Assistive technologies: resources for visually and hearing impaired people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11455

Keywords:

education, educational technology, visually impaired, hearing impaired, teachers

Abstract

In Brazil, there are still barriers that prevent the accessibility of people with disabilities in education, and Information and Communication Technologies (ICT) can be used as a means of expanding new possibilities for organizing the teaching and learning process. Most of these barriers stem from the lack of technological resources, non-compliance with current legislation, and the way society organizes itself, ignoring the diverse demands of its population. In this context, this article aims to identify the assistive technologies that have been used by people with disabilities. Therefore, the study is based on a methodology of an exploratory nature and a qualitative approach, conducted from a bibliometric research.  The results show the existence of assistive technologies that aim to contribute to the accessibility of students with visual and hearing impairments in education, and that can help teachers in pedagogical practices.

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Author Biographies

Letícia Aparecida Alves de Lima, Fundação Bradesco - Brasil

Mestra em Educação e Novas Tecnologias pela UNINTER. Orientadora Educacional e Pedagógica na Fundação Bradesco, Manaus, Amazonas, Brasil. Membro do grupo de pesquisa. Contribuição de autoria: participação em todas as etapas da pesquisa.

André Luiz Moscaleski Cavazzani, Centro Universitário Internacional - Brasil

Doutor em História Social pela USP. Docente no Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação e Novas Tecnologias, no Centro Universitário Internacional (UNINTER), Curitiba, Paraná, Brasil. Líder do grupo de pesquisa. Contribuição de autoria:  participação em todas as etapas da pesquisa.

Marcus Vinicius Gonçalves da Silva, Faculdade de Tecnologia Senac Amazonas - Brasil

Doutor em Administração pela PUCPR. Docente na Faculdade de Tecnologia Senac Amazonas, Manaus, Amazonas, Brasil. Contribuição de autoria: participação em todas as etapas da pesquisa.

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Published

2023-06-01

How to Cite

LIMA, L. A. A. de; CAVAZZANI, A. L. M.; SILVA, M. V. G. da. Assistive technologies: resources for visually and hearing impaired people. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11455, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11455. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455. Acesso em: 3 jul. 2024.