Mathematics in Prova Brasil: Reflecting on Teacher Education for the Early Years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.8934

Keywords:

Prova Brasil, Avaliação, Parfor, Conhecimento, Docente

Abstract

The aim of this article is to analyze the performance of undergraduate students from a Teaching Degree in Pedagogy, who already work as teachers in the Early Years of Elementary School, based on a simulation of Prova Brasil (Brazil Exam) in the Mathematics area. For this study, seventy-five students from the Teaching Degree in Pedagogy, which is part of the National Training Program for Basic Education Teachers (Parfor), of a State Public University in the city of Macapá - AP, were involved. The ideas discussed are about this evaluation and, above all, about the development of teachers in the performance of the Prova Brasil Mathematics simulations. Methodologically, the research was a case study of quantitative nature, with descriptive data analysis. The information was obtained through the answers presented in a mathematics mock test of Prova Brasil, which consists of multiple choice questions. The results of the investigation indicated that the participants of the research may not have the necessary mathematical depth to solve problems related to the axes and descriptors addressed in Prova Brasil, which is applied to learners in the 5th grade of elementary school. In the final considerations, it is suggested that continuing education can be a way to expand the conceptual and methodological aspects in the themes of Space and Form, Quantities and Measures, Numbers and Operations, and Information Processing, which are addressed in that assessment.

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Author Biographies

Claudionor de Oliveira Pastana, Universidade do Estado do Amapá - UEAP

Doutor em Ensino (2017 - 2020); Mestrado em Ensino de Ciências Exatas (2015 - 2017); Pós - Graduação Lato Sensu em Novas Linguagens e Novas Abordagens da Matemática (2012); Pós - Graduação Lato Sensu em Docência do Ensino Superior (2006); Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Amapá (2006). Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual vale do Acaraú (2008). Funcionário Público, pertencente ao quadro do Governo do Estado do Amapá, na função de Professor de Matemática, enquadrado na Secretária de Estado da Educação. Professor de Matemática e Estatística na Universidade do Estado do Amapá - UEAP .

 

Erisnaldo Francisco Reis, Universidade do Vale do Taquarí - UNIVATES

Doutorando em Ensino de Ciências Exatas pelo PPGECE-UNIVATES-RS; Mestre em Ensino de Ciências Exatas pelo PPGECE-UNIVATES-RS, Pesquisador de metodologias e tecnologias para o ensino de Ciências, Graduado em Ciências Biológicas. Pós-graduado em Docência do Ensino Superior, Pós-graduado em Ciências Biológicas, Pós-graduado em Biotecnologia, com atualização em Educação Inclusiva SEE-MG/PUCMinas. Fez tutoria no curso de graduação EAD-FINOM, foi professor 1-A em graduação de Ciências Biológicas- Fundação Antônio Carlos-Unipac/Almenara-MG, presta tutoria em cursos de graduação EAD na área de Ciências Biológicas e Matemática do Gupo Educacional Faveni, com experiência em vice-direção e direção de escola da rede estadual de MG. Atua como professor da educação básica - Secretaria de Estado de Educação. Área de atuação Tecnologias Metodologias para o ensino de ciências e matemática; formação de professores. orcid.org/0000-0002-7269-2355

 

Edilene de Freitas Gonçalves, Universidade do Estado do Amapá - UEAP

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amapá (2021). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação da Aprendizagem. atuou como monitora dos projetos locais intituladas "Tenda educativa de jogos: brincar e aprender com a luz" e "semana Nacional de Ciência e Tecnologia. Realizou Docência em sala de aula pelo programa Residência Pedagógica. atuou como Bolsista no programa PIBID e foi representante de turma pelo curso de pedagogia.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Pastana, C. de O., Reis, E. F., & Gonçalves, E. de F. . (2021). Mathematics in Prova Brasil: Reflecting on Teacher Education for the Early Years of Elementary School. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 248-266. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.8934