Be an aunt or teacher? Professionality in early childhood education, a look at the representations of segment teachers
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9108Keywords:
Representações sociais, Profissionalidade, Educação infantilAbstract
This article deals with a study carried out with fifteen pedagogues completing a lato-sensu postgraduate course at a higher education institution in São Paulo. Data collection was carried out through a focus group whose objective was to understand how the teachers participating in the study represent themselves and how they perceive the representations that society makes of the work of teachers in this segment. Data were analyzed based on Bardin's Content Analysis assumptions and based on authors such as Freire (1997, 2001), Jodelet (2001), Moscovici (2003), among others. The results reveal that social representations about the work of early childhood education teachers interfere in relationships and pedagogical practices and that professionalization is a way to change conceptions. The study also highlighted the desire to recognize early childhood education as a stage of basic education.
Downloads
References
ALTET, Marguerite.; PERRENOUD, Philippe; PAQUAY, Léopold. A profissionalização dos formadores. São Paulo: Artmed Editora, 2003.
AZEVEDO, Heloisa Helena Oliveira; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. O binômio cuidar-educar na educação infantil e a formação inicial de seus profissionais. In: Reunião anual da ANPED, 28., 2005, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2005. Disponível em <https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt071011int.pdf > Acesso em 06/2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CUNHA, Maria Isabel. Profissionalização docente: contradições e perspectivas. In.: VEIGA, Ilma Passos; CUNHA, Maria Isabel (Org.). Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas, SP: Papirus, 1999.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 10ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d´Água, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora Unesp, 2001.
GATTI, Bernadete A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro, 2012.
GATTI, Bernadete A.; BARRETO, Elba Sá (Org.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In.: JODELET, Denise. (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUerj, 2001.
Kuhlmann Moysés Jr. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2007.
MARCONI, Marina A.; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 7ª ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: Investigações em psicologia social. 4ª ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
NOVAES, Maria Eliana. Professora primária: mestra ou tia São Paulo: Cortez, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.