Paulo Freire's contributions in teacher training for Youth and Adult Education: an analysis of scientific production from the perspective of Methodi Ordinatio
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9103Keywords:
Youth and Adult Education, Teacher training, Methodi Ordinatio, Paulo FreireAbstract
This article, in the form of a systematic bibliographic review research, aims to identify the scientific production on the theme of Paulo Freire's contribution to teacher education, in the form of Youth and Adult Education. The research was carried out with the methodology called Methodi Ordinatio. The guiding question was: What are Paulo Freire's contributions to the training of teachers in the youth and adult education modality? From the point of view of the issue, it is characterized by a qualitative nature, as it seeks to know what the literature puts on the central issues of the theme. As a result of the survey, initially 182 articles were obtained, after the process of filtering and eliminating duplicates and titles outside the research area, 105 articles remained. Of these 105, the title and abstract were read and 10 articles referred to teacher training, youth and adult education and Paulo Freire. It was observed in this study that there are research possibilities when directed to the contributions of Paulo Freire with the training of teachers for the education of young people and adults.
Downloads
References
AFONSO, Maria Lúcia Miranda; SILVA, Marcos Vieira; ABADE, Flávia Lemos. O processo grupal e a educação de jovens e adultos. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 4, p. 707-715, out./dez. 2009.
ARAÚJO, Mairce da Silva et. al. A atualidade de Paulo Freire em tempos de pandemia: Tecendo diálogos sobre os desafios da educação e do fazer docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116609, 2021.
BARROS, Roanna. Revisitando Knowles e Freire: Andragogia versus pedagogia, ou O dialógico como essência da mediação sociopedagógica. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e173244, 2018.
BORGES, Galbênia Ferreira. Educação Popular e cidadania: perspectivas da educação popular e docência face aos desafios da alfabetização na educação de jovens e adultos - EJA . Revista Humanidade e Inovação, Palmas, v. 7, n. 19, 2020.
BRAGA, Fabiana Marini; MELLO, Roseli Rodrigues; BACHEGA, Denise. A unidade na diversidade em Paulo Freire: avanços para a transformação educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116609, 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. [Lei Darcy Ribeiro]. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei n 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 5. Ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 1996.
CASSOL, Atenuza Pires; PEREIRA, Jodielson da Silva; AMORIM, Antonio. Educação de Jovens e Adultos: contribuições freireanas para a formação cidadã. Criar educação. Criciúma, V. 10, nº 1, jan/jul 2021.
FREIRE, Paulo. Extensión o comunicación? La concientización en el mundo rural. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI, 1975.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 65ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 74ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020b.
GALVÃO, Maria Cristina Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática de literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019.
HARACEMIV, Sonia Maria Chaves; SOEK, Ana Maria; MILEK, Emanuelle. Diversidade e Multiculturalismo: formação docente necessária à Educação de Jovens e Adultos. Dialogia. São Paulo, n. 31, p. 155-164, jan./abr. 2019.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A constituição da docência na educação de jovens e adultos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 210-228, Jan/Abr 2012.
LAMBACH, Marcelo; MARQUES, Carlos Alberto. Estilos de pensamentos de professores de química da educação de jovens e adultos (EJA) do Paraná em processo de formação docente. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.16, n. 01, p. 85-100, jan-abr, 2014
MORAES, Luciana Ferreira da Silva; ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Treinamento contínuo de professores para escolas em unidades de privação de liberdade. Revista do Centro de Educação UFSM, Santa Maria, v. 46, 2021.
PAGANI, Regina Neli; KOVALESKI, João Luiz; RESENDE, Luis Maurício. Methodi Ordinatio: a proposed methodology to select and rank relevant scientific papers encompassing the impact factor, number of citation, and year of publication. Scientometrics, v. 105, n. 3, p. 2109-2135, 2015.
PAULA, Adalberto Penha; BARBOSA, Roberto Gonçalves. Contribuições de Paulo Freire na Educação do Campo: Formação de professores/as e o ensino de Ciências. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116609, 2021.
PELANDRÉ, Nilcea Lemos. Efeitos de longo prazo do método de alfabetização Paulo Freire. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.
PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 1991.
SUORANTA, Juha; TOMPERI, Tuukka. Existe um Freire nórdico? A História da Recepção das Ideias Freirianas na Finlândia, Trepo, v. 5, 2021. Disponível em: http://www.jceps.com/archives/10480. Acesso em: 15 set. 2021.
WILLIAMSON, Guillermo; HIDALGO, Carolina. La Pedagogia del oprimido, la investigación em sala de clases y los profesores como investigadores. Educação em Revista. Belo Horizonte, Dossiê – Paulo Freire: O Legado Globa, v.35, e222219, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.