Special Education, Science Teaching and graduated in Biological Sciences contributions: investigations in a Northern Paraná's APAE
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9693Keywords:
Initial teacher training, Science teaching, Special education, APAE, Degree in Biological SciencesAbstract
This study investigated the Science Teaching process in an Association of Parents and Friends of Exceptional Children (APAE) of Northern Paraná and the possible contributions of teachers with initial training in Biological Sciences. The research was configured as qualitative, exploratory and investigative, collecting data through observations and notes in a field notebook, document analysis and application of questionnaires to teachers in charge of the Science discipline at APAE. Data analysis were performed using categories and based on Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. It was possible to understand the educational process of Science through the survey of contents, didactic-pedagogical and evaluative strategies used by teachers, their academic backgrounds, the facilities and difficulties faced by them and possible contributions of Biological Science teachers in the pedagogical practice of Science. Finally, the importance of initial teacher training in Biological Sciences that considers Special and Inclusive Education to expand the assistance to teaching processes in different institutions, such as APAE, was verified.
Downloads
References
BASTOS, Amélia R. B. et al. Educação inclusiva e o ensino de ciências: um estudo sobre as proposições da área. Journal of Research in Special Educational Needs, [S.I.], v. 16, n. S1, p.426-429, ago. 2016.
BIANCON, Mateus L. Educação em sexualidades crítica: formação continuada de professoras(es) com fundamentos na pedagogia histórico-crítica. 2016. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência e Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Maringá, Maringa-PR, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº. 2, de 11 de setembro de 2001. Brasília: MEC, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resolução CNE/CP nº. 1, de 18 de fevereiro de 2002. Brasília: MEC, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Direito à Educação: Subsídios para a Gestão dos Sistemas Educacionais. Brasília: MEC, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008.
BIANCON, Mateus L. et al. Estágio de observação supervisionado em Ciências e Biologia: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Debates em Educação, [S.I.], v. 12, n. 26, p. 440-458, 2020.
BOGDAN, Robert; BIKEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12. ed. Porto: Porto, 2003.
BORGES, Horaides D. S; ALMEIDA, Lirane E. D. F. Formação para professores da educação especial: uma experiência no programa de desenvolvimento educacional no Paraná. In: PARANÁ. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE Artigos: Governo do Estado do Paraná, v. 1, p.1-22, 2013.
CARNEIRO, Relma U. C. Formação de Professores: da educação especial à inclusiva - alguns apontamentos. In: ZANIOLO, Leandro Osni; DALL'ACQUA, Maria Julia C. (Orgs.) Inclusão Escolar: Pesquisando Políticas Públicas, Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 7-24.
COSTA, Dóris A. F. Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a educação especial. Revista Psicopedagogia, [S.I.], v. 23, n. 72, p. 232-240, 2006.
FABRÍCIO, Beatriz C. et al. A compreensão de Licenciandos em Ciências Biológicas sobre Educação Especial na Perspectiva Inclusiva, Formação Docente e o Ensino de Ciências e Biologia. In: GALASSO, B.; BATTISTELLO, V. C. M. (Orgs.). Inclusão e Educação: avanços e desafios. 1 ed. Maringá, PR: Uniedusul, v. 1, p. 107-118, 2021.
GIL, Antonio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JANNUZZI, Gilberta M., CAIADO, Katia R. M. APAE: 1954 a 2011 algumas reflexões. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
MARTINS, Lígia M. A internalização de signos como intermediação entre a psicologia histórico-cultural e a pedagogia histórico-crítica. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 44-57, 2015.
MENDES, Carolina B. et al. Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 3, p. 815-851, Jul./Set. 2019.
NETO, João C. S. Atuação do educador social e abertura de caminhos. In: VICTOR, Sonia L. et al. (Orgs.). Educação Especial e Educação Inclusiva: conhecimentos, experiências e formação. 1. ed. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2011. p. 48-61.
OLIVEIRA, Anna A. S.; LEITE, Lucia P. Construção de um sistema educacional inclusivo: um desafio político-pedagógico. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 57, p. 511-524, 2007.
PARANÁ. Governo Estadual do Paraná. Conselho Estadual de Educação. Deliberação nº 02/03, de 02 de junho de 2003. Normas para a Educação Especial, modalidade da Educação Básica para alunos com necessidades educacionais especiais, no Sistema de Ensino do Estado do Paraná. Paraná: Conselho Estadual de Educação, 2003.
PARANÁ. Governo Estadual do Paraná. Conselho Estadual de Educação. Parecer CEE/CEIF/CEMEP n° 07/14. Paraná: Conselho Estadual de Educação, 2014.
PARANÁ. Governo Estadual do Paraná. Conselho Estadual de Educação. Parecer CEE/Bicameral nº. 128/18. Paraná: Conselho Estadual de Educação, 2018.
PEDROSO, Cristina C. A. et al. Formação de professores e educação inclusiva: análise das matrizes curriculares dos cursos de licenciatura. Educação Unisinos, [S.I.], v. 17, n. 1, p. 40–47, 2013.
ROCHA-OLIVEIRA, Rafaela et al. Formação de Professores de Biologia e Educação Inclusiva: Indícios do Projeto Acadêmico Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S.I.], v. 19, p.225-250, 2019.
RODRIGUES, Olga M. P. R; MARANHE, Elisandra A. A história da inclusão social e educacional da pessoa com deficiência. In: CAMPELLINI, Vera Lucia M. F. et al. (Orgs). Marcos históricos, conceituais, legais e éticos da educação inclusiva. Bauru: Editora UNESP, p. 11-52, 2010.
ROSSETTO, Elisabeth et al. Pedagogia Histórico-Crítica e Psicologia Histórico-Cultural: uma proposta curricular para a educação especial. Educere et Educare, Cascavel, v. 11, n. 22, p. 1-11, 2016.
SANTOS, César S. Ensino de ciências: abordagem histórico-crítica. 2. ed. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 42. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SILVA, Larissa V.; BEGO, Amadeu M. Levantamento Bibliográfico sobre Educação Especial e Ensino de Ciências no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 24, n. 3, p. 343-358, 2018.
TEIXEIRA, Liliane do Rêgo; BRAGA, Eliane Rose Maio. A Questão da Educação Sexual Escolar dos Alunos da Educação Especial (DM): se conhecendo para compreender suas emoções e interagir com o outro. In: Dia A Dia Educação: Governo do Estado do Paraná, Paraná, p. 1-25, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.