Approximations between the nature of Biology and Scientific Literacy in the context of the Pedagogical Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.9900

Keywords:

Pedagogical residency program, Biology teaching, Nature of biology

Abstract

This article aims to identify how the Nature of Biology and Scientific Literacy are presented in two lesson plans developed by a resident licentiate of the Pedagogical Residency Program, Biology subproject. The research is anchored in the qualitative approach from the documental analysis of two class plans for students of the 2nd grade of High School of Basic Education in the remote teaching scenario under the theme Fungi and Plants. In the results, the elements of the Nature of Biology and Scientific Literacy present in the content, objective, methodology, resources and evaluation of the plan were displayed. The plans analyzed demonstrate possibilities of carrying out class propositions with elements of the Nature of Biology, aspects of Scientific Literacy (SL), from actions planned for the understanding of scientific knowledge and its production as a human activity, to broaden the views and actions on the world, in addition to the use of Educational Digital Technologies available for the purpose of optimizing the Teaching of Science/Biology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Maria José Dias de; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Alfabetização Científica no

Ensino de Biologia: Uma Leitura Fenomenológica de Concepções Docentes. Revista

Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 2, p. 429–453, ago. 2018.

ARAUJO, Andrea Mendez. Aplicações da ilustração científica em ciências biológicas.

48 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado e licenciatura - Ciências

biológicas) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio

Claro, 2009.

AUGUSTO, Thaís Gimenez da Silva; BASILIO, Leticia Vieira. Ensino de biologia e história e

filosofia da ciência: uma análise qualitativa das pesquisas acadêmicas produzidas no Brasil

(1983-2013)*. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 1, p. 71-93, jan-mar. 2018.

AZEVEDO, Renato; MOTOKANE, M. Natureza da biologia e a teoria da evolução biológica:

implicações para o ensino. In: IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica

de las Ciencias, p. 235-240, 2013.

BEJARANO, Nelson Rui Ribas, ADURIZ-BRAVO, Agustín, BONFIM, Carolina Santos.

Natureza da Ciência (NOS): para além do consenso. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 4,

p. 967-982, out-dez. 2019.

Capes – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 06, de

de março de 2018 - Programa de Residência Pedagógica, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 01 de julho de 2015.

CALUMBY, Rodrigo José Nunes et al. Isolamento e identificação da microbiota fúngica

anemófila em Unidade de Terapia Intensiva. Brazilian Journal of Development, Curitiba,

v. 5, n. 10, p. 19708-19722, out. 2019.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de Professores de

Ciências. 10º ed, São Paulo: Cortez, 2011.

COSTA, Carolina Caporal Dantas; GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira. A residência

pedagógica e o pragmatismo na formação docente. Revista de Estudios y Experiencias

em Educación. v. 19 n. 41, p. 307 – 321, dez. 2020.

DELIZOICOV, Demétrio. ANGOTTI, José; PERNAMBUCO, Marta. Ensino de Ciências:

fundamentos e métodos. 4ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia

científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas 2003.

MACIEL, Alessandra de Oliveira; NUNES, Ana Ignez Belém Lima; PONTES JUNIOR. Estágio

supervisionado e Residência pedagógica: possibilidades para formação docente crítica.

Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 3, p. 2223-

, nov. 2020.

MAYR, Ernest. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina

científica. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

MEZZARI, Adelina et al. Os fungos anemófilos e sensibilização em indivíduos atópicos em

Porto Alegre, RS. Revista da Associação Médica Brasileira. São Paulo, vol.49 no.3 São

Paulo, jul. 2003.

MOTA, Maria Danielle Araújo. Laboratórios de Ciências/Biologia nas Escolas Públicas do

Estado do Ceará (1997-2017): realizações e desafios. 2019. Tese (Doutorado em Educação)

– Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In:

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. p. 25-46.

PANIZZOLO, Claudia et al. Programa de Residência Pedagógica da Unifesp: Avanços e

Desafios para a implantação de propostas inovadoras de estágio. Políticas de Formação

Inicial e Continuada de Professores. In: XVI ENDIPE-Encontro Nacional de Didática e

Práticas de Ensino. Campinas, 2012.

PEREIRA, Ana Leonor; PITA, João Rui. Alexander Fleming (1881-1955): da descoberta da

penicilina (1982) ao prémio Nobel (1945). Revista da Faculdade de Letras HISTÓRIA.

Porto, v. 6, p. 129-151, 2005.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. ESTÁGIO E DOCÊNCIA:

DIFERENTES CONCEPÇÕES. Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3 e 4, p. 5–24, out. 2006.

ROSA, Carlos Augusto de Proença. História da ciência: a ciência moderna. 2. ed. Brasília:

FUNAG, 2012.

SCARPA, Daniela Lopes. CAMPOS, Natália Ferreira. Potencialidades do ensino de Biologia

por Investigação. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 25-41, dez. 2018.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e

Argumentação: Relações entre Ciência da Natureza e Escola. Revista Ensaio, Belo

Horizonte, v.17 n. especial, p. 49-67, nov. 2015.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica:

uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59–77, set.

TEÓFILO, Francisco Breno Silva; GALLÃO, Maria Izabel. História e Filosofia da Ciência no

ensino de Biologia Celular. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 3, p. 783-801, jul-set. 2019.

Published

2022-07-10

How to Cite

Santana, A. J. S., Bastos, A. P. S., & Mota, M. D. A. (2022). Approximations between the nature of Biology and Scientific Literacy in the context of the Pedagogical Residency Program. Revista De Iniciação à Docência, 7(1), 43-57. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.9900