Non-formal education: towards an inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11319

Keywords:

children and adolescents with educational needs, non-formal education., inclusive education

Abstract

The intervention here described results from a research and intervention project developed with a 11 children and adolescents with educational needs living under institutional care with the aim of developing life competencies for their integral development. The project was developed using qualitative methodologies, namely participatory action-research, using sociocultural animation techniques. The intervention consisted in the active involvement of the participants in the formative workshops. The results reveal that the intervention had positive results as evidenced in the higher motivation and interest in the enactment of the activities and learning tasks, in the intensifying social interaction and communication skills, and the learning capacity/achieved, therefore underlying the benefits of non-formal education in the development of children and adolescents with educational needs.

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Author Biographies

Maria Conceição Pinto Antunes, Universidade do Minho - Portugal

Doutorada em Filosofia da Educação. Docente do Instituto de Educação, Universidade do Minho, Campus de Gualtar, Braga, Portugal. Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação. Investigadora do Centro de Investigação em Educação  (CIEd). Contribuição de autoria na obra: Investigação; Metodologia; Programas; Análise dos dados; Supervisão; Validação; Redação-revisão.

Sara Daniela Fernandes, Centro Social Padre David de Oliveira Martins - Portugal

Mestre em Educação. Técnica Superior de Educação. Instituição Particular de Solidariedade Social - Casa de Acolhimento, Braga, Portugal. Contribuição de autoria na obra: Investigação; Metodologia;  programas; Análise dos dados; Administração do projeto; Recursos; Redação-rascunho original.

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Published

2023-01-31

How to Cite

ANTUNES, M. C. P.; FERNANDES, S. D. Non-formal education: towards an inclusive education . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11319, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11319. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11319. Acesso em: 22 dec. 2024.