Learning, stressors and resilience of healthcare academics in the covid-19 pandemicHEALTHCARE ACADEMICS IN THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12798

Keywords:

students, stress, mental health, psychological resilience

Abstract

The Covid-19 pandemic has impacted several areas of health and academics have been substantially modified in the face of the change in routine, accumulated with the tension arising from the remote form of teaching. Therefore, the objectives of the study were to investigate the understanding of stress, from the perspective of academics, the relationship of academics with the learning process and the factors that provided resilience during the pandemic. This is a qualitative study, conducted with 22 students from the Physiotherapy, Nursing, Pharmacy and Biomedicine courses of a private higher education institution in the northern region of Brazil. The data were analyzed through thematic content analysis. The results show that the factors that contributed to the students' stress are related to the lack of routine and inadequate environment for the study; the lack of social interaction and face-to-face interaction with teachers; to the difficulties with teaching in practical classes and internships. The factors that contributed to resilience were support from family, friends and religiosity. We conclude that the abrupt transition to distance learning during the pandemic has posed a number of significant challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Monika Mensch, Universidade Luterana do Brasil - Brasil

Mestre em Promoção da Saúde pela Universidade Luterana do Brasil. Docente no Centro Universitário São Lucas-Ji-Paraná. 

Contribuição de autoria: Administração do Projeto, Análise Formal, Conceituação, Curadoria de Dados, Escrita – Primeira Redação

Luiz Carlos Porcello Marrone, Universidade Luterana do Brasil - Brasil

Doutor em Neurociências pela PUCRS. Docente na Universidade Luterana do Brasil. Pesquisador do Instituto do Cérebro-PUCRS.

Contribuição de autoria: Escrita – Supervisão e Visualização - https://lattes.cnpq.br/0706744072158586

Alice Hirdes, Universidade Luterana do Brasil - Brasil

Doutora em Psicologia Social pela PUCRS.  Docente na Universidade Luterana do Brasil. Líder do grupo de pesquisa Promoção e Prevenção em Saúde Mental. Full Fellow da rede de pesquisa interRAI.

Contribuição de autoria:  Conceituação, Revisão e Edição, Supervisão, Validação e Visualização

References

BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos; SILVA, Carlos Eduardo Menezes da; SOARES, Fernando Ramalho Gameleira; SILVA, José Alexandre Menezes da. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 25., p. 2411-2421, 2020. DOI: 10.1590/1413-81232020256.1.10792020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/9g4hLHkSSW35gYsSpggz6rn/?lang=pt. Acesso em: 14 abr. 2023.

BOURION-BÉDÈS, Stéphanie; TARQUINIO, Cyril; BATT, Martine; TARQUINIO, Pasquele; LEBREUILLY, Romain; SORSANA, Christine; LEGRAND, Karine; ROUSSEAU, Hélène; BAUMANN, Cèdric. Stress and associated factors among French university students under the COVID-19 lockdown: the results of the PIMS-CoV 19 study. Journal of Affective Disorders, [S. l.], v. 283, n. 15, p.108-114, 2021. DOI: 10.1016/j.jad.2021.01.041. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032721000574?via%3Dihub. Acesso em: 20 maio 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de Março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, 2020. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=PRT&numero=343&ano=2020&ato=6f5UTVE5EMZpWT599. Acesso em: 10 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União, 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.

CAMACHO, Ana; CORREIA, Nadine; ZACCOLETTI, Sônia; DANIEL, João. R. Anxiety and social support as predictors of student academic motivation during the COVID-19. Frontiers in Psychology, [S. l.], v. 12, p. 644338, 2021. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.644338. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.644338/full. Acesso em: 10 jun. 2023.

