PIBID as a cross-border between University/School: the experience of the Physical Education UFRJ subproject
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.8829Keywords:
Teacher training, PIBID, Physical EducationAbstract
This article has the objective of presenting the training experience developed in the context of the Physical Education subproject of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships at the Federal University of Rio de Janeiro, reflecting on its possibilities of breaking the boundaries between University / School. PIBID has presented itself as a space that seeks to strengthen the training of teachers, bringing the University closer to the ‘Basic School’. Thus, the pedagogical-training actions developed by the subproject on screen are structured in direct dialogue between the Physical Education Degree course at UFRJ and partner schools, highlighting them as scenarios of professional development and knowledge construction. In this way, the objectives and actions of the subproject will be discussed both in the Basic Education Schools and in the Physical Education and Sports School of UFRJ, as well as in the impressions of the initiation scholarship holders about moments of the training process within the PIBID. Finally, we highlight that the training course of scholarship holders in the subproject valued the balance between academic and professional knowledge.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, v.23. 2018.
ASSIS, A. S.; LOBO, S. F.; GALVÃO, N. C. S. S. Novos olhares sobre a docência: enfrentando o desafio para formar professores. In: ASSIS, A.S. (Org.). Olhares sobre a docência: as contribuições do Pibid Ufba para a formação em rede. Salvador: EDUFBA, 2018
BRASIL. Lei nº 12.796/2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que
estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para dispor sobre a formação dos
profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF, 2013.
BRASIL. Lei nº 11.502 Modifica as competências e a estrutura organizacional da fundação
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Capes Brasília, DF, 2007.
BRASIL. Lei nº 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília,
DF, 1996.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A situação atual dos cursos de licenciatura no Brasil frente à hegemonia da educação mercantil e empresarial. In: DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICHNER, Kenneth. Formação de Professores S.A.: Tentativas de privatização da preparação de docentes da educação básica no mundo – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
FAVERO, Maria de Lourdes Albuquerque. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar, Curitiba, n. 28, p. 17-36, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n28/a03n28 Acesso em: 07 jul. 2020.
FERREIRA, F.; CORREIA, C.; BEZERRA, B.; SILVA, J.; OLIVEIRA, A.; SARTI, R. O PIBID e o curso de licenciatura: aproximações e afastamentos. In: Semana de Integração Acadêmica da UFRJ, 2019, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2019. p. 430. Disponível em: https://sistemasiac.ufrj.br/cadernoController/gerarCadernoResumo/35000000 Acesso em: 18 abr.2020.
FREIRE, C.; SOUZA, B.; GATTO, M.; SARTI, R. O início da carreira docente: o diário de
campo como dispositivo de (in)formação pedagógica In: CONGRESSO BRASILEIRO DE
CIÊNCIAS DO ESPORTE, 21, 2019, Natal, UFRN, 2019. Disponível em:
http://congressos.cbce.org.br/anais/2019. Acesso em: 18 abril 2020.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. 30 anos da Constituição – avanços e retrocessos na formação de professores. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 24, p. 511-527, nov./dez. 2018. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/912/pdf . Acesso em: 07 jul. 2020.
GALLARDO, J. S. P. Prática de Ensino em Educação Física: a criança em movimento. São Paulo: FTD, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n.2, p. 161-171, 2016. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347/360 . Acesso em: 07 jul. 2020.
LÜDKE, M. Universidade, escola de educação básica e o problema do estágio na formação de professores. Revista Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 95-108, ago/dez, 2009. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/7. Acesso em: 07 jul. 2020.
LÜDKE, M.; CRUZ, G. B. da. Aproximando universidade e escola de educação básica pela pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 81-109, mai./ago. 2005. Disponível em: http://www2.fe.usp.br/~gpef/teses/grupo_01.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.
LÜDKE, M.; SCOTT, D. O lugar do estágio na formação de professores em duas perspectivas: Brasil e Inglaterra. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 142, p. 109-125, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v39n142/1678-4626-es-39-142-109.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.
MARGARIDO, T. Imersão, tematização e problematização: o subprojeto Educação Física
PIBID/UFRJ em uma escola estadual do Rio de Janeiro In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO
FÍSICA NA PERSPECTIVA INCLUSIVA, 1, 2018, Rio de Janeiro, UFRJ, 2018. Disponível em:
https://drive.google.com/open?id=12WzKR2ZVu8MsrP8ETM2eNbqIVXM86lti. Acesso em:
abril 2020.
MENDONÇA, Ana Waleska. Universidade e formação de professores: uma perspectiva histórica. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n.90, p.36-44, ago. 1994. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/890/961 Acesso em: 07 jul. 2020.
MESQUITA, M.; SAMPAIO, L.; MOREIRA, F.; OLIVEIRA, K.; SARTI, R.; RODRIGUESR. Socialização profissional: uma análise de fotos comentadas de professores em formação In: Semana de Integração Acadêmica da UFRJ, 2019, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2019. p. 285. Disponível em: https://sistemasiac.ufrj.br/cadernoController/gerarCadernoResumo/35000000 Acesso em: 18 abr.2020.
SANTOS, M. G.; CORREIA, C.; SARTI, R. O processo de imersão profissional e uma proposta pedagógica de dança na escola. In: congresso de educação física na perspectiva inclusiva, 1., 2018, Rio de Janeiro. Anais...Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 195-200. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1xqxmd8MW3FH-pA9-4jW-7ardEdcTUiav/view. Acesso em: 18 abr.2020.
SAVIANI, Demerval. Formação de Professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 142-155, jan./abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 07 jul. 2020.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M.; O.; BRACHT, V. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber – esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n.4, 1991.
TELES, L.; RIPARDO, B; SARTI, R. Uma reflexão sobre o curso de licenciatura em educação física na UFRJ: os impactos do PIBID para a formação de professores. In: Semana de Integração Acadêmica da UFRJ, 2019, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2019. p. 700-701. Disponível em: https://sistemasiac.ufrj.br/cadernoController/gerarCadernoResumo/35000000 Acesso em: 18 abr.2020.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.