Abordagem do tema terrorismo em sala de aula por meio de uma sequência didática
DOI:
https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v5i2.7163Keywords:
Didactic Sequence; Terrorist; Violence; Xenophobia.Abstract
This work has the proposal of presenting and analyzing the project "The Terrorism nuances and its Interdisciplinarities", which was developed through a didactic sequence and its activities associated to the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID), Interdisciplinary Subproject - Line of Action: High School Literacy, associated with the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, Campus of Vitória da Conquista / BA. The report presented here is pertinent to the activities carried out during the 2nd semester, within the academic year of 2017, and engaging 28 students from the Centro Estadual de Educação Profissional em Saúde Adélia Teixeira. The didactic sequence was performed with the aid of news, videos, and text interpretations, by using a qualitative methodology, showing the expansion of the students' knowledge on the Terrorism theme and proposing measures to recognize and combat the stereotypes inherent to this subject.
Downloads
References
ALCÂNTARA, P. D. Terrorismo: uma abordagem conceitual. 2012.
Disponível em: <http://www.humanas.ufpr.br/portal/nepri/files/2012/04/Terrorismo_Uma-abordagem-conceitual.pdf> Acesso em 30 jan. 2019.
BLUME, B. A. O que é terrorismo? Politize! 2016. Disponível em: <https://www.politize.com.br/terrorismo-o-que-e/>. Acesso em: 14 jan. 2019.
BOURDIEU, P. Meditations pascaliennes. Paris: Seuil, 1997.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Org.). Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre/RS: Editora da UFRGS, 2009. 120 p.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª ed. São Paulo/SP: Atlas, 2008.
GUPTA, D. K. Who Are the Terrorists? Nova Iorque: Chelsea House, 2006.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Terrorismo. Uol, 2017.
Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/terrorismo/> Acesso em: 29 nov. 2018.
NORTE, D. B. Massacre de Orlando foi terrorismo ou homofobia? Os dois. Revista Veja. 2016. Disponível: < http://veja.abril.com.br/mundo/massacre-de-orlando-foi-terrorismo-ou-homofobia-os-dois/> Acesso: 30 nov. 2018.
ONU. Resolução 49/60: Declaração sobre Medidas para Eliminar o Terrorismo Internacional. Disponível em: <http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/49/60>. Acesso em: 25 nov. 2018.
VIANA, N. L.; GOMES, L. L.; SILVA, M. O.; FERREIRA, V. B. A. V. Preconceito social e étnico-racial na escola: uma experiência do PIBID interdisciplinar. In: PIRES et al. (Orgs.). Tecendo as teias da docência. Vitória da Conquista/BA: Edições UESB, v. 1, 2017. p. 115-120.
VILELA, P. C. M. Terrorismo: Uma Análise Histórico-Sociológica do Fenômeno E Crítica As Táticas Antiterror. 2014.
Disponível: http://www3.pucrs.br/pucrs/files/uni/poa/direito/graduacao/tcc/tcc2/trabalhos2014_1/pedro_vilela.pdf. Acesso: 04 jan. 2019.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre/RS: ArtMed, 1998.