Pedagogical mediation in flipped learning: a systematic review of a pre-Covid-19 pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11883

Keywords:

flipped learning, higher education, mediation

Abstract

Flipped Learning (FL), or flipped classroom, was present in different pedagogical experiences in the context of emergency remote teaching (ERT) as a result of the Covid-19 pandemic. However, previously the AInv was more observed in face-to-face or hybrid education realities, perceiving the existence of different phases of the proposal, marked by characteristics of specific moments and contexts. Starting from the question of how the processes of pedagogical mediation in the FL were explored in the scientific literature in the context of the Humanities in higher education in a pre-pandemic period, the aim was to analyze such processes from a systematic literature review. 13 publications were analyzed that supported discussions about pedagogical mediation in the different moments of the proposal (before, during and after the class or meeting). Some observed silences are pointed out, requiring discussions regarding: the detailing of the mediation process at given moments; preparing students for FL; inequality of opportunities; distance learning experiences, as happened during the ERE. In this way, elements are discussed that can help to support future proposals and researches related to FL.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Achilles Alves de Oliveira, Universidade de Brasília - Brasil

Doutorando em Educação (UnB) e Mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias (UEG). Professor de educação básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte/UFSCar). Contribuição de autoria: Conceituação, Metodologia, Investigação, Análise formal, Escrita – Primeira Redação, Escrita – Revisão e Edição, Visualização.

Yara Fonseca de Oliveira e Silva, Universidade Estadual de Goiás - Brasil

Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (UFRJ). Professora titular da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Atua no Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT). Contribuição de autoria: Administração do projeto, Supervisão, Escrita – Revisão e Edição.

References

ALAMRI, Mahdi M. Students' academic achievement performance and satisfaction in a flipped classroom in Saudi Arabia. International Journal of Technology Enhanced Learning, v. 11, n. 1, p. 103-119, 2019. Disponível em: https://inderscienceonline.com/doi/10.1504/IJTEL.2019.096786. Acesso em 21 dez. 2022.

ARAÚJO, José Carlos de S. Da metodologia ativa à metodologia participativa. In: VEIGA, Ilma P. A. (org.). Metodologia participativa e as técnicas de ensino-aprendizagem. Curitiba: CRV, 2017. P. 17-54.

ARIF, Seema; OMAR, Irfana. Effectiveness of Flipped Classroom in Teaching Basic English Courses. Journal of Higher Education, v. 9, n. 3, p. 279-289, Dez. 2019. Disponível em: https://dergipark.org.tr/tr/pub/yuksekogretim/issue/50371/653572. Acesso em: 21 dez. 2022.

BIRGILI, Bengi; SEGGIE, Fatma Nevra; KIZILTEPE, Zeynep. Investigating the Relationship between Volitional Strategies and Academic Achievement in a Flipped Learning Environment. Croatian Journal of Education, v. 21, n. 1, p. 345-375, 2019. Disponível em: https://cje2.ufzg.hr/ojs/index.php/CJOE/article/view/3006.Acesso em: 21 dez. 2022.

BOEVE, Anja J.; MEIJER, Rob R.; BOSKER, Roel J.; VUGTEVEEN, Jorien; HOEKSTRA, Rink; ALBERS, Casper J. Implementing the Flipped Classroom: an Exploration of Study Behaviour and Student Performance. Higher Education, v. 74, p. 1015-1032, 2017. Disponível em: https://rdcu.be/dbbeM. Acesso em: 21 dez. 2022.

CARVALHO, Alecir Francisco; SILVA, Cleder Tadeu A.; MILL, Daniel. Mediação tecnológica. In: MILL, Daniel (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 433-436.

CRUZ, Dulce Márcia. Mediação pedagógica. In: MILL, Daniel (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 429-432.

HA, Amy S.; O’REILLY, John; NG, Johan Y. Y.; ZHANG, Joni H. Evaluating the flipped classroom approach in Asian higher education: Perspectives from students and teachers. Cogent Education, v. 6, n. 1, p. 1-12, 2019. Disponível em: https://tandfonline.com/doi/10.1080/2331186X.2019.1638147. Acesso em: 21 dez. 2022.

HINOJO-LUCENA, Francisco-Javier; AZNAR-DÍAZ, Inmaculada; CÁCEREZ-RECHE, María-Pilar; ROMERO-RODRÍGUEZ, José-María. Flipped Classroom Method for the Teacher Training for Secondary Education: A Case Study in the University of Granada, Spain. International Journal of Emerging Technologies in Learning, v. 14, n. 11, p. 202-208, 2019. Disponível em: https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/9853. Acesso em: 21 dez. 2022.

JENKINS, Shannon. Flipping the Introductory American Politics Class: Student Perceptions of the Flipped Classroom. PS: Political Science & Politics, v. 48, n. 4, p. 607-611, Out. 2015. Disponível em: https://cup.org/3AKHjrN. Acesso em: 21 dez. 2022

JESSON, Jill; MATHESON, Lydia; LACEY, Fiona M. Doing your literature review: traditional and systematic techniques. London: Sage Publications, 2011.

