Professional practice and the invention of the school space in the Normal School of Bahia (1881-1930)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11359

Keywords:

Bahia normal school, professional practice, first republic

Abstract

The purpose of the article is to discuss the initial teacher training undertaken by the Escola Normal da Bahia during the First Republic, in which the practice of knowledge was considered a determining quality for the teaching specialty, its professional condition. In order to implement this formative concept, both legislation and the pedagogical organization of the course created spaces for the practical performance of normal students. The documental basis of the investigation consisted of reports from directors and inspectors, articles from educational magazines and newspapers written by teachers, opinions and educational legislation. The investigation pointed out that the process of modernization of the teaching curriculum in Bahia was the result of conflicts over a “professional feature”, which assumed the idea of ​​“practice” as a teacher professionalization marker. This formative conception provoked changes in the school space with the creation of daily environments and procedures for professional practice and experimentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Antonieta Miguel, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Antonieta Miguel. Pós-doutora pelo Programa em História da África, da Diáspora e dos Povos Indígenas/UFRB. Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia PPGEduC/UNEB. Docente na Universidade do Estado da Bahia do DCH/06, Caetité. Líder do Grupo de Pesquisa PROMEBA.

References

BAHIA. Actos e Leis do Governo da Bahia, 1889-1891.

BAHIA. Relatórios. Secretaria Geral da Instrução Pública - Ba. Relatório sobre a Instrução Pública no Estado da Bahia pelo Dr. Sátyro de Oliveira Dias, diretor geral. Reg. 0507, cx. 51, 1893-1898.

BAHIA. Secretaria do Interior, Justiça e Instrução Pública, Relatório, cx. 51, reg. 0510, 1898.

BAHIA. Decreto n. 281, de 05 de dezembro de 1904.

BAHIA. Lei n. 1.051, Reforma o Instituto Normal do Estado, de 18 de agosto de 1914.

BAHIA. Decreto n. 1441, Regulamento da Escola Normal da Bahia, de 15 de março de 1915.

BAHIA. Relatório da Escola Normal da Bahia, apresentado ao Secretário do Interior, Justiça e Instrução Pública por Elias de Figueiredo Nazareth, 1917.

BAHIA. Relatório da Escola Normal da Bahia, apresentado ao Secretário do Interior, Justiça e Instrução Pública por Elias de Figueiredo Nazareth, 1919a.

BAHIA. Decreto n. 1994, de 26 de março de 1919b.

BAHIA. Decreto 4.218, de 30 de dezembro de 1925.

BAHIA. Relatório apresentado ao Governador do Estado da Bahia, por intermédio do Secretário do Interior, Justiça e Instrução Pública, pelo Diretor Geral de Instrução. Bahia: Imprensa Oficial do Estado, 1928.

BARBOSA, Emiliano Côrtes. Escola Politécnica da Bahia: poder, política e educação na Bahia republicana (1896-1920). 2010. 272 f. Dissertação (Mestrado em História Social) – Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.

BENEDITO, Gustavo Godinho. Ensaio sobre o “epistemicídio” no espaço da modernidade e a reconstrução epistemológica dessa categoria a partir da filosofia da práxis (metafilosofia). Aurora. Marília, v. 11, n. 2, jul-dez, 2018.

BONFIM, Manoel. Lições de Pedagogia: teoria e prática da educação. 3. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1926.

BOSCHILIA, Roseli. A Escola, o ensino e o rito: cultura escolar e modernidade. In: ALMEIDA, Malu (org.) Escola e modernidade: saberes, instituições e práticas. Campinas, SP: Alínea, 2004. p. 127-138.

BRANCO, Guilherme Castelo. A modernidade em Foucault, uma breve exposição. Princípios: Revista de Filosofia (UFRN). Natal, v. 4, n. 05, p. 137–145, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/698. Acesso em: 27 mar. 2023.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Reforma do ensino primário e várias instituições complementares da instrução pública – Parecer e projeto da Comissão de Instrução pública. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1883.

COSTA, Izabel Maria Villela. Uma leitura sobre a história da política provincial baiana de formação de professores: a Escola Normal, 1836 a 1862. Salvador: UFBA, 1988.

DICK, Sara Martha. As políticas públicas para o ensino secundário na Bahia, o Liceu Provincial – 1860-1890. 2001. 278 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2001.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. O espaço escolar como objeto da História da Educação: algumas reflexões. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v. 24, n. 1, jul-dez, 1998.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Dos pardieiros aos palácios: forma e cultura escolar em Belo Horizonte (1906/1918). Uberlândia: EDUFU, 2014.

FERREIRA, Antonio Gomes. Modernidade, higiene e controle médico da infância e da escola. In: ALMEIDA, Malu (org.) Escola e modernidade: saberes, instituições e práticas. Campinas: Alínea, 2004. p. 97-112.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1996a.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1996b.

FRANCA, Alípio. Memória Histórica: 1836-1936. Escola Normal da Bahia. Salvador: Imprensa Oficial do Estado, 1936.

MIGUEL, Antonieta. O professorado primário da Bahia: formação acadêmica, normatização legal e atuação política (1889-1930). 2021. 401 f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2021.

PAZ, Felipe Rodrigo Contri. Objetos de Ensino nos museus escolares: os usos pedagógicos das “cabeças étnicas” e o discurso sobre os tipos raciais na História da Educação (1900-1930). In: ENCONTRO DE PESQUISAS HISTÓRICAS, 1, 2014, Rio Grande do Sul. Anais (...). Rio Grande do Sul, PUCRS, 27 a 29 de maio de 2014, p. 1072-1086.

PETRY, Marília Gabriela; SILVA, Vera Lucia Gaspar da. Museu escolar: sentidos, propostas e projetos para a escola primária (séculos 19 e 20). Revista História da Educação (versão online). Porto Alegre, v. 17, n. 41, set/dez, p. 79-101, 2013.

REVISTA DO ENSINO PRIMÁRIO. Bahia: Litho Typographia de J.G.Tourinho, ano 01, n. 1, novembro de 1892.

REVISTA DO ENSINO PRIMÁRIO. Bahia: Litho Typographia de J.G.Tourinho, ano 01, n. 3, janeiro de 1893a.

REVISTA DO ENSINO PRIMÁRIO. Bahia: Litho Typographia de J.G.Tourinho, ano 01, n. 5, abril de 1893b.

ROCHA, Lúcia Maria da Franca. A Escola Normal na Província da Bahia. In: ARAÚJO, José Carlos Souza; FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno de (org.). As Escolas Normais no Brasil – do Império à República. Campinas: Editora Alínea, 2017, p. 49-63.

URBÁN, Balínt. A crítica da modernidade em Adorno, Foucault e Agambem ou a ideologia da separação. Svèt Literatury. Praga, Special issue, n. XXVII, Edição Especial O Mundo da Literatura, p.39-48, 2017.

Published

2023-04-01

How to Cite

MIGUEL, A. Professional practice and the invention of the school space in the Normal School of Bahia (1881-1930). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11359, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11359. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11359. Acesso em: 22 jul. 2024.