Mathematics in Prova Brasil: Reflecting on Teacher Education for the Early Years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.8934Keywords:
Prova Brasil, Avaliação, Parfor, Conhecimento, DocenteAbstract
The aim of this article is to analyze the performance of undergraduate students from a Teaching Degree in Pedagogy, who already work as teachers in the Early Years of Elementary School, based on a simulation of Prova Brasil (Brazil Exam) in the Mathematics area. For this study, seventy-five students from the Teaching Degree in Pedagogy, which is part of the National Training Program for Basic Education Teachers (Parfor), of a State Public University in the city of Macapá - AP, were involved. The ideas discussed are about this evaluation and, above all, about the development of teachers in the performance of the Prova Brasil Mathematics simulations. Methodologically, the research was a case study of quantitative nature, with descriptive data analysis. The information was obtained through the answers presented in a mathematics mock test of Prova Brasil, which consists of multiple choice questions. The results of the investigation indicated that the participants of the research may not have the necessary mathematical depth to solve problems related to the axes and descriptors addressed in Prova Brasil, which is applied to learners in the 5th grade of elementary school. In the final considerations, it is suggested that continuing education can be a way to expand the conceptual and methodological aspects in the themes of Space and Form, Quantities and Measures, Numbers and Operations, and Information Processing, which are addressed in that assessment.
Downloads
References
BARRETO, Maria das Graças Bezerra; PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito. Um diálogo sobre práticas na formação dos professores que ensinam matemática. TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 1, n. 2, p. 39-58, 2018.
BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, p. 373-388, 2012.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdflivro01.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2020.
BRASIL. Conselho Escolar e a aprendizagem na escola. Brasília, DF: MEC/SEB, 2004. p. 38-40. (Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares, caderno 2, Parte VII e VIII).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Secretaria da Educação Básica. Brasília- DF, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: dez. 2021
BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CP nº 1/2006, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006. Seção 1, p.11.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 482, de 7 de junho de 2013. Dispõe sobre o Sistema de Avaliação da Educação Básica – SAEB. Brasília: Ministério da Educação, 2013. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/ legislacao/2013/porta ria_n304_saeb_RevFC.pdf>. Acesso em: 14 ago. 2018.
BRASIL. PDE: Plano de Desenvolvido da Educação: Prova Brasil: ensino fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC, SEB; Inep, 2011. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/prova%20brasil_matriz2.pdf >. Acesso em: 28 mar. 2020.
CHEMIN, Beatriz. Francisca. Manual da Univates para trabalhos acadêmicos: planejamento, elaboração e apresentação. 3. ed. Lajeado: Editora Univates, 2015. 315 p.
CORRÊA, Tânia Regina dos Santos Godoy. Os Reflexos do SAEB/Prova Brasil nas Práticas Pedagógicas de Língua Portuguesa nas escolas Municipais de Costa Rica/MS 2012. Campo Grande, 2012. 128 p. Dissertação (Mestrado). Universidade Católica Dom Bosco. Campo Grande, 2012.
COSTA, Jaqueline de Morais; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; COSTA, Ercules. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciênc. Educ., Bauru, v. 22, n. 2, p. 505-522, 2016. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/ciedu/ v22n2/1516-7313-ciedu-22-02-0505.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2020.
CUNHA, D. R. A matemática na formação de professores dos anos iniciais do ensino fundamental: relações entre a formação inicial e a prática pedagógica. 2010. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Faculdade de Física, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
CURI, E. A formação matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental face às novas demandas brasileiras. Revista Iberoamerica de Educación, Madrid, v. 37, n. 5, p. 1 - 9, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v22n2/1516-7313-ciedu-22-02-0505.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2020.
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 97, p. 534-551, 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVs PzTq/?lang=pt#>. Acesso em: 2 ago. 2021.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Orgs.) Métodos de pesquisa. Curso de Graduação Tecnológica, Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/cursopgdr/down loadsSerie/derad005.pdf>. Acesso em: 27 mar. 2020.
GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n.3, p, 20-29, mai. - jun. 1995.
GUIMARÃES, Maria Helena de Castro. A consolidação da política de avaliação da educação básica no Brasil. Revista Meta: Avaliação, v. 1, n. 3, p. 271-296, 2009.
HOFFMAN, J. Avaliação mediadora: Uma prática em construção da pré-escola à universidade. Educação e Realidade, 31º ed. Porto Alegre.2011.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Verificação ou avaliação: o que pratica a escola. Série Ideias. Ceará, v.8, n. 5, p. 71-80, 2007.
MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck. Nota biográfica em comemoração ao nascimento de Eny Caldeira. Educar em Revista, n. 62, p. 311-316, 2016.
MOREIRA, Marco Antonio; ROSA, Paulo Ricardo da Silva. Subsídios Metodológicos para o professor Pesquisador em Ensino de Ciências. Pesquisa em Ensino: Métodos Qualitativos e Quantitativos. Porto Alegre: Ed. dos Autores, 2009.
PARANÁ. Resolução de problemas: Prova Brasil à Vista. Matemática 9º ano. Superintendência de Gestão Educacional. Departamento de Ensino Fundamental, Curitiba-PR, 2017. Disponível em: https://mid-educacao.curitiba.pr.gov.br/ 2017/9/pdf/00152657.pdf. Acesso em: 2 ago. 2021.
PEREIRA, M.S. A avaliação das aprendizagens e a escola em ciclos: o que muda na prática docente? In: ENDIPE-ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO XVI, Anais... Campinas, 2012. Campinas: Junqueira & Marin Editores, 2012. Livro 3, p. 1610-1621.
RATIER, Rodrigo. BNCC permite diferenciar avaliações da Prova Brasil. Entrevista com Maria Inês Fini, presidente do Inep, Revista Nova escola, 07 de março de 2018. Disponível em:https://novaescola.org.br/conteudo/10141/bncc-permite-diferenciar-avaliacoes-da-prova-brasil-diz-presidente-do-inep. Acesso em: 15 de dez. de 2020.
REIS, Erisnaldo Francisco. Avaliação: um instrumento que possibilita refletir a prática pedagógica. Trilhas Pedagógicas, v. 7, v. 7, ago. 2017, p. 195-205. Disponível em: http://www.fatece.edu.br/arquivos/arquivos%20revistas/trilhas/volume7/13.pdf>. Acesso em: 27 mar. 2020.
RIBEIRO, Isabel Cristina; BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Prova Brasil: descritores de avaliação de matemática. II SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, out. 2010. Universidade Tecnológica Federal do Paraná -UTFPR. Anais... II SINECT, ISSN 2178-6135, Ponta Grossa-PR, 2010, p. 330-341. Disponível em:< http://www.pucrs.br/edipucrs/erematsul/comunicacoes/17ISABELCRISTINA.pdf>. Acesso em: 28 mar., 2020.
SOLIGO, V. A ação do professor e o significado das avaliações em larga escala na prática pedagógica. In: WERLE, F. O. C. (org.). Avaliação em larga escala, foco na escola. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Liber Livro, 2010.
SZYMANSKI, Maria Lídia Sica; MARTINS, Josiane Bernini Jorente. Pesquisas sobre a formação matemática de professores para os anos iniciais do ensino fundamental. Educação, v. 40, n. 1, p. 136-146, jan.-abr. Porto Alegre, 2017. Disponível em:< http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496/15655>. Acesso em: 28 mar., 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.