CARVALHO, Carla Jesus de; SILVEIRA, Maria de Fátima de Araújo. (Sobre) vivências, saúde mental e enfrentamento à pandemia de universitários em vulnerabilidade socioeconômica. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 14, p. e288101421955, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i14.21955. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/355930946_Sobre_vivencias_saude_mental_e_enfrentamento_a_pandemia_de_universitarios_em_vulnerabilidade_socioeconomica#:~:text=O%20presente%20estudo%20tem%20por%20objetivo%20caracterizar%20as,uma%20universidade%20pública%20durante%20a%20pandemia%20de%20Covid-19. Acesso em: 10 jun. 2023

DOSEA, Giselle Santana; ROSÁRIO, Renan Wesley Santos do; SILVA, Elisângela Andrade; FIRMINO, Larissa Reis; OLIVEIRA, Ana Maria dos Santos. Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: a opinião de universitários durante a pandemia de Covid-19. Interfaces Científicas, [S. l.], v, 10, n. 1, p. 137-148, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p137-148. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9074. Acesso em: 05 jun. 2023.

DUARTE, Michael de Quadros; SANTO, Manuela de Almeida da Silva; LIMA, Carolina Palmeiro; GIORDANI, Jaqueline Portela; TRENTINI, Clarissa Marceli. Covid-19 e os impactos na saúde mental: uma amostra do Rio Grande do Sul, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 25, n. 9, p. 3401-3411, 2020. DOI: 10.1590/1413-81232020259.16472020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/ghSHWNYkP6gqJm4LQVhkB7g/?lang=pt. Acesso em: 24 abr. 2023.

FONSECA, Débora Cristina. Ser e estar em um mundo pandêmico: marcas da COVID-19 na subjetividade. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 111-120, 2020. DOI: 10.5016/ridh.v8i2.17. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/ridh3/index.php/ridh/article/view/17. Acesso em: 24 maio 2023.

FREITAS, Ronilson Ferreira; RAMOS, Daniel Santos; FREITAS, Tahiana Ferreira, SOUZA, Gleydson Rocha de; PEREIRA, Érika Jovânia; LESSA, Angelina do Carmo. Prevalência e fatores associados aos sintomas de depressão, ansiedade e estresse em professores universitários durante a pandemia da COVID-19. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, [S. l.], v. 70, n. 4, p. 283–292, 2021. DOI: 10.1590/0047-2085000000348. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/8DKtKHH8xFrMjSjTr7X93Lt/?lang=pt. Acesso em: 28 abr. 2023.

GAMA, Liasse Monique de Pinho; SOUZA, Verusca Soares de; LOPES, Soraia Geraldo Rozza; ARRUDA, Guilherme Oliveira de; LIMA, Helder de Pádua; BAPTISTA, Cremildo João. Social distancing and emotional state of university students in the COVID-19 pandemic: a descriptive-exploratory study. Online Brazilian Journal of Nursing, [S. l.], v 21, Suppl 2, p. e20226577, 2022. DOI: 10.17665/1676-4285.20226577. Disponível em: https://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/6577. Acesso em: 02 jun. 2023.

GUINANCIO, Jully Camara; SOUSA, Júlio Gabriel Mendonça de; CARVALHO, Bianca Lemos de; SOUSA, Ana Beatriz Teodoro de; FRANCO, Amanda de Araujo; FLORIANO, Amanda de Almeida; RIBEIRO, Wanderson Alves. COVID –19: Desafios do cotidiano e estratégias de enfrentamento frente ao isolamento social. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e259985474, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.5474. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5474. Acesso em: 29 maio 2023.

GUNDIM, Vivian Andrade; ENCARNAÇÃO, Jhonatta Pereira da; SANTOS, Flávia Costa; SANTOS, Josenaide Engracia dos; VASCONCELLOS, Erika Antunes; SOUZA, Rozemere Cardoso de. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de covid-19. Revista Baiana de Enfermagem‏, [S. l.], v. 35, n. 2021, e37293, 2020. DOI: 10.18471/rbe.v35.37293. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/37293#. Acesso em: 01 jun. 2023.

