrated high school. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e-14887, 1. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14887