LIMA, Regina Lúcia F. de A.; PACHECO, Alessandra G. M.; RIBEIRO, Elâine Maria S. Metodologias ativas na Pós-Graduação: relato de caso da disciplina Educação Ambiental para a Sustentabilidade. RevBEA, v. 15, n. 6, p. 4–16, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11446. Acesso em: 30 dez. 2022.

LIMNIOU, Maria; SCHERMBRUCKER, Ian; LYONS, Minna. Traditional and flipped classroom approaches delivered by two different teachers: the student perspective. Education and Information Technologies, v. 23, n. 2, p. 797-817, 2017. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-017-9636-8. Acesso em: 21 dez. 2022.

MASETTO, Marcos. Mediação pedagógica e tecnologias de informação e comunicação. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013. p. 141-171.

MILL, Daniel. Flexibilidade pedagógica na cultura digital. In: MILL, Daniel (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 259-263.

MILL, Daniel; OLIVEIRA, Achilles A.; FERREIRA, Marcello. Jornadas formativas mediadas por tecnologias digitais no ensino superior: aportes para pensar atividades assíncronas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 31, n. 65, p. 201-224, 2022. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11572. Acesso em: 30 dez. 2022.

NARVÁEZ, Jonnathan H.; BILBAO, Erika T. Las rutas de mediación virtual, experiencia e-learning del modelo de aula invertida en tiempos de pandemia. Panorama, v. 16, n. 30, 2022. Disponível em: https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/3071. Acesso em: 30 dez. 2022.

OLIVEIRA, Achilles A.; SILVA, Yara F. de O e. Aprendizagem invertida (sala de aula invertida): conceito, proposta e (re)organização de tempos e espaços de ensino, no prelo.

OLIVEIRA, Achilles A.; SILVA, Yara F. de O e. Mediação pedagógica e tecnológica: conceitos e reflexões sobre o ensino na cultura digital. Revista Educação em Questão, v. 60, n. 64, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/28275. Acesso em 10 nov. 2022.

SHAYKINA, Olga I.; MININ, Mikhail G. Adaptive Internet Technology as a Tool for Flipping the Classroom to Develop Communicative Foreign Language Skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning, v. 13, n. 7, p. 243-249, 2018. Disponível em: https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/8092. Acesso em: 21 dez. 2022.

SILVA, Gilmara B. A mediação pedagógica em Vigotsky, Comênio, Herbart, Dewey e Skinner: processos de ensino e aprendizagem. 2013. 104 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, 2013.

SILVA, Louise de Q.; FOSSATTI, Paulo; JUNG, Hildegard S. Utilização de artefatos Google for education em estratégias pensadas para metodologias ativas. Práxis Educacional, v. 15, n. 34, p. 106-126, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5468. Acesso em: 3 jan. 2023.

TALBERT, Robert. Flipped learning: a guide for higher education faculty. Sterling, Virginia: Stylus Publishing, 2017.

TOMAS, Louisa; EVANS, Neus (Snowy); DOYLE, Tanya; SKAMP, Keith. Are first year students ready for a flipped classroom? A case for a flipped learning continuum. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 16, art. 5, 2019. Disponível em: https://rdcu.be/c9mj0. Acesso em: 21 dez. 2022.

TURAN, Zeynep; GOKTAS, Yuksel. The Flipped Classroom: Instructional Efficiency and Impact on Achievement and Cognitive Load Levels. Journal of E-learning and Knowledge Society, v. 12, n. 4, p. 51-62, 2016. Disponível em: https://je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/1122. Acesso em: 21 dez. 2022.

VAN LEEUWEN, Anouschka; BOS, Nynke; VAN RAVENSWAAIJ, Heleen; VAN OOSTENRIJK, Jurge. The role of temporal patterns in students' behavior for predicting course performance: A comparison of two blended learning courses. British Journal of Educational Technology, v. 50, n. 2, p. 921-933, Mar. 2019. Disponível em: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjet.12616. Acesso em: 21 dez. 2022.

VEIGA, Ilma P. A.; VIANA, Cleide Maria Q. Q. Instrução por pares (peer instruction): uma técnica de ensino-aprendizagem no âmbito da metodologia participativa, colaborativa e problematizadora. In: VEIGA, Ilma P. A.; FERNANDES, Rosana C. de A. (org.). Por uma didática da educação superior. Campinas, SP: Autores Associados, 2020. p. 195-214.

ZAMORA-POLO, Francisco; CORRALES-SERRANO, Mario; SÁNCHEZ-MARTÍN, Jesús; ESPEJO-ANTÚNEZ, Luis. University students training in general science using an active-learning merged pedagogy: gamification in a flipped classroom. Education Sciences, v. 9, n. 4, p. 1-18, 2019. Disponível em: https://mdpi.com/2227-7102/9/4/297. Acesso em: 21 dez. 2022.

Published

2023-05-04

How to Cite

OLIVEIRA, A. A. de; SILVA, Y. F. de O. e. Pedagogical mediation in flipped learning: a systematic review of a pre-Covid-19 pandemic context. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11883, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11883. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11883. Acesso em: 22 jul. 2024.