Transvestites and transsexuals in public universities: reflections on access and permanence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12044

Keywords:

access and permanence, public university, critical and decolonial intercultural education, human rights, transvestites and transsexuals

Abstract

This study problematizes and discusses the access and permanence of the transvestite and transsexual public to Higher Education. From bibliographical research, it is made reflections from a decolonial perspective about the difficulties and exclusions faced by this population, as well as the counter-hegemonic need to implement affirmative actions through public policies for the democratization of the human and social right to education, denied to this population by modernity-coloniality. In the country that most excludes and kills transvestites and transsexuals in the world, we can see that there is a cultural, economic, and social abyss between these groups and Higher Education, so it is urgent that the Brazilian State guarantees access and permanence of this marginalized population in Public Universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isis Valentina Inácio Borges, Rede Pública Estadual de Educação (Minas Gerais) - Brasil

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFTM. Professora de História na rede pública estadual da educação básica de Minas Gerais. Membra do Laboratório de Estudos de História Agrária, Afro-brasileira e Movimentos Sociais e do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação EDUCA/UFTM. Contribuição de autoria: escrita e revisão

José Lucas Pedreira Bueno, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. Doutorado em Engenharia de Produção pela UFSC. Líder do Grupo de Pesquisa EDUCA/UNIR. Contribuição de autoria: escrita

References

AGÊNCIA SENADO. Pesquisas apontam que milhares de mortes por covid poderiam ter sido evitadas no Brasil. Brasília, 24 de junho de 2021. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2021/06/24/pesquisas-apontam-que-milhares-de-mortes-por-covid-poderiam-ter-sido-evitadas-no-brasil. Acesso em: 20 ago. 2022.

ANDRADE, Luma Nogueira de. Travestis na escola: assujeitamento e resistência à ordem normativa. 2012. 279f. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012.

ARAÚJO, Maria Clara. Entrevista concedida a Nátali Neri. [S.l.:s.n.], 2019. 1 vídeo (11 min). Disponível em: https://youtu.be/nVYxqZnlkVI. Acesso em: 15 out. 2021.

BENEVIDES, Bruna G.; NOGUEIRA, Sayonara Naider Bonfim (org.). Dossiê dos assassinatos e violência contra travestis e transexuais brasileiras em 2020. São Paulo: Expressão Popular, ANTRA, IBTR, 2021.

BENEVIDES, Bruna G. (org.). Dossiê assassinatos e violência contra travestis e transexuais brasileiras em 2021. Brasília: Distrito Drag, ANTRA, 2022.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Rev. Bras. Educ, Rio de Janeiro, v.13, n.37, jan./abr., 2008.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Revista Educação & Sociedade. Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar., 2012.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças, Educação Intercultural e Decolonialidade: Temas Insurgentes. Revista Espaço do Currículo. João Pessoa, v.13, n. Especial, p. 678-686, dez., 2020.

G1 CE. Minha conquista serve de exemplo, diz 1ª travesti doutora do Brasil. G1 CE, Ceará, 20 agosto 2012. Disponível em: https://g1.globo.com/ceara/noticia/2012/08/minha-conquista-serve-de-exemplo-diz-1-travesti-doutora-do-brasil.html. Acesso em: 08 ago. 2022.

OEEMG - Observatório de Educação Ensino Médio e Gestão. A experiência das pessoas trans na educação. Instituto Unibanco. [2020]. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/em-debate/conteudo-multimidia/detalhe/a-experiencia-das-pessoas-trans-e-travestis-na-educacao. Acesso em: 15 out. 2021.

SAFFIOTI, Heleieth I. B. Gênero, Patriarcado e Violência. Fundação Perseu: São Paulo, 2004, p. 151. (Coleção Brasil Urgente).

SANTOS, Gabrielle dos; FREITAS, Leana Oliveira. Ensino superior público brasileiro: acesso e permanência no contexto de expansão. Argumentum. Vitória, v. 6, n.2, p. 182-200, jul./dez. 2014.

EKANT, Lucifer. Descoloniza. In: AUTORIA COLETIVA. Antologia Trans: 30 Poetas trans, travestis e não-binários. Invisíveis Produções. 1° Ed. São Paulo, 2017, p.112.

Published

2023-02-03

How to Cite

BORGES, I. V. I.; BUENO, J. L. P. Transvestites and transsexuals in public universities: reflections on access and permanence . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12044, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12044. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12044. Acesso em: 21 nov. 2024.