An analysis of the research projects awarded in FECIBA starting from consensual aspects of the nature of the science
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11465Keywords:
history and philosophy of science, science teaching, science fairAbstract
The objective of the study is to analyze the research projects awarded at Science Fair Entrepreneurship and Innovation in Bahia (FECIBA) using the consensual aspects of the nature of scientific knowledge. The research carried out was qualitative and document. The data were taken from the two editions of FECIBA magazine and the book Practices to Share (Volume II). Bardin's Content Analysis methodology was applied to document analysis. The result of the research shows that most of the projects developed by students, for science fairs in schools, do not present the problem as a driver of investigative activity.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Ana Carla Martins; PRAXEDES, Gilmar. As visões de ciência nos livros didáticos utilizados no ensino fundamental: Uma análise do tópico gravitação. R. Labore Ens. Ci., Campo Grande, v.1, n.3, p. 4-17, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/labore/article/view/4950. Acesso 8 jul. 2023.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. ISBN 978-85-85910-11-2.
BAHIA. Ciência na Escola. Salvador: Secretaria de Educação, 2016. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/19WnUP_T9ldvGsUQYaSK_KEoWQJlMP10v/view?usp=sharing. Acesso em 12 set. 2022.
BAHIA. Práticas para compartilhar. Salvador: Secretaria de Educação, v. 02, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/112cfFnEdvFKjAuyzDq5kaYBfkIP9YASh/view?usp=sharing. Acesso em: 12 set. 2022.
BARCELOS, Nora Ney Santos; JACOBUCCI, Guiliano Buzá; JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Quando o cotidiano pede espaço na escola, o projeto da feira de ciências "Vida em Sociedade" se concretiza. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, p. 215-233, 2010. DOI: 10.1590/S1516-73132010000100013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/vgrHYDyRtB59Lhjmnpv8CsB/?lang=pt. Acesso em: 1 set. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994. ISBN: 0-205-13266-9.
CACHAPUZ, António; GIL-PEREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa De; PRAIA, João; VILCHES, Amparo. A necessária renovação do ensino das ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011. ISBN: 978-85-249-1114-9.
CACHAPUZ, António; PRAIA, João; JORGE, Manuela. Da Educação em Ciência às orientações para o ensino das Ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004. DOI: 10.1590/S1516-73132004000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/dJV3LpQrsL7LZXykPX3xrwj/?lang=pt. Acesso 12 set. 2022.
CARVALHO, Ana Maria Passos De et al. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019. ISBN: 978-85-221-1418-4.
CHALMERS, Alan. O que é a ciência afinal. São Paulo: Brasiliense, 1993. ISBN: 85-11-12061-0.
DORNFELD, Carolina Busco; MALTONI, Kátia Luciene. A feira de ciências como auxílio para a formação inicial de professores de ciências e biologia. Revista Eletrônica de Educação, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 42-58, 2011. DOI: 10.14244/%2519827199200. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/200. Acesso 12 set. 2022.
FARIAS, Luciana De Nazaré. Feira de ciências como oportunidades de (re)construção do conhecimento pela pesquisa. 2006. 89f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Pará. Belém, 2006.
FECIBA, Em Revista. Feira de Ciências e Matemática da Bahia – 1. ed. Salvador: IAT, v. 1, 2014a. Disponível em: https://issuu.com/institutoanisioteixeira/docs/feciba_em_revista_1___edi____o. Acesso em: 02 mar. 2019.
FECIBA, Em Revista. Feira de Ciências e Matemática da Bahia – 2. ed. Salvador: IAT, v. 2, 2014b. Disponível em: https://issuu.com/institutoanisioteixeira/docs/feciba_em_revista_2_edicao_15_12_20. Acesso em: 02 mar. 2019.
FRANCISCO, Welington; CASTRO, Magda Cardoso De. Relações com o saber constituídas por estudantes durante visitação a uma feira de Ciências. Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação Química - ReLAPEQ, v. 1, n. 1, p.19-40, 2017. DOI: 10.30705/eqpv.v1i1.900. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/eqpv/article/view/900/750. Acesso em: 12 set. 2022.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018. ISBN: 978-85-7496-403-4.
GIL-PÉREZ, Daniel; MONTORO, Isabel Fernández; ALÍS, Jaime Carrascosa; CACHAPUZ, António; PRAIA, João. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 set. 2022.
KUHN, Thomas Samuel. A estrutura das revoluções científicas. Tradução de Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 2018. ISBN: 978-85-273-0111-4.
LAKATOS, Imre; MUSGRAVE, Alan. A crítica e o desenvolvimento do conhecimento. Tradução de Octavio Mendes Cajado. São Paulo: Cultrix, 1979. ISBN 978-85-7559-0911.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2012. ISBN: 978-85-12-30370-3.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em 12 set. 2022.
MOREIRA, Marco Antonio; MASSONI, Neusa Teresinha. Epistemologias do Século XX. São Paulo: E.P.U, 2011. ISBN: 978-8512791500.
MOREIRA, Marco Antonio; OSTERMANN, Fernanda. Sobre o ensino do método científico. Caderno Catarinense do Ensino de Física, v. 10, n. 2, p. 108-117, 1993. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7275/14939. Acesso em 12 set. 2022.
MOURA, Breno Arsioli. O que é a natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014. DOI: 10.53727/rbhc.v7i1.237. Disponível em: https://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1932. Acesso em: 12 set. 2022.
POPPER, Karl Raimund. A lógica da pesquisa científica. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2013. ISBN: 978-85-316-1250-3.
SILVA, Cibele Celestino et al. Estudos de História e Filosofia das Ciências. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2006. ISBN 85-88325-57-8.
VASCONCELOS, Marcelo Holanda; FRANCISCO, Welington. Feira de ciências e ensino por projetos: uma experiência educativa no norte do Brasil. Acta Scientiae, Canoas, v. 17, n. 1, p. 235-251, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1030/1101. Acesso em: 12 set. 2022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.