Non-formal education: towards an inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11319

Keywords:

children and adolescents with educational needs, non-formal education., inclusive education

Abstract

The intervention here described results from a research and intervention project developed with a 11 children and adolescents with educational needs living under institutional care with the aim of developing life competencies for their integral development. The project was developed using qualitative methodologies, namely participatory action-research, using sociocultural animation techniques. The intervention consisted in the active involvement of the participants in the formative workshops. The results reveal that the intervention had positive results as evidenced in the higher motivation and interest in the enactment of the activities and learning tasks, in the intensifying social interaction and communication skills, and the learning capacity/achieved, therefore underlying the benefits of non-formal education in the development of children and adolescents with educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Conceição Pinto Antunes, Universidade do Minho - Portugal

Doutorada em Filosofia da Educação. Docente do Instituto de Educação, Universidade do Minho, Campus de Gualtar, Braga, Portugal. Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação. Investigadora do Centro de Investigação em Educação  (CIEd). Contribuição de autoria na obra: Investigação; Metodologia; Programas; Análise dos dados; Supervisão; Validação; Redação-revisão.

Sara Daniela Fernandes, Centro Social Padre David de Oliveira Martins - Portugal

Mestre em Educação. Técnica Superior de Educação. Instituição Particular de Solidariedade Social - Casa de Acolhimento, Braga, Portugal. Contribuição de autoria na obra: Investigação; Metodologia;  programas; Análise dos dados; Administração do projeto; Recursos; Redação-rascunho original.

References

ANTUNES, Conceição; SAMPAIO, Patrícia. Para além da diferença: uma intervenção educativa não formal no âmbito da deficiência. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v.29 n.61 p.513-532, mai-ago, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18675/1981-8106.vol29.n61.p513-532 Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14215 Acesso em: 3 jun. 2021.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.

BARBERO, Josep Manuel; CORTÉS, Ferran. Trabalho comunitário, organización y dessarrollo social. Madrid: Alianza Editorial, 2005.

BALTES, Paul; BALTES, Margaret. Successful aging. Perspectives from behavioral sciences. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2013.

BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: OEI/FUHEM, 2015.

CORREIA, Luís Miranda. Inclusão e necessidades educativas especiais: um guia para pais e professores. Porto: Porto Editora, 2013.

DIREÇÃO-GERAL DA EDUCAÇÃO. Manual de apoio à prática. Lisboa: Direção Geral da Educação, 2018.

ECHEITA, Gerardo. Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, v. 46, n.2, p.17-24, 2017. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24 Disponível em: https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/11982 Acesso em: 5 abr. 2022.

ESCALLÓN, Inés; PORTER, Gordon; RICHLER, Diane. Guía de indicadores de prácticas pedagógicas que favorecen la atención a la diversidad. Bogotá: Fundación Compartir, Fundación Saldarriaga Concha, 2013.

FARREL, Peter; AINSCOW, Mel. Making special education inclusive: from research to practice. London: David Fulton Publishers, 2002.

FEDERAÇÃO NACIONAL DE COOPERATIVAS DE SOLIDARIEDADE SOCIAL. Projeto MIND UP [em linha], 19 de junho de 2017. Disponível em: https://www.fenacerci.pt/2017/06/19/projeto-mind-up/ . Acesso em: 5 abr. 2022.

FEDERAÇÃO NACIONAL DE COOPERATIVAS DE SOLIDARIEDADE SOCIAL. Projeto Qualificar para a inclusão (QI), [2014]. Disponível em: https://fenacerci.pt/web/fenacerci/projetos.html. Acesso em: 20 abr. 2022.

GONZÁLEZ, Aldo Ocampo. Claves en la construcción del conocimiento de la educación inclusiva. Revista Práxis Educacional, v.17, n.45, p. 338-356, abr./jun, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8140 Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8140. Acesso em: 18 jan. 2023.

GONÇALVES, Élia. Efeitos de um programa de cultura geral numa população adulta com deficiência mental moderada. Lisboa: Secretariado Nacional de Reabilitação e Integração das Pessoas com Deficiência, 1997.

MANTOAN, Maria Tereza Égler. Inclusão escolar. O que é. Por quê. Como fazer. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

MOURA, Eliana Perez; ZUCCHETTI, Dinora Tereza. A dimensão educativa da educação não escolar: tem sentido este debate? Educação. Porto Alegre, v.42, n.1, p.150-158, jan./abr, 2019. DOI:https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.27950 Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27950. Acesso em: 19 jan. 2023.

PINTO, Joana; PINTO, Helena. Construção de projetos de vida em situações de vulnerabilidade profissional: proposta de um racional para a intervenção. In: IV SEMINÁRIO DE PSICOLOGIA E ORIENTAÇÃO EM CONTEXTO ESCOLAR, 2016, Lisboa. Poster Session, Lisboa, Faculdade de Medicina Dentária, Universidade Católica Portuguesa, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.14/20979 . Acesso em: 18 jul. 2022.

PORTUGAL. DECRETO-LEI 3/2008. Diário da República, n.º 4/2008, Série I de 2008-01-07.

PORTUGAL. DECRETO-LEI 54/2018. Diário da República n.º 129/2018, Série I de 2018-07-06.

RODRIGUES, Ana Luísa. Investigação-ação e análise de conteúdo: caso na formação de professores. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 17-39, out./dez, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8796 Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8796. Acesso em: 18 jan. 2023.

SILVA, Tânia, Da utopia à concretização do sonho: a importância das atividades da vida diária no desenvolvimento da autonomia e independência na deficiência. Relatório de Estágio. 2022. (Mestrado em Educação, área de especialização em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária) Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2022.

SANTOS, Sofia. Alunos com dificuldades intelectuais na sala de aula: que educação? In: CORREIA, Luís Miranda (org.). Educação inclusiva e necessidades especiais. Braga: Flora Editora, 2018, p.101-120.

SANTOS, Ana Cristina. Inserção socioprofissional e empregabilidade da pessoa com deficiência: contributos das ofertas de formação. 2014. Dissertação (Mestrado em Sociologia) Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal, 2014.

SILVA, Lindsy Fernandes; ANSAY, Noemi Nascimento. Musicoterapia na escola: desafios e perspetivas para a construção de espaços inclusivos. Revista Brasileira de Musicoterapia, Ano XIX – Ed. Especial, 2017.

TRILLA, Bernet Jaume. Animación sociocultural, educación y educación no formal. Educar, v. 13, p. 17-41, 1988. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.381 Disponível em: https://educar.uab.cat/article/view/v13-trilla. Acesso em: 18 jan. 2023.

UNESCO. United Nations Educational Scientific And Cultural. Cinquiéme conférence internacionale sur l’éducation des adultes – La declaration d’Hambourg l’ágenda pur l’avenir. Hambourg, 1997.

UNESCO. United Nations Educational Scientific And Cultural. Guidelines for inclusion. Ensuring access to education for all. Paris, 2005.

VEIGA, Sofia; FERREIRA, Eunice; QUINTAS, Sara. Sentidos: um projeto de educação social no âmbito da deficiência mental. Revista Ibero-americana de Educação, n.63, p. 63-75, 2013.

Published

2023-01-31

How to Cite

ANTUNES, M. C. P.; FERNANDES, S. D. Non-formal education: towards an inclusive education . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11319, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11319. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11319. Acesso em: 22 jul. 2024.