Releasement as a determining feature in training in the technical era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11842

Keywords:

philosophy of education, training, thinking

Abstract

The philosophical diagnosis of modernity presented by Heidegger, as a time of technical mastery, reveals the threat of a plastering of human possibilities to the logic of the calculative thinking, which finds objects to be explored, transformed and organized everywhere. Ultimately, the human being would no longer be able to consider himself except from this base of thinking, also becoming a resource of the technical world. Therefore, this article seeks to explore, based on bibliographical research, the possibility of self-training that may still be envisioned, based on the notion of releasement. This concept was introduced by Heidegger himself to name the disposition capable of breaking with the logic of the calculative thinking and enabling another way of thinking, the meditative one, which could keep human beings open to different ways of understanding themselves, their possibilities and the world as a whole. The article sustains the argument that the releasement reached through meditative thinking becomes, in the technical era, a fundamental requirement for human training understood as self-training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raísla Girardi Rodrigues, Universidade de Passo Fundo - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Colaboradora do Nupefe/UPF. Contribuição de autoria:  Investigação, Escrita – Primeira Redação, Revisão e Edição.

Claudio Almir Dalbosco, Universidade de Passo Fundo - Brasil

Doutor em Filosofia pela Universität Kassel. Docente na Universidade de Passo Fundo (UPF). Colaborador do Nupefe/UPF. Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPQ - Nível 1C. Contribuição de autoria: Investigação, Escrita – Primeira Redação, Revisão e Edição.

Marcelo José Doro, Universidade de Passo Fundo - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Docente na UPF. Colaborador do Nupefe/UPF. Contribuição de autoria: Investigação, Escrita – Primeira Redação, Revisão e Edição.

References

BERNASCONI, Robert. Releasement (Gelassenheit). In: WRATHALL, Mark (ed.). The Cambridge Heidegger Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. p. 629-631.

BOLLE, Willi. A idéia de formação na modernidade. In: GHIRALDELLI JR., Paulo (org.). Infância, escola e modernidade. São Paulo: Cortez, 1997. p. 9-32.

CASANOVA, Marco Antonio. Nada a caminho: impessoalidade, niilismo e técnica na obra de Martin Heidegger. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

DALBOSCO, Claudio Almir. Metamorfose do conceito de formação: da teleologia fixa ao campo de força. In: DALBOSCO, Claudio Almir; MÜHL, Eldon Henrique; FLICKINGER, Hans-Georg (org.). Formação humana (Bildung): despedida ou renascimento? São Paulo: Cortez, 2019. p. 35-64.

DALLE PEZZE, Barbara. Heidegger on Gelassenheit. Minerva – An Internet Journal of Philosophy, [s. l.], v. 10, 2006, p. 94-122. Disponível em: http://www.minerva.mic.ul.ie/vol10/Heidegger.html. Acesso em: 27 out. 2022.

DENKER, Alfred. “Serenidade”, o discurso festivo de Martin Heidegger: a questão da essência da técnica e do pensamento humano. Ekstasis: Revista de Hermenêutica e Fenomenologia, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 127-146, out. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/Ekstasis/article/view/54556. Acesso em: 29 out. 2022.

DORO, Marcelo José. A formação humana no pós-humanismo: reflexões a partir da Carta sobre o humanismo de Heidegger. Educação, [s. l.], v. 45, n. 1, p. e53/ 1–20, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/35113. Acesso em: 29 out. 2022.

GOETHE, Wolfgang von. Os anos de aprendizagem de Wilhelm Meister. São Paulo: 34, 2006.

HAAR, Michel. Heidegger e a essência do homem. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.

HEIDEGGER, Martin. Ensaios e conferências. 3. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2006.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

HEIDEGGER, Martin. Serenidade. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.

INWOOD, Michael. Dicionário Heidegger. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

JAEGER, Werner Wilhelm. Paidéia: a formação do homem grego. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MASSCHELEIN, Jan; RICKEN, Norbert. Do we (still) need the concept of Bildung? Educational Philosophy and Theory, [s. l.], v. 35, n. 2, p. 139-154, 9 jan. 2013. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/1469-5812.00015. Acesso em: 29 out. 2022.

MOORE, Ian Alexander. Eckhart, Heidegger, and the imperative of releasement. Albany: State University of New York Press, 2019.

SARAMAGO, Ligia. Sobre a serenidade em Heidegger: uma reflexão sobre os caminhos do pensamento. APRENDER: Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, [s. l.], v. 1, n. 10, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/3134. Acesso em: 29 out. 2022.

SCHÜRMANN, Reiner. Heidegger and Meister Eckhart on Releasement. Research in Phenomenology, [s. l.], v. 3, 1973, p. 95-119. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/24654259. Acesso em: 27 out. 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 619-634, set./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/rhVxLn4XhLWjYJKXB7grswG/?lang=pt. Acesso em: 7 mar. 2023.

SPINELLI, Miguel. Ética e política: A edificação do éthos cívico da paideia grega. São Paulo: Edições Loyola, 2017.

VALENTI POSSAMAI, Fábio. A técnica e a questão da técnica em Heidegger. Intuitio, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 20-32, jun. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/intuitio/article/view/6790. Acesso em: 29 out. 2022.

Published

2023-04-01

How to Cite

RODRIGUES, R. G.; DALBOSCO, C. A.; DORO, M. J. Releasement as a determining feature in training in the technical era. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11842, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11842. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11842. Acesso em: 22 jul. 2024.