Between the expected and the experienced in the education of young people and adults: annoying, anxiety and complaints
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v21i52.14172Keywords:
education, oral history, young and adults educationAbstract
The Education of Young, Adult and Elderly people investigated based on the narratives of 12 mathematics teachers from the State Education Network (REE), in the state of Mato Grosso do Sul, central-western Brazil, was the object of Daniel's research ( 2022). Starting from this production, and the constitution of the narrative materials, we collected excerpts, highlighting discomforts, anxieties and complaints. The research in question is anchored in the methodology of Oral History, as it highlights the singularities of subjects, scenarios and knowledge gathered in stories that tell about everyday school events. Narrative excerpts that highlight teachers' cries about the training conditions they were subjected to, certification exams that permeate the modality and exclusions caused by mathematics itself. Shouts that mobilize writing, questions and explain what is outside what is foreseen in the legislation and expose the situations of this often forgotten modality.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz. O saber é feito para cortar: Michel Foucault e a historiografia. Live com Durval Muniz Albuquerque. [Vídeo]. YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/live/rQ3NrUoZGA8?si=fYU3ZkSZnaKVMeLg. Acesso em: 12 fev. 2023.
ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar. Uma Antropología Comprometida com la vida: Miradas otras desde Abya-Yala para la decolonización del poder, del saber y del ser. Ediciones ABYA-YALA, Quito-Ecuador, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho de Educação Básica. Parecer CEB n. 11/2000. Diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília: MEC, 2000.
CATELLI JR, Roberto; GISI, Bruna; SERRÃO, Luiz Felipe Soares. ENCCEJA: cenário de disputas na EJA. Revista brasileira de Estudos pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 238, p. 721-744, set./dez. 2013.
DANIEL, Lilian Oliveira. Múltiplos Cenários da Educação de Jovens e Adultos em Mato Grosso do Sul a partir de Narrativas de Professores de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS. Campo Grande, Mato Grosso do Sul, 2022.
DUSSEL, Inés. Sobre a precariedade da escola. In: LARROSA, Jorge. