Releasement as a determining feature in training in the technical era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11842

Keywords:

philosophy of education, training, thinking

Abstract

The philosophical diagnosis of modernity presented by Heidegger, as a time of technical mastery, reveals the threat of a plastering of human possibilities to the logic of the calculative thinking, which finds objects to be explored, transformed and organized everywhere. Ultimately, the human being would no longer be able to consider himself except from this base of thinking, also becoming a resource of the technical world. Therefore, this article seeks to explore, based on bibliographical research, the possibility of self-training that may still be envisioned, based on the notion of releasement. This concept was introduced by Heidegger himself to name the disposition capable of breaking with the logic of the calculative thinking and enabling another way of thinking, the meditative one, which could keep human beings open to different ways of understanding themselves, their possibilities and the world as a whole. The article sustains the argument that the releasement reached through meditative thinking becomes, in the technical era, a fundamental requirement for human training understood as self-training.

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Author Biographies

Raísla Girardi Rodrigues, Universidade de Passo Fundo - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Colaboradora do Nupefe/UPF. Contribuição de autoria:  Investigação, Escrita – Primeira Redação, Revisão e Edição.

Claudio Almir Dalbosco, Universidade de Passo Fundo - Brasil

Doutor em Filosofia pela Universität Kassel. Docente na Universidade de Passo Fundo (UPF). Colaborador do Nupefe/UPF. Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPQ - Nível 1C. Contribuição de autoria: Investigação, Escrita – Primeira Redação, Revisão e Edição.

Marcelo José Doro, Universidade de Passo Fundo - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Docente na UPF. Colaborador do Nupefe/UPF. Contribuição de autoria: Investigação, Escrita – Primeira Redação, Revisão e Edição.

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Published

2023-04-01

How to Cite

RODRIGUES, R. G.; DALBOSCO, C. A.; DORO, M. J. Releasement as a determining feature in training in the technical era. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11842, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11842. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11842. Acesso em: 23 nov. 2024.