Influences of PIBID in concept and effectiveness of quality in education
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.8901Keywords:
Quality in Education, PIBID, Basic Education, Teacher TrainingAbstract
Delineating ways to ensure the right to quality in education necessarily implies thinking from its conceptual configuration to its pragmatic perspective, that is, quality as a concrete social practice. In this direction, and in view of the plurality of meanings conferred to quality in the educational field, this article presents one of the possible perspectives for understanding this theme, both necessary and complex. Against the background of the assumption that the qualification of teacher education is a fundamental condition for raising school performance, and as a theoretical reference the studies that substantiate the concept of reflective teacher, the influences of the PIBID program in the conception are described and analyzed. and in the effectiveness of quality in education, based on the study of official documents about the program and the reports of fellows from a sub-project of Pedagogy. As one of the main conclusions, the research reveals the existence of a concept of quality evidenced in the daily development of students, in the incorporation of a set of skills that transcend the indicators of external evaluations, and in the transformation of the practices of teachers and future teachers.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. In: ALARCÃO, Isabel (org.). Formação Reflexiva de Professores: Estratégias de Supervisão. Porto: Porto Editora, 1996, p. 9-39.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, vol. 42, n. 145, p. 112-129, 2012.
BRASIL, Constituição de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL, Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília: Casa Civil da Presidência da República, 1996.
BRASIL, Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2007.
BRASIL, Ministério da Educação. Proposta de diretrizes para a formação inicial de professores da Educação Básica em cursos de nível superior. Brasília, DF, 2000.
BRASIL. Portaria Gab nº 45, de 12 de março de 2018. Dispõe sobre a concessão de bolsas e o regime de colaboração no Programa de Residência Pedagógica e no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. SEI/CAPES, 2018.
CAPES. Diretoria de Educação Básica Presencial (DEB) PIBID: Relatório de gestão 2009-2011, 2012.
CURY, Carlos Jamil. Qualidade Em Educação. Nuances: estudos sobre Educação, ano XVII, vol. 17, n. 18, p. 15-31, jan./dez. 2010.
DEIMLING, Natalia Neves Macedo; REALI, Aline Maria De Medeiros Rodrigues. PIBID: considerações sobre o papel dos professores da educação básica no processo de iniciação à docência. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 36, 2020.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GATTI, Bernardete Angelina; NUNES, Marina Muniz Rossa (Orgs.). Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seu currículo; relatório de pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Fundação Vitor Civita, 2008.
GUARNIERI, Maria Regina. O início na carreira docente: pistas para o estudo do trabalho do professor. In: GUARNIERI, Maria Regina (Org.). Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2005, p. 5-23.
NEVES, Carmen Moreira de Castro. A Capes e a formação de professores para a educação básica. Revista RBPG, Brasília, vol. 8, p. 353 – 373, mar. 2012.
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación. Madrid, Ministerio de Educación, n. 350, p. 1-10, set./dez, 2009.
PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor Reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SOUZA, Nathália Cristina Amorim Tamaio de; LONGHIN, Rayana Silveira Souza. A constituição da identidade e dos saberes docentes: o projeto PIBID em foco. CAMINE: Caminhos da Educação, vol. 4, n. 2, p. 1-12, 2012.
ZEICHNER, Kenneth. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador-acadêmico. In: GERALDI, Corinta Maria Grisolia et al. Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 1998, p. 207-236.
ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação. Santa Maria, RS, v. 35, n. 3, p. 479-504, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.