Music happens: experiences with music and cinema at the early childhood school

Authors

  • Mônica Araújo da Silva Prefeitura Municipal de Campinas
  • Wenceslao Machado de Oliveira Jr Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9390

Keywords:

child education; cinema; music; teacher training

Abstract

The article aims to take advantage of our experiences with music and cinema at the early childhood education school and to understand in them what can be music for cinema. Experiences that happened without intervention or planning, as well as others that were thought and planned. Presenting the potence of teaching narratives for research on teacher education, the main raw material of the text is four reports by the educator-author about her first experiments with the creation of music for short films produced in early childhood education. These reports were made in the extension and research project Place-school and Cinema, located in the Cineclub Regente/Cha and in the Cinema and Education Program, of the Municipality of Campinas, Brazil. By keeping the reports (almost) in full, the freshness, simplicity and uniqueness of each of the autobiographical experiences reported are maintained right after they have occurred, with greater proximity to the teaching learning path operated by the problems posed by music for cinema and from cinema to music in the early childhood school. The text analyzes the ways in which young children are involved in these creative processes, with the motto of the question: what would be music for cinema in early children's school?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mônica Araújo da Silva, Prefeitura Municipal de Campinas

Agente de Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Campinas – CEI Regente Feijó. Possui graduação em Pedagogia, Pós-Graduanda em Ensino de Música e Artes e capacitação em Música, Recreação e Artes na Educação. Integrante do Cineclube Regente/Cha desde 2019

References

A MAGIA DO BRINCAR. Campinas: CEI Regente Feijó e CEI Cha IL Sun, 2019. 1 vídeo (2 min.). Direção: Juliana Oliveira. Brasil, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=n5jq5_yT2rg. Acesso em: 27 maio 2020.

BERCHMANS, Tony. A música do filme: tudo o que você gostaria de saber sobre a música de cinema. São Paulo: Escrituras Editora, 2012.

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Book-link/CINEAD-LISE-FE-UFRJ, 2008.

CAMPINAS. Caderno Curricular Temático - Arte, música e educação: tudo é coisa musical... (versão preliminar I). Campinas: Prefeitura Municipal: Educação Conectada, 2016. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B4lCfVuMNqnsMHlabnoxMWdVa00/view. Acesso em: 08 maio 2021.

CARNAVAL DAS MINHOCAS. Intérprete: Palavra Cantada. Composição: Palavra Cantada. In: CARNAVAL PALAVRA CANTADA. Intérprete: Palavra Cantada. Rio de Janeiro: [S. n.], 2009. 1 CD, faixa 9.

CARREIRO, Rodrigo (org.). O som do filme: uma introdução. Curitiba: Ed. UFPR: Ed. UFPE, 2018.

CIGARRAS Campinas: CEI Regente Feijó e CEI Cha IL Sun, 2019. 1 vídeo (7min22s). Direção Mauro Guari. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0aYosxOhL6g&t=294s. Acesso em: 27 maio 2020.

ENREDOS DE VIDA, telas da docência: os professores e o cinema. [S. l.]: UESB, 2015. 1 vídeo (18min06s). Direção: Macelle Khouri e Rogério Luiz Oliveira. Disponível em: https://vimeo.com/170103845. Acesso em: 8 maio 2021.

FARENZENA, Marilene Leal et al. Cinema e educação: experiências estéticas de formação mediadas pela sétima arte. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (REGIONAL SUL), 10., 2014, Florianópolis. Anais [...] Rio de Janeiro: ANPED, 2014. p. 1-15. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1246-0.pdf Acesso em: 9 maio 2021.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é Filosofia? São Paulo: Editora 34, 1992.

FAZ DE CONTA. Intérprete: Palavra Cantada. Composição: Palavra Cantada. In: BRINCADEIRAS MUSICAIS. Intérprete: Palavra Cantada. Rio de Janeiro: [S. n.], 2008. 1 CD.

FRESQUET, Adriana et al. (org.). Imagens do desaprender. Uma experiência de aprender com o cinema. Rio de Janeiro: Book-link/CINEAD-LISE-FE-UFRJ, 2007.

FORTES DE OLIVEIRA, Valeska. Isso aqui está virando brasil… Cinema e produções audiovisuais no espaço da formação de professores. Revista Digital do LAV., Santa Maria, v. 10, n. 2, p. 92-106, maio/ago. 2017

FROZEN. Direção: Jennifer Lee e Chris Buck. Burbank: Walt Disney, 2013. 1 DVD (1h42min).

GALLO, Silvio. René Schérer e a Filosofia da Educação: Aproximações. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPED, 2015. p. 1-17. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt17-3575.pdf. Acesso em: 9 jun. 2020.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2005.

MIGLIORIN, Cezar. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.

MIORANDO, Tania; FORTES DE OLIVEIRA, Valeska. A Experiência Estética na Formação de Professores. Saberes y prácticas: Revista de Filosofía y Educación, Mendoza, v. 5, n. 2, p. 1-15, 2020.

SUÁREZ, Daniel H. Relatar la experiencia docente. La documentación narrativa del mundo escolar. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 50, p. 193-209, jul./set. 2017.

TEIXEIRA, Inês. A escola vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

2021-12-22

How to Cite

Silva, M. A. da, & Oliveira Jr, W. M. de. (2021). Music happens: experiences with music and cinema at the early childhood school. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 71-90. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9390