Transvestites and transsexuals in public universities: reflections on access and permanence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12044

Keywords:

access and permanence, public university, critical and decolonial intercultural education, human rights, transvestites and transsexuals

Abstract

This study problematizes and discusses the access and permanence of the transvestite and transsexual public to Higher Education. From bibliographical research, it is made reflections from a decolonial perspective about the difficulties and exclusions faced by this population, as well as the counter-hegemonic need to implement affirmative actions through public policies for the democratization of the human and social right to education, denied to this population by modernity-coloniality. In the country that most excludes and kills transvestites and transsexuals in the world, we can see that there is a cultural, economic, and social abyss between these groups and Higher Education, so it is urgent that the Brazilian State guarantees access and permanence of this marginalized population in Public Universities.

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Author Biographies

Isis Valentina Inácio Borges, Rede Pública Estadual de Educação (Minas Gerais) - Brasil

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFTM. Professora de História na rede pública estadual da educação básica de Minas Gerais. Membra do Laboratório de Estudos de História Agrária, Afro-brasileira e Movimentos Sociais e do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação EDUCA/UFTM. Contribuição de autoria: escrita e revisão

José Lucas Pedreira Bueno, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. Doutorado em Engenharia de Produção pela UFSC. Líder do Grupo de Pesquisa EDUCA/UNIR. Contribuição de autoria: escrita

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Published

2023-02-03

How to Cite

BORGES, I. V. I.; BUENO, J. L. P. Transvestites and transsexuals in public universities: reflections on access and permanence . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12044, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12044. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12044. Acesso em: 3 jul. 2024.