GURVICH, Caroline; THOMAS, Natalie; THOMAS, Elizabeth; HUDAIB, Abdul-Rahman; SOOD, Lomash; FABIATOS, Kali; SUTTON, Keith; ISAACS, Anton; ARUNOGIRI, Shalini; SHARP, Gemma; KULKARNI, Jayashri. Coping styles and mental health in response to societal changes during the COVID-19 pandemic. International Journal of Social Psychiatry, [S. l.], v. 67, n. 5, p. 540-549, 2021. DOI: 10.1177/0020764020961790. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0020764020961790. Acesso em: 30 abr. 2023.

JOHNSON, Sverre Urnes; EBRAHIMI, Omid, V; HOFFART, Asle. PTSD symptoms among health workers and public service providers during the COVID-19 outbreak. PLoS ONE, [S. l.], v. 16, n. 3, e0245058, 2021. DOI: 10.1371/journal.pone.0241032. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0241032. Acesso em: 10 maio. 2023.

LIMA, Vivian Daniele; COSTA, Ailana Garcia Meira; VASCONCELOS, Maria Luiza Iennaco de; LOURENÇO, Lelio Moura. Saúde mental no ensino superior: revisão de literatura. Interação em Psicologia, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 312-321, 2022. DOI: 10.5380/riep.v26i3.76204. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/76204. Acesso em: 30 abr. 2023.

LIMEIRA, Francisco Ivison Rodrigues; CRUZ, Poliana Farias da; ANDRADE, Amanda Ribeiro da Costa; GUIOMARINO NETO, Armando Baia; ARANTES, Diandra Costa. Depression, anxiety and stress among dental students during COVID 19 pandemic and distance learning. Revista da ABENO, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 1563, 2022. DOI: 10.30979/revabeno.v22i1.1563. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1563. Acesso em: 28 abr. 2023.

MAIA, Berta Rodrigues. DIAS, Paulo César. Anxiety, depression, and stress in university students: The impact of COVID-19. Estudos de Psicologia, [S. l.], v. 37, e200067, 2020. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200067. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/k9KTBz398jqfvDLby3QjTHJ/?lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2023.

MARTINEZ, Emilio G.; PADRON, Rafael R.; VILLALBA, Pedro. The students' point of view on the teaching of anatomy at the Universidad del Norte, Colombia, amid the COVID-19 pandemic. International Journal of Morphology, [S. l.], v. 40, n. 1, p.46-50, 2022. DOI: 10.4067/S0717-95022022000100046. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022022000100046&lng=en&nrm=iso&tlng=en. Acesso em: 01 jun. 2023.

MESSIANO, Julia Baesso; BERGANTINI, Rafaella Freitas; SERAFIM, Tainá Machado; BAPTISTA, Vinícius Augusto Ferreira; TAMBELLINI, Maria Eduarda Nicolella;

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2021.

PEREIRA, Renata Martins da Silva; SELVATI, Flávia de Souza; RAMOS, Karina de Souza; TEXEIRA, Lohany Gomes Ferreira; CONCEIÇÃO, Mariana Vieira da. Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do COVID-19. Revista Práxis, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 47-56, 2020. DOI: 10.47385/praxis.v12.n1sup.3458. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/3458. Acesso em: 10 mar. 2023.

RIBEIRO, Lahanna da Silva; BRAGÉ, Émilly Giacomelli; RAMOS, Domênica Bossardi; FIALHO, Inara Rahde; VINHOLES, Inara Rahde; LACHINI, Annie Jeanninne Bisso. COVID-19 pandemic effects on the mental health of an academic Community. Acta Paulista de Enfermagem, [S. l.], v. 34, eAPE03423, 2021. DOI: 10.37689/acta-ape/2021AO03423. Disponível em: https://acta-ape.org/en/article/covid-19-pandemic-effects-on-the-mental-health-of-an-academic-community/. Acesso em: 18 mar. 2023.

