A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v5i3.8306Keywords:
Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching.Abstract
This text refers to the results obtained in a scientific initiation project entitled “The discipline of Didactics in the context of a stricto sensu course in the area of Mathematics at the State University of Londrina”. The project aimed to analyze the contribution of the contents of Didactics, present in the disciplines of 'Didactics and Epistemology of Sciences' and 'The Evaluation of School Learning'. The methodology was based on the assumptions of the qualitative approach through bibliographic and documentary research. The data collected were treated based on the ordering, classification and analysis of the descriptors course description and content. The conclusions indicate that the course syllabuses studied consider the pedagogical dimension of the training of mathematics teachers when dealing with essential elements for the work related to didactics and the assessment of learning and collaborate so that the training of students in the stricto sensu advances towards the research related to the teaching of mathematics.
Downloads
References
BERBEL, N. A. N. Dimensão pedagógica. In: BERBEL, N. A. N. et al. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: um retrato em cinco dimensões. Londrina/PR: EDUEL, 2001, p. 21– 88.
COURA, F. C. F.; PASSOS, C. L. B. Estado do conhecimento sobre o formador de professores de Matemática no Brasil. Zetetiké. Campinas/SP, v. 25, n. 1, 2017, p. 7-26.
FREIRE, L. I. F.; SKEIKA, T. Conhecimentos e saberes necessários para a docência: contribuições do processo formativo e da experiência profissional. XIV Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, V Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação VII Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente. Curitiba, 2015. Anais... Editora Universitária Champagnat, Curitiba, 2015, p. 17064-17074.
HAIDT, R. C. C. Curso de didática geral. São Paulo/SP: Ática, 1995.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo/SP: Cortez, 1991.
LIBÂNEO, J. C. Didática: velhos e novos temas. Goiânia/GO: Edição do autor, 2002.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo/SP: Cortez, 2006.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo/SP: EPU, 1986.
MANIFESTO contra a supressão da Didática dos currículos dos cursos de formação de professores: luta pelo reempoderamento docente por meio da reapropriação da didática na itinerância formativa dos licenciados. Disponível em:<http://eventos.uece.br> Acesso em: 27 ago. 2018.
MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis/RJ: Vozes, 1994, p. 9-29.
SANTOS, H. C. A Didática no Brasil: sua trajetória e finalidade. Estação Científica. Juiz de Fora/MG, n. 11, 2014, p. 1-15.
SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos da nova reforma. Jornal
da formação de professores e currículo, v. 9, n. 2, 2005.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. UEL em dados. Londrina/PR: UEL, 2019.
Disponível em: < http://www.uel.br/proplan/novo/pages/arquivos/uel_em_dados/UEL-em-dados_2019.pdf>. Acesso em 23 abr.2019.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Londrina/PR: UEL, 2019.