The emergence and standardization of literacy methodologies in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11533

Keywords:

literacy, educational policies, continuing education

Abstract

The article aims to analyze the discursive emphases materialized in continuing education programs for literacy teachers over the last two decades. The research is anchored in a foucauldian theoretical perspective, using discourse as a methodological tool for analysis of the materials. The analysis allowed us to realize that continuing education policies have a predominant focus on the training of literacy teachers, because illiteracy is considered as an important bottleneck in Brazilian education - which indicates that the policies emerge, mainly, from the need to improve performance rates in literacy. Because of this demand, in two decades four programs of continued training of literacy teachers emerged that propagated the statement of improvement of performance indexes in the learning of reading and writing and pointed to the standardization of literacy methodologies. The discussions of this study point to the need for actions that cover the multiple aspects involved in the construction of quality education, which are not restricted only to policies of continuing education of literacy, with the bias of blaming teachers for low literacy rates.

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Author Biographies

Iloni Frey Manfroi, Universidade Federal da Fronteira Sul - Brasil

Mestre em Educação pela UFFS. Professora da Educação Básica – Secretaria Municipal da Educação de Santa Helena/SC. Integrante do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas de Inclusão (GPPPIn/CNPq/UFFS). Contribuição de autoria: Produção de dados, análise, escrita e revisão do texto.

 

Patrícia Gräff, Universidade Federal da Fronteira Sul - Brasil

Doutora em Educação pela UNISINOS. Docente na Universidade Federal da Fronteira Sul. Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas de Inclusão (GPPPIn/CNPq/UFFS). Contribuição de autoria: Orientação da pesquisa, análise, escrita e revisão do texto.

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Published

2023-07-10

How to Cite

MANFROI, I. F.; GRÄFF, P. The emergence and standardization of literacy methodologies in Brazil. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11533, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11533. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11533. Acesso em: 22 jul. 2024.