The place of teachers in permanent training: analysis and propositions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12737

Keywords:

ongoing formation, pedagogical contexto, pedagogical practice

Abstract

This text addresses the place of teachers in ongoing training, aiming to provoke debate about the condition of passivity to which these professionals are subjected in training processes in which they are reduced to mere replicators and doers of what is presented to them as a solution to the everyday problems of their practices. Supported by the concepts of permanent training in schools (Imbernón, 2009, 2016), reflective teachers (Pimenta, 2012) and teaching knowledge, from the perspective of Tardif (2014) and Freire (2020a), we analyzed data from a questionnaire answered by seven teachers from the Initial Years of Elementary School at a public school in the municipality of Vertente do Lério-PE, about their experiences with permanent training. The results showed the interviewees' dissatisfaction with the training model they experienced, confirming the urgency of a new look at these trainings.

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Author Biographies

Robson Lima de Arruda, Universidade Federal da Paraíba - Brasil

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Analista Educacional na Rede Estadual de Pernambuco e Professor do Ensino Fundamental na Rede Municipal de Vertente do Lério – PE.

Contribuições de autoria: pesquisa empírica, redação do texto, análise e coleta de dados.

Robéria Nádia Araujo Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Associada da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP/UEPB).

Contribuições de autoria: redação do texto, análise de dados e orientação da pesquisa.

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Published

2024-07-12

How to Cite

ARRUDA, R. L. de; NASCIMENTO, R. N. A. The place of teachers in permanent training: analysis and propositions. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e12737, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.12737. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12737. Acesso em: 24 aug. 2024.