Analysis of the teaching internship in postgraduate programs as a space for pedagogical training for higher education professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.15112

Keywords:

Teaching internship. higher education. pedagogical training

Abstract

This study aimed to analyze the presence of teaching internships in stricto sensu postgraduate programs (master's and doctorate) as a space for the pedagogical training of teachers who will work in higher education. This is a qualitative bibliographical research, in which we sought to understand the state of knowledge on the subject in question. It was possible to identify that the pedagogical dimension of the teaching internship, within the scope of stricto sensu postgraduate courses, is fragile, a fact enhanced by the omission of Brazilian educational legislation regarding pedagogical training for higher education teachers in the country. Therefore, reflecting on the requirements and structures of the internship is necessary, as it is from them that the planning of actions and activities can be elaborated with a view to implementing normative propositions such as the Law of Guidelines and Bases of Education LBD 939496 and CAPES Ordinance nº76 of 2010 for the process of training teachers to work in higher education.

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Author Biographies

Clarisse Silva Caetano, Universidade Federal de Viçosa

Mestre em Educação na Universidade Federal de Viçosa. Graduada em Educação Física- Licenciatura, na Universidade Federal de Viçosa. Atuou como bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID (2017 a 2018). Bolsista no Programa Residência Pedagógica (2018-2020). Membro do Laboratório de Estudos Olímpicos e Socioculturais dos Esportes (LEOS). Temas de interesse: Formação docente, Esporte e questões Socioculturais, Estudos Olímpicos.

Jairo Antonio Paixão, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-American University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Curso de Licenciatura em Educação Física. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residência Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG.

Doiara Silva dos Santos, Universidade Federal de Viçosa

Professora Adjunta do Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Viçosa. Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus-BA, 2008. Mestre em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), 2011. Doutora em Educação Física, University of Western Ontario (UWO), London, Canadá, 2015. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFV). Líder do Laboratório de Estudos Olímpicos e Socioculturais dos Esportes (LEOS). Atuou no quadro docente efetivo das seguintes instituições de ensino: Professora Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação (2013.2 e 2014.1); Professora Assistente da Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação Física, Campus de Governador Valadares, Minas Gerais (2014-2016); Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Itapetinga (2016-2017). Foi professora Substituta da Universidade Federal do Espírito Santo (2011). Foi bolsista do programa de estudos Emerging Leaders of America (ELAP), Canadá, 2010. Pós-graduada em Estudos Olímpicos na Academia Olímpica Internacional, Olímpia, Grécia (2011). Temas de interesse: Sociologia do Esporte; Estudos Olímpicos; Esporte e Mídia; Esporte educacional; História da Educação Física e do Esporte.

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Published

2024-11-19

How to Cite

Caetano, C. S., Paixão, J. A., & Santos, D. S. dos. (2024). Analysis of the teaching internship in postgraduate programs as a space for pedagogical training for higher education professors. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e15112, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.15112