RIOS, Izabel Cristina; MEDEIROS JUNIOR, Martim Elviro de; FERNANDES, Maria Teresa de Almeida; ZOMBINI, Edson Vanderlei; PACHECO, Maira Kassabian Oliveira; MASCARENHAS, Elcio Gomes; AZUMA, Joselita Batista; VITAL JUNIOR, Pedro Felix. Mentoria virtual para estudantes de medicina em tempos de COVID-19. Revista Brasileira de Educação Médica, [S. l.], v. 45, n. 3, p. 170, 2021. DOI: 10.1590/1981-5271v45.3-20200419. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/j5xqG5P6bYcbM77hYcspHNs/?lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2023.

RODRIGUES, Bráulio Brandão; CARDOSO, Rhaissa Rosa de Jesus; PERES, Caio Henrique Rezio; MARQUES, Fábio Ferreira. Aprendendo com o imprevisível: saúde mental dos universitários e educação médica na pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Educação Médica, [S. l.] v. 44, Suppl 1, p. 8–12, 2020. DOI: 10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/kN9b4V5MJQtvygzTNBWsSZS/?lang=pt. Acesso em: 23 mar. 2023.

ROGOWSKA, Aleksandra. M.; KUSNIERZ, Cezary; BOKSZCZANIN, Anna. Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress, and coping styles during COVID-19 pandemic in polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, [S. l.], v. 13, p. 797–811, 2020. DOI: 10.2147%2FPRBM.S266511. Disponível em: https://www.dovepress.com/examining-anxiety-life-satisfaction-general-health-stress-and-coping-s-peer-reviewed-fulltext-article-PRBM. Acesso em: 23 abr. 2023.

ROSSATO, Lucas; RIBEIRO, Beatriz Maria dos Santos Santiago; SCORSOLINI-COMIN, Fábio. Religiosidade/espiritualidade e saúde na pandemia de COVID-19. Revista do Nufen: Phenomenology and Interdisciplinarity, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1-13, 2022. DOI: 10.26823/nufen.v14i2.22256. Disponível em: https://submission-pepsic.scielo.br/index.php/nufen/article/view/22256. Acesso em: 28 abr. 2023.

SANTOS, Larissa Christiny Amorim dos; MARTINHO, Matheus Nery; RIBEIRO, Wanderson Alves; SOUZA, Érica Motta Moreira de; MIRANDA, Karollaine Barbosa Fontes; SILVA, Ewelyn Ribeiro de Lima. Covid-19 Pandemic: The fine line between mental health and the health-disease process in nursing undergraduates. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 10, p. e243111032683, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i10.32683. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/32683. Acesso em: 18 abr. 2023.

SILVA, Lucas Silveira; MENDES JÚNIOR, Paulo Roberto; ARAÚJO, Francisca Eloisa do Nascimento. Ensino superior em tempos de pandemia: sofrimento, culpa e (im) produtividade. In: NEGREIROS, Fauston; FERREIRA, Breno de Oliveira (Orgs.). Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia. São Paulo: Pimenta Cultura, 2021, p. 272-286.

TOBAR, Cláudia; GARCÉS, María Sol; CRESPO-ANDRADE, María; SISA, Ivan. The impact of strengthening study habits for medical students during COVID-19 academic transition: a mixed-methods study. Medical Science Educator, [S. l.], v. 31, p. 1083-1090 2021. DOI: 10.1007/s40670-021-01277. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s40670-021-01277-z. Acesso em: 19 abr. 2023.

Published

2024-09-06

How to Cite

MENSCH, M.; MARRONE, L. C. P.; HIRDES, A. Learning, stressors and resilience of healthcare academics in the covid-19 pandemicHEALTHCARE ACADEMICS IN THE COVID-19 PANDEMIC. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e12798, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.12798. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12798. Acesso em: 21 nov. 2024.