Paulo Freire's legacy in the training of Educators in formal and non-formal teaching spaces
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9409Keywords:
Paulo Freire, ; Initial and Continuing Training, ResistanceAbstract
The present work is an experience report developed at the Federal Institute of Education, Science and Technology Farroupilha (IFFa) located in the central-west region of the state of Rio Grande do Sul, from two training spaces for teachers. The first, an institutionalized/formal space developed in the Licentiate Degree in Physics and Degree in Mathematics Courses at IFFa, São Borja campus. The second, a non-formal education space, developed from an extension project open to the regional community in a popular education scenario called “Café com Paulo Freire”. The training spaces mentioned here have been constituted and characterized as important tools in order to seek the identity formation of Teacher Training Courses at the IFFa campus São Borja, as it is understood that the principles that constitute Professional and Technological Education and organize the education advocated in the Federal Institutes, approaching the theoretical and philosophical propositions present in Freire. Furthermore, these spaces are currently constituted as places of resistance and training in order to strengthen the search for emancipatory and progressive policies.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF, 29. dez. 2008, Disponível em : http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 24. 08.2021
FREIRE, Ana Maria. Notas explicativas. IN: FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança, um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 6.ed. São Paulo. Paz e Terra, 1992, p.206.
FREIRE, Paulo. Educação e mudanças. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da Liberdade. 24. ed. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2001 (Coleção Questões da Nossa Época, v.23)
FREIRE, Paulo. À Sombra desta Mangueira. São Paulo: Editora Olho D’Água, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Curiosidade Epistemológica. In: STRECK, R. Danilo; REDIN, Euclides; ZITOKSKI, J.J.(orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.p.118.
FRIGOTTO, CIAVATTA, RAMOS. O Trabalho como Princípio Educativo no Projeto de
Educação Integral dos Trabalhadores. In: COSTA, Hélio da; CONCEIÇÃO, Martinho (org). Educação Integral e Sistema de Reconhecimento e Certificação Educacional e Profissional. São Paulo: Secretaria Nacional de Formação – CUT, 2005.
GHON, Maria da Glória. Educação não-formal na pedagogia social. In: Congresso Internacional de Pedagogia Social. Mar. 2006. Anais do 1 Congresso Internacional de Pedagogia Social. Mar. 2006, Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100034. Acesso em: 08 dez. de 2021
GOMES, Marineide Pereira; SILVA, Yanatasha Fernandes Ferreira da; SILVA, André Gustavo Ferreira da. Educação não-formal: diálogos com a educação popular em Freire – o caso do grupo de leigos católicos igreja nova. S/D. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org/xmlui/bitstream/handle/7891/4305/FPF_PTPF_01_0953.pdf?sequence= 1 & isAllowed=y. Acesso em: 25 ago. de 2021
KRONBAUER, Luiz Gilberto. Consciência (intransitiva, transitiva ingênua e transitiva crítica). In: STRECK, R. Danilo; REDIN, Euclides; ZITOKSKI, J.J.(orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p.97.
LINARES, Alexandre; BEZERRA, Eudes Baima. Obscurantismo contra a liberdade de ensinar. In: FERNANDO, Cassio (org.) Educação contra a Barbárie. São Paulo: Boitempo. 2019.
ROSSATO, Ricardo. Práxis. In: STRECK, R. Danilo; REDIN, Euclides; ZITOKSKI, J.J.(orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, p.331 .
SAUL, Ana Maria. SAUL, Alexandre. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra-hegemônico. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 19-35, jul./set. 2016.
SOUZA, Marcele. Legado de Paulo Freire defendido por uns e odiado por outros. Galileu: Revista Digital, 2.mai. 2017, Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Revista/noticia/2017/05/legado-de-paulo-freire-e-defendido-por-uns-e-odiado-por-outros.html. Acesso em: 25 ago.2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.