Continuing education of in-service teachers: report of an experienced practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11998

Keywords:

in-service teacher training, high school, planning

Abstract

The aim of this article is to analyze a process of continuing education for in-service teachers, seeking to understand the contributions of this training model to the quality of planning and pedagogical actions instituted at school. The report presents the history of changes experienced by the school, its sequential program of formative meetings, the understanding of the role and place of the participants in the process and their contributions to teaching. The empirical basis of this text is a descriptive research, with an exploratory nature, documentary, and a qualitative approach. Documents and records of the educational institution were analyzed such as legislation - regulatory documents, PPP (pedagogical political project), class reports, registration of the Sisgesc system (educational management system of Santa Catarina), agendas of meetings, in addition to holding focal groups with effective teachers linked to the educational unit. The teachers participating in the research work in the State Public network, with the High School stage, in the municipality of Ipumirim - West of Santa Catarina. The analyzed data showed that the teachers participated collaboratively in the training process, exposing their experiences and the results of their practices. The in-service teacher training model triggered significant contributions in the work methodology of teachers, of whom, active members of the process, re-signified theory with practice, resulting in teaching quality, in addition to promoting the collective exchange of experiences, contributing to the expansion of affective ties between peers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcia Pick, Universidade do Oeste de Santa Catarina - Brasil

Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus de Joaçaba, Brasil. Pós-graduação em Educação; Participante do Grupo de Pesquisa: Formação Docente e Práticas de Ensino Unoesc, marcia.p@unoesc.edu.br.

Maria Teresa Ceron Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina - Brasil

Pós-Doutorado pela Universidade de Coimbra, (UC). Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus de Joaçaba, Brasil.  Docente da graduação e do Programa de Pós-graduação em Educação – PPGEd; Grupo de Pesquisa: Formação Docente e Práticas de Ensino Unoesc, mariateresa.trevisol@unoesc.edu.br. 

 

References

ALMEIDA, Erika Christianne Sousa Pereira de; MORAES, Lélia Cristina Silveira. Escola de Tempo Integral e Formação Docente: O que pensam os sujeitos sobre essa experiência. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 591-610, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.4995. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4995. Acesso em: 23 jan. 2023.

ESCLARÍN, Antonio Pérez. Educar para humanizar. São Paulo: Paulinas, 2006.

ESTEVE, José M. Mudanças Sociais e Função Docente. In: NÓVOA, António (org.). Profissão Professor. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1999. cap. 4, p. 93-124.

ESTEVES, Maria Manuela Franco; ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio de. A formação continuada de professores e a elevação da qualidade da Educação Básica. EccoS- Revista Científica, São Paulo, n. 51, e15127, out./dez. 2019. DOI: 10.5585/EccoS.n51.15127. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/15127. Acesso em: 22 jan. 2023.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 40. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GATTI, Bernardete Angelina; BARETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. Brasília: Unesco, 2019.

GOMES, Antonio; CARVALHO, Edione Teixeira de; MACIEL, Cilene Maria Lima Antunes. A Formação Continuada de Professores e suas Implicações para o Fazer pedagógico. Research, Society and Development, Universidade Federal de Itajubá, v. 8, n. 10, 2019. DOI: 10.33448/rsd-v8i10.1385. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1385. Acesso em: 19 jan. 2023.

GRUPO FOCAL. Entrevista P1; P2; P3; P4; P5; P6 [nov.2022]. Entrevistador: Marcia Pick. Ipumirim, 2022. 1 arquivo. M4A, 48 min.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Permanente do Professorado: Novas Tendências. São Paulo: Cortez, 2009. p. 34-56.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus Professor, Adeus Professora? novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIDOINO, Andrea Cristina Pontarolo; SANTOS, Digilaini Machado dos; REIS, Geilson de Arruda. Reflexões sobre a formação continuada de professores na contemporaneidade. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, e19996473, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i9.6473. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/6473. Acesso em: 19 jan. 2023.

MALEWSCHIK, Andreza Faria; RICARDO, Antonio José Fernandes; HOBOLD, Márcia de Souza. Saberes experienciais docentes: uma possibilidade para a formação continuada e um fio condutor para a autonomia profissional. In: TOZETTO, Susana Soares; LAROCCA, Priscila (org.). Formação de professores: fundamentos teóricos e metodológicos. Curitiba: Intersaberes, 2020. cap. 2, p. 51-71.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: As abordagens do Processo. São Paulo: EPU, 1986.

NOGUEIRA, Adrinelly Lemes; BORGES, Maria Célia. A BNC-Formação e a Formação Continuada de professores. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 188-204, jan./abr. 2021. DOI: 10.22633/rpf.v25i1.13875. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13875. Acesso em: 22 janeiro 2023.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António (org.). Vida de Professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 2013. cap. 1, p. 11-30.

NÓVOA, António. Professores Imagens do futuro presente. Lisboa, Portugal: Educa, 2009.

PIMENTA, Selma Garrido, Professor reflexivo: historicidade do conceito. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez. 2012. par. 1, p. 19-62.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez. 2012.

PLÁCIDO, Reginaldo Leandro; ALBERTO, Simão; PLÁCIDO, Ivonete Telles Medeiros. Formação Continuada de Professores: Uma abordagem a partir da práxis docente. Revista Dynamis, Blumenau, v. 27, n. 2, p. 82-100, set. 2021. DOI:10.7867/1982-4866.2021v27n2p82-100. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/9344. Acesso em: 24 jan. 2023.

SACRISTÁN, Gimeno J. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Profissão Professor. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1999. cap. 3, p. 63-92.

SANTA CATARINA. Relatórios do Sistema de Gestão Educacional de Santa Catarina. Florianópolis: SED, 2021.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O Trabalho Docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

WOODS, Peter. Aspectos sociais da criatividade do professor. In: NÓVOA, António (org.). Profissão Professor. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1999. cap. 5, p. 125-154.

Published

2023-10-02

How to Cite

PICK, M.; TREVISOL, M. T. C. Continuing education of in-service teachers: report of an experienced practice. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11998, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11998. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11998. Acesso em: 23 nov. 2024.