Human rights and discrimination: conceptions of students’ future education professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11420

Keywords:

development education, teachers training, higher education

Abstract

The National Strategy of Education for Development (PORTUGAL, 2018) follows the Schedule for 2030 (UNITED NATIONS, 2015), under the purpose “Transforming our world, leaving no one behind”. A society that searches for solutions to social problems assumes Development Education, for its practice committed to respect for human rights, against discrimination, in the face of events that threaten the right of freedom, justice and peace, promoting integral development. Considering the aforementioned strategy, a study was carried out in which the general objective is to know the students’ conceptions who are attending courses in the training of educators/teachers, on different themes included in development education, with a particular focus on human rights and discrimination. For this purpose, a questionnaire with open and closed questions was constructed, the data being the object of quantitative analysis (Statistical Package for the Social Sciences) and qualitative analysis (content analysis). Most participants identified with the two themes, highlighting formal and non-formal contexts, in which they came into contact with them. The results lead to questioning the role of higher education institutions, as promoters of a critical and participatory reflection on human rights and non-discrimination. Education for human rights is crucial as all people have a responsibility to defend their rights and duties as human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isabel Maria Esteves Silva Ferreira, Instituto Politécnico de Portalegre – Portugal

Doutora em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Coimbra. Docente do Instituto Politécnico de Portalegre. Contribuição de autoria: administração do projeto, conceituação, escrita - primeira redação, investigação

Luisa Maria Serrano de Carvalho, Instituto Politécnico de Portalegre – Portugal

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Évora. Docente no Instituto Politécnico de Portalegre. Investigadora integrada do Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora. Contribuição de autoria: investigação, metodologia, software, análise formal

Amélia de Jesus Gandum Marchão, Centro de Investigação para a Valorização de Recursos Endógenos – Portugal

Pós-Doutorada em Educação pelo GIR Helmântica Paideia da Universidade de Salamanca, Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Aveiro. Docente no Instituto Politécnico de Portalegre. Investigadora integrada do VALORIZA - Research Centre for Endogenous Resource Valorization do Instituto Politécnico de Portalegre. Contribuição de autoria: escrita - revisão e edição, investigação, metodologia, visualização.

References

AL-DARAWEESH, Fuad. Teaching human rights: toward a kingdom of ends. Education Sciences, v. 10, n. 4, p. 1-12, 13 abril 2020. Disponível em: https://doi.org/10.3390/educsci10040107. Acesso em: 10 set. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BENEDEK, Wolfgang. Compreender os direitos humanos: manual de educação para os direitos humanos. Coimbra: Coimbra Editora, 2012.

BOURN, Douglas. Global and development education and global skills. Educar, v. 56, n. 2, p. 279-295, 20 julho 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1143. Acesso em: 1 set. 2022.

BRAGA, Beatriz; BARRETO, Maria. A Educação para o desenvolvimento na visão das ONGD portuguesas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, v. 8, n. 1, p. 135-149, 1 agosto 2019. Disponível em: https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.008. Acesso em: 4 jun. 2022.

CARVALHO, Maria. Liberdade, direitos e garantias: paradoxos e tensões nos mundos sociais da infância. In: CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (ed.). Os direitos humanos hoje: 70 anos da declaração universal. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2021. p. 48-64. https://www.cnedu.pt/pt/publicacoes/seminarios-e-coloquios/1644-os-direitos-humanos-hoje-70-anos-da-declaracao-universal. Acesso em 5 jul. 2022.

COUTINHO, Clara. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: Teoria e prática. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2018.

FILHO, Nei; SALLES, Virgínia, & SANTOS, Thais. A educação para a paz e os direitos humanos: perspectivas transdisciplinares e integradoras. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências e Educação, v. 6, n. 1, p. 17-30, 2020. Disponível em : https://doi.org/10.29327/211653.6.1-2. Acesso em: 30 set. 2022.

GARCIA, Walker Marcolino dos Reis. Sistema africano de protecção dos direitos humanos e a sua garantia em Angola. 2014. Dissertação (Mestre em em Relações Internacionais e Estudos Europeus) – Escola de Ciências Sociais, Universidade de Évora, Évora, 2014. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/11141. Acesso em 11 set. 2022.

GOMEZ-GONZALEZ, Carlos; NESSELER, Cornel; DIETL, Helmut. Mapping discrimination in Europe through a field experiment in amateur sport. Humanities and Social Sciences Communications, v. 8, n. 1, p. 1-8, 9 abril 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1057/s41599-021-00773-2. Acesso em: 10 ag. 2022.

