An analysis of the research projects awarded in FECIBA starting from consensual aspects of the nature of the science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11465

Keywords:

history and philosophy of science, science teaching, science fair

Abstract

The objective of the study is to analyze the research projects awarded at Science Fair Entrepreneurship and Innovation in Bahia (FECIBA) using the consensual aspects of the nature of scientific knowledge. The research carried out was qualitative and document. The data were taken from the two editions of FECIBA magazine and the book Practices to Share (Volume II). Bardin's Content Analysis methodology was applied to document analysis. The result of the research shows that most of the projects developed by students, for science fairs in schools, do not present the problem as a driver of investigative activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Flávio dos Santos Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Mestre em Educação Científica e Formação de Professores (Mestrado Acadêmico) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB (2020). Professor de Física do Colégio Estadual Professora Reni Miranda Ferreira (Itagi-BA). Contribuição de autoria: Escrita – Primeira Redação

Sergio Luiz Bragatto Boss, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Doutor em Educação para a Ciência pela UNESP/Bauru (2011). É Professor Associado I da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), no Centro de Formação de Professores (CFP), no Curso de Licenciatura em Física. Contribuição de autoria: Escrita – Revisão e Edição

References

ALVES, Ana Carla Martins; PRAXEDES, Gilmar. As visões de ciência nos livros didáticos utilizados no ensino fundamental: Uma análise do tópico gravitação. R. Labore Ens. Ci., Campo Grande, v.1, n.3, p. 4-17, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/labore/article/view/4950. Acesso 8 jul. 2023.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. ISBN 978-85-85910-11-2.

BAHIA. Ciência na Escola. Salvador: Secretaria de Educação, 2016. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/19WnUP_T9ldvGsUQYaSK_KEoWQJlMP10v/view?usp=sharing. Acesso em 12 set. 2022.

BAHIA. Práticas para compartilhar. Salvador: Secretaria de Educação, v. 02, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/112cfFnEdvFKjAuyzDq5kaYBfkIP9YASh/view?usp=sharing. Acesso em: 12 set. 2022.

BARCELOS, Nora Ney Santos; JACOBUCCI, Guiliano Buzá; JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Quando o cotidiano pede espaço na escola, o projeto da feira de ciências "Vida em Sociedade" se concretiza. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, p. 215-233, 2010. DOI: 10.1590/S1516-73132010000100013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/vgrHYDyRtB59Lhjmnpv8CsB/?lang=pt. Acesso em: 1 set. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994. ISBN: 0-205-13266-9.

CACHAPUZ, António; GIL-PEREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa De; PRAIA, João; VILCHES, Amparo. A necessária renovação do ensino das ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011. ISBN: 978-85-249-1114-9.

CACHAPUZ, António; PRAIA, João; JORGE, Manuela. Da Educação em Ciência às orientações para o ensino das Ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004. DOI: 10.1590/S1516-73132004000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/dJV3LpQrsL7LZXykPX3xrwj/?lang=pt. Acesso 12 set. 2022.

CARVALHO, Ana Maria Passos De et al. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019. ISBN: 978-85-221-1418-4.

CHALMERS, Alan. O que é a ciência afinal. São Paulo: Brasiliense, 1993. ISBN: 85-11-12061-0.

DORNFELD, Carolina Busco; MALTONI, Kátia Luciene. A feira de ciências como auxílio para a formação inicial de professores de ciências e biologia. Revista Eletrônica de Educação, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 42-58, 2011. DOI: 10.14244/%2519827199200. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/200. Acesso 12 set. 2022.

FARIAS, Luciana De Nazaré. Feira de ciências como oportunidades de (re)construção do conhecimento pela pesquisa. 2006. 89f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Pará. Belém, 2006.

FECIBA, Em Revista. Feira de Ciências e Matemática da Bahia – 1. ed. Salvador: IAT, v. 1, 2014a. Disponível em: https://issuu.com/institutoanisioteixeira/docs/feciba_em_revista_1___edi____o. Acesso em: 02 mar. 2019.

FECIBA, Em Revista. Feira de Ciências e Matemática da Bahia – 2. ed. Salvador: IAT, v. 2, 2014b. Disponível em: https://issuu.com/institutoanisioteixeira/docs/feciba_em_revista_2_edicao_15_12_20. Acesso em: 02 mar. 2019.

FRANCISCO, Welington; CASTRO, Magda Cardoso De. Relações com o saber constituídas por estudantes durante visitação a uma feira de Ciências. Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação Química - ReLAPEQ, v. 1, n. 1, p.19-40, 2017. DOI: 10.30705/eqpv.v1i1.900. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/eqpv/article/view/900/750. Acesso em: 12 set. 2022.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018. ISBN: 978-85-7496-403-4.

GIL-PÉREZ, Daniel; MONTORO, Isabel Fernández; ALÍS, Jaime Carrascosa; CACHAPUZ, António; PRAIA, João. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 set. 2022.

KUHN, Thomas Samuel. A estrutura das revoluções científicas. Tradução de Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 2018. ISBN: 978-85-273-0111-4.

LAKATOS, Imre; MUSGRAVE, Alan. A crítica e o desenvolvimento do conhecimento. Tradução de Octavio Mendes Cajado. São Paulo: Cultrix, 1979. ISBN 978-85-7559-0911.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2012. ISBN: 978-85-12-30370-3.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em 12 set. 2022.

MOREIRA, Marco Antonio; MASSONI, Neusa Teresinha. Epistemologias do Século XX. São Paulo: E.P.U, 2011. ISBN: 978-8512791500.

MOREIRA, Marco Antonio; OSTERMANN, Fernanda. Sobre o ensino do método científico. Caderno Catarinense do Ensino de Física, v. 10, n. 2, p. 108-117, 1993. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7275/14939. Acesso em 12 set. 2022.

MOURA, Breno Arsioli. O que é a natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014. DOI: 10.53727/rbhc.v7i1.237. Disponível em: https://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1932. Acesso em: 12 set. 2022.

POPPER, Karl Raimund. A lógica da pesquisa científica. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2013. ISBN: 978-85-316-1250-3.

SILVA, Cibele Celestino et al. Estudos de História e Filosofia das Ciências. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2006. ISBN 85-88325-57-8.

VASCONCELOS, Marcelo Holanda; FRANCISCO, Welington. Feira de ciências e ensino por projetos: uma experiência educativa no norte do Brasil. Acta Scientiae, Canoas, v. 17, n. 1, p. 235-251, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1030/1101. Acesso em: 12 set. 2022

Published

2023-07-12

How to Cite

SOUZA, F. dos S.; BOSS, S. L. B. An analysis of the research projects awarded in FECIBA starting from consensual aspects of the nature of the science. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11465, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11465. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11465. Acesso em: 3 jul. 2024.