Balance of knowledge about integral education in the West of Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12231

Keywords:

extension of the school day, integral education, UFOPA

Abstract

This text aims to take stock of the knowledge on comprehensive education that has been elaborated in the PPGE/UFOPA as a result of the PROCAD project The pedagogical experiences of comprehensive education policies in the Amazon: research and training network. We proceeded to constitute the balance of productions considering two basic aspects: 1. What instruments, techniques and methodological assumptions were used in the dissertations; 2. What conclusions and theoretical assumptions about integral education were present in the investigations. The results indicate that the dissertations use documental and legal sources and interviews as methodological instruments; contemporary policies point to the expansion of the working day under the responsibility of the school and do not guarantee the necessary conditions for the functioning of actions to extend the working day and comprehensive training; in addition, policies are frequently discontinued and make it difficult for institutional projects to consolidate and organize pedagogical work in an articulated way with projects.

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Author Biographies

Leandro Sartori, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Doutor em Educação pela UNICAMP. Realizou estágio pós-doutoral no PPGE/UFOPA sob supervisão de Maria Lília I. S. Colares. Professor Adjunto e subchefe do Departamento de Gestão de Sistemas Educacionais da UERJ. Contribuição de Autoria: Administração do Projeto, Análise Formal, Conceituação, Curadoria de Dados, Escrita – Primeira Redação, Escrita – Revisão e Edição, Investigação, Metodologia, Validação e Visualização.

Maria Lilia imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará - Brasil

Doutora em Educação pela UNICAMP. Professora Titular da UFOPA. Vice-coordenadora do PPGE/UFOPA. Coordenadora associada do projeto PROCAD “As experiências pedagógicas das políticas de educação integral na Amazônia: rede de pesquisa e formação”. Pesquisadora PQ2 no CNPQ. Contribuição de Autoria: Administração do Projeto, Análise Formal, Conceituação, Curadoria de Dados, Escrita – Primeira Redação, Escrita – Revisão e Edição, Investigação, Metodologia, Supervisão, Validação e Visualização.

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Published

2023-06-02

How to Cite

SARTORI, L.; COLARES, M. L. imbiriba S. Balance of knowledge about integral education in the West of Pará. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12231, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12231. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12231. Acesso em: 22 jul. 2024.