JAGLAND, Thorbjørn. Prefácio. In KEEN, Ellie, & GEORGESCU, Mara. Referências. Manual para o combate do discurso de ódio online através da educação para os direitos humanos. Lisboa: Fundação Calouste, 2016. p. 3. http://www.odionao.com.pt/media/5369/ReferenciasPT2016_BOOK.pdf. Acesso em 30 jul. 2022.

KEEN, Ellie, & GEORGESCU, Mara. Referências. Manual para o combate do discurso de ódio online através da educação para os direitos humanos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2016. http://www.odionao.com.pt/media/5369/ReferenciasPT2016_BOOK.pdf. Acesso em 30 jul. 2022.

LÚCIO, Álvaro. Desenvolvimento, educação e direitos humanos. Revista Portuguesa de Educação, v. 26, n. 2, p. 225-243, 26 novembro 2013. Disponível em: https://doi.org/10.21814/rpe.3254. Acesso em 1 jun. 2022

MARTÍN-BERMÚDEZ, Nieves; MORENO-FERNÁNDEZ, Olga. Educación para la transición emancipadora: justicia social y ciudadanía global. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 30, n. 117, p. 1-20, 10 dezembro 2021. Disponível: https://doi.org/10.1590/s0104-40362021003002866. Acesso em: 1 ago. 2022.

MESA, Manuela. La educación para la ciudadanía global en el contexto actual. In: PASTORIZA, Jose; VARELA, Alberto; JOVER, Daniel. (ed.). Educar para la ciudadanía global: experiencias, herramientas y discursos para el cambio social. Vigo: Fundación Isla de Couto, 2014. p. 110-121.

MESA, Manuela. La education para el desarrollo: un modelo de cinco generaciones. Madrid: Centro de Investigácion para la Paz, 2002.

MESA, Manuela. La educación para la ciudadanía global y los objetivos de desarrollo sostenible: Una Agenda para la transformación social. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, v. 8, n. 1, p. 7-11, 2019. Disponível em: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/10977. Acesso em: 20 jul. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Educação para a cidadania global: tópicos e objetivos de aprendizagem. Brasília: UNESCO, 2016. Disponível em: https://www.gcedclearinghouse.org/resources/global-citizenship-education-topics-and-learning-objectives?language=en. Acesso em: 16 jul. 2022.

PORTUGAL. Resolução do Conselho de Ministros nº 94/2018, de 16 de julho de 2018. Aprova o documento de orientação da Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2018-2022. Diário da República, 1ª série — nº 135, Portugal, 16 jul. 2018. Disponível em: https://dre.tretas.org/dre/3402637/resolucao-do-conselho-de-ministros-94-2018-de-16-de-julho. Acesso em: 4 abr. 2022.

REPÚBLICA PORTUGUESA, DIREÇÃO GERAL DE EDUCAÇÃO. Educação para a cidadania. s.d. https://cidadania.dge.mec.pt/direitos-humanos. Acesso em: 4 nov. 2022.

ROZAS, Xosé. Altruismo eficaz y aplicación de princípios éticos: una oportunidade para la educacion para la cuidadania global en la universidade. Papeles de Filosofia, v. 41, n. 1, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.15304/agora.41.1.7251. Acesso em: 24 ago. 2022.

SHARMA, Bhavana. A study of teachers' human rights consciousness in reference to ‘Human Rights Education’. International Journal of Early Childhood Special Education, v. 14, n. 1, p. 786–790, 2022. Disponível em: https://www.int-jecse.net/abstract.php?id=488. Acesso em: 27 jul. 2022.

SPÎNU, Oleg. The functionality of the principle of non-discrimination on grounds of gender, race, religion and sexual orientation in the postmodern society. Postmodern Openings, v. 12, n. 2, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18662/po/12.2/310. Acesso em: 1 jul. 2022.

TORRES, A. et al. Referencial de educação para o eesenvolvimento – educação pré-escolar, ensino básico e ensino secundário. Lisboa: Ministério da Educação, 2016.

UNITED NATIONS. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. New York, 2015. Disponível em: https://sdgs.un.org/2030agenda. Acesso em: 11 set. 2022.

UNITED NATIONS. Universal declaration of human rights. Paris, 1948. Disponível em: https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights. Acesso em 4 nov. 2022.

Published

2023-01-31

How to Cite

FERREIRA, I. M. E. S.; CARVALHO, L. M. S. de; MARCHÃO, A. de J. G. Human rights and discrimination: conceptions of students’ future education professionals. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11420, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11420. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11420. Acesso em: 3 jul. 2024.