EL GOLPE: LUCHA DE CLASES Y REPERCUSIONES EN LA POLÍTICA EDUCATIVA

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22481/poliges.v4i1.12303

Palabras clave:

golpe, neoliberalismo, Privatization

Resumen

This text aims to discuss the reverberations of the coup in social and educational policies, relating the intensification of neoliberalism with the movement of privatization of education. In this sense, through a bibliographical research, it was sought in the literature, the discussion of the coup, and its connection with neoliberal policies, and how the juxtaposition of the two fields reverberated in educational policies in the post-coup period. Thus, through critical authors such as Freitas (2016; 2018); Garcia (2018); Savianni (2018), we sought to identify the movement taken by the policies after 2016, which led us to understand the agenda of privatization of educational management, through the insertion of management technologies of private companies within schools. In this sense, the reverberations of the coup presented themselves in the curricula, in funding, in the right to socially referenced and quality public schools, and especially in the management of education

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Biografía del autor/a

Leandro Muniz Lima Andrade, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Graduando em história pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Correio eletrônico: leomunizlim@gmail.com

Darluce Andrade de Queiroz Muniz, Universidade Federal Uberlândia (UFU)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) Professora Da Educação Básica na Escola Comunitária São Boaventura – Canavieiras, Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais. Diversidade e Educação do Campo (GEPEMDEC). Correio eletrônico: darluceaq@hotmail.com

Ana Paula Souza Báfica , Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Professora de Atendimento Educacional Especializado (AEE) na Escola Comunitária São Boaventura – Canavieiras, Bahia. Correio eletrônico: paulasbafica@hotmail.com

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Publicado

2023-06-30

Cómo citar

ANDRADE, L. M. L. .; MUNIZ, D. A. de Q.; BÁFICA , A. P. S. EL GOLPE: LUCHA DE CLASES Y REPERCUSIONES EN LA POLÍTICA EDUCATIVA . Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional (POLIGES), [S. l.], v. 4, n. 1, p. 3-20, 2023. DOI: 10.22481/poliges.v4i1.12303. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/poliges/article/view/12303. Acesso em: 22 jul. 2024.