Critical meaningful learning in mathematical modeling activities: possibilities and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12287

Keywords:

mathematical modelling, higher education, meaningful learning, differential equations

Abstract

Higher education math courses can be challenging for some students. Therefore, it is important to strive for learning that is both meaningful and critical. One possibility is the use of mathematical modeling. Our research aims to investigate critical meaningful learning in mathematical modeling activities. Engineering students produced models involving differential equations. We investigate possibilities and challenges for critically meaningful learning in this modeling context. We note that modeling contributes to several principles of critical meaningful learning, such as detaching from the textbook and the board. We conclude with some thoughts on modeling and critical meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Aldo Peres Campos e Lopes, Universidade Federal de Itajubá - Brasil

Aldo Peres Campos e Lopes. Doutor em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Docente na Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI). Participante ativo no Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática no Ensino Superior (GEPEMES), certificado no CNPq. Contribuição de autoria: levantamento, organização e análise dos dados, escrita e revisão.

 

References

ARTIGUE Michelle. Analysis. In: TALL David (ed.). Advanced Mathematical Thinking. Mathematics Education Library, v. 11. Springer: Dordrecht, 2002, p. 167-198. DOI: 10.1007/0-306-47203-1_11. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/0-306-47203-1_11. Acesso em: 27 jan. 2023.

BANERJEE, Sandip. Mathematical Modeling: Models, Analysis and Applications, 2ª ed. Chapman and Hall/CRC, 2021. DOI: 10.1201/9781351022941. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.1201/9781351022941/mathematical-modeling-sandip-banerjee. Acesso em: 23 jan. 2023.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2001. p. 1-30.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 5ª ed. rev. São Paulo: Edições 70, 2020.

BIEMBENGUT, Maria. Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. 5ª ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Qualitative research for education. 4ª ed. London: Pearson Education Group Inc, 2003.

BOYCE, William. E.; DIPRIMA, Richard. C.; MEADE, Douglas B. Equações Diferenciais Elementares e Problemas de Valores de Contorno. 11ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2020.

BURGHES, David Noel; BORRIE, Morgan S. Modelling with Differential Equations. Ellis Horwood: Colston Papers, 1981.

CHIRONE, Adriana Regina Rocha; MOREIRA, Marco Antônio; SAHELICES, Concesa Caballero. Aprendizagem significativa crítica de equações do 2º grau no ensino remoto de uma escola federal brasileira. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1–17, 2021. DOI: 10.26843/rencima.v12n6a02. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3167. Acesso em: 23 jan. 2023.

ENGELBRECHT, Johann; BORBA, Marcelo de Carvalho; LLINARES, Salvador; KAISER, Gabriele. Will 2020 Be Remembered as The Year in Which Education Was Changed? ZDM, Berlim, v. 52, n. 5, p. 821–824, 2020. DOI: 10.1007/s11858-020-01185-3. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-020-01185-3. Acesso em: 23 jan. 2023.

ESTEVES, Manuela. Análise de Conteúdo. In: LIMA, Jorge Ávila; PACHECO, José Augusto (org.). Fazer investigação: Contributos para a elaboração de dissertações e teses, p. 105-126. Porto: Porto Editora, 2006.

LACERDA, Cecília Rosa.; GUERREIRO, Marlene Gomes. Aprendizagem significativa: estudo sobre a visão dos professores no Ensino Superior. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 9, n. 00, e023036, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668162. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668162. Acesso em: 27 jan. 2023.

LINCOLN, Yovonna Sessions.; GUBA, Egon. G. Naturalistic Inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage, 1985.

LOPES, Aldo Peres Campos. Critical consciousness in engineering education: going beyond critical thinking in mathematical modeling. European Journal of Engineering Education, Londres, 2023a. DOI: 10.1080/03043797.2023.2203082. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03043797.2023.2203082. Acesso em: 08 ago. 2023.

LOPES, Aldo Peres Campos. Contrapondo a ideologia da certeza por meio do conhecimento

reflexivo na modelagem matemática. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 37, n. 77, 2023b.

MAGALHÃES, Arthur Phillipe Cândido; VILLAGRÁ, Jesus Angel Meneses; GRECA, Ileana María. Análise das Habilidades e Atitudes na Aprendizagem Significativa Crítica de Fenômenos Físicos no Contexto das Séries Iniciais. Ciência & Educação, v. 26, p. 1-16, 2020.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem Significativa: da visão clássica à visão crítica. In: ENCONTRO INTERNACIONAL SOBRE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA, 5., 2006, Madrid. Anais [...]. Madrid, 2006, p. 1-15.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem Significativa Crítica. 2ª ed. Porto Alegre: Instituto de Física/ Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2010.

MOREIRA, Marco Antônio. QUE É AFINAL APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA? Revista Qurriculum, 25, p. 29-56, 2012.

MOURA, Luis Carlos; ALVES, Deive Barbosa. Modelagem Matemática para a Aprendizagem Significativa Crítica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 1–24, 2022. DOI: 10.26843/rencima.v13n4a20. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3929. Acesso em 23 jan. 2023.

NISS, Mogens.; BLUM, Werner. The learning and teaching of mathematical modelling. London: Routledge, 2020. DOI: 10.4324/9781315189314. Disponível em https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315189314/learning-teaching-mathematical-modelling-werner-blum-mogens-niss. Acesso em: 27 jan. 2023.

OLIVEIRA, Eliane Alves de; IGLIORI, Sônia Barbosa Camargo. Ensino e aprendizagem de equações diferenciais. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana, v. 4, p. 1-24, 2013.

SILVA, Cintia da. A Perspectiva Sociocrítica da Modelagem Matemática e a Aprendizagem Significativa Crítica: Possíveis Aproximações. 2011. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e Educação) – Programa de Pós- Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática do Centro de Ciências Exatas da Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2011.

SKOVSMOSE, Ole. All Students. In: SKOVSMOSE, Ole (org.). Critical Mathematics Education. Advances in Mathematics Education. Cham: Springer, 2023.

SOFRONIOU, Anastasia; POUTOS, Konstantinos. Investigating the effectiveness of group work in mathematics. Education Sciences, v. 6, n. 30, p. 1–15, 2016. DOI: 10.3390/educsci6030030. Disponível em: https://www.mdpi.com/2227-7102/6/3/30. Acesso em: 23 jan. 2023.

Published

2023-08-11

How to Cite

LOPES, A. P. C. e. Critical meaningful learning in mathematical modeling activities: possibilities and challenges. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12287, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12287. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12287. Acesso em: 3 jul. 2024.