Democratic management: articulations and contradictions in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11736

Keywords:

democratic management, dialectical historical materialism, management models

Abstract

The article presents the results of a research that aimed to understand the conceptions of democratic management and its relations with the management and shared management models. The theoretical basis was based mainly on studies by Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) and Paro (2010a; 2010b). Based on historical-dialectical materialism, the research was developed in the Municipal Education Network of Itapetinga-BA, having as subjects of investigation school pedagogical coordinators, managers and technical coordinators of the Municipal Department of Education. Data were collected through semi-structured interviews and confronted with bibliographic and documentary research in the light of the chosen method. The research showed that the conceptions about democratic management have been revealed as the target of the ideological influences of the ruling class, under neoliberal bases, in a discourse that convinces, causes estrangement and contradictions in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Soane Santos Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Soane Santos Silva. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Programa de Pós Graduação em Educação PPGED; Docente da Secretaria Municipal de Educação de Itapetinga – BA; Membro do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional – LUDIPPE. Contribuição de autoria: curadoria de dados, conceituação, análise formal, investigação, redação do rascunho original, revisão do texto final.

Ennia Débora Passos Braga Pires, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGED da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Líder do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional (LUDIPPE). Contribuição de autoria: análise dos dados, redação e revisão do texto final.

Hilheno Oliveiral Miranda, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Programa de Pós Graduação em Educação PPGED; Membro do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional – LUDIPPE. Contribuição de autoria: análise dos dados, redação e revisão do texto final.

References

BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez. 2001. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf. Acesso em: 05 abr. 2019.

BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educ. Soc. Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-751, out. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n92/v26n92a02.pdf. Acesso em: 05 abr. 2019.

BARROSO, João. O Reforço da Autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 11-32.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2018. Disponível em: http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

BRASIL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br /bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. 2. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2015. (Série legislação; n. 193).

CARVALHO, Elma Júlia Gonçalves de. Reestruturação produtiva, reforma administrativa do estado e gestão da educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1139-1166, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v30n109/ v30n109a11.pdf. Acesso em: 29 out. 2018.

CASASSUS, Juan. Problemas de La Gestión Educativa em América Latina: La Tensión Entre os Paradigmas de tipo A y El Tipo B. In: Gestão Educacional: o Brasil no Mundo Contemporâneo. Brasília, Em Aberto, v. 19, n. 75, p. 49-69, jul. 2002.

HUNGARO, Edson Marcelo. A questão do método na constituição da teoria social de Marx. In: CUNHA, Célio da; SOUSA, José Vieira de; SILVA, Maria Abádia (org.). O método dialético na pesquisa em educação. Brasília: Faculdade de Educação. Universidade de Brasília: UnB, 2014. p. 15-78.

ITAPETINGA. Conselho Municipal de Educação. Resolução nº 001, de 07 de maio de 2018. Aprova o Regimento escolar unificado: Educação infantil, ensino fundamental, educação do campo, educação de jovens e adultos. Itapetinga, 2018. 74 p.

ITAPETINGA. Secretaria Municipal de Educação e Cultura. PME – Plano Municipal de Educação: desafios e perspectivas para a nova década. Itapetinga, 2015. 122 p.

KUENZER, Acácia Zeneida. As mudanças no mundo do trabalho e a educação: novos desafios para a gestão. In: FERREIA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 33-57.

LIBÂNEO, José Carlos. Concepções e Práticas de Organização e Gestão da Escola: Considerações introdutórias para um exame crítico da discussão atual no Brasil. Revista Española de Educación Comparada, Madrid, Espanha, no 13, p. 54 -86, 2007. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/77396954/Inmaculada-Revista-Espanola. Acesso em: 17 maio 2019.

LIMA, Antonio Bosco de; PRADO, Jeovandir Campos; SHIMAMOTO, Simone. Gestão Democrática, Gestão Gerencial e Gestão Compartilhada: novos nomes velhos rumos. Anpae. São Paulo, 2011. CD-ROM. Disponível em: http://www.anpae.org.br/simposio2011/ cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0069.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

LOPES, Jorge. Uma introdução ao estudo da escola do terceiro milênio: a escola contingencial. Revista de Administração Educacional, Recife, v. 1, n. 1, p. 39-45, jul./dez. 1997. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/14130/1/1989_art_jlopes.pdf. Acesso em: 29 out. 2018.

LÜCK, Heloisa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2006. Série Cadernos de Gestão.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MARX, Karl. O Capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, set/dez. 2010a. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n3/v36n3a08.pdf. Acesso em: 7 jan. 2013.

PARO, Vitor Henrique. Administração Escolar. Introdução Crítica. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2010b.

SILVA, Rose Maria da. Fundamentos e práticas de gestão compartilhada na educação profissional. 2016. 106f. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional, São Leopoldo, RS. 2016. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS /5597/Rose%20Mari%20Ribeiro%20da%20Silva_.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 set. 2018.

Published

2023-02-23

How to Cite

SILVA, S. S.; PIRES, E. D. P. B.; MIRANDA, H. O. Democratic management: articulations and contradictions in the school context. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11736, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11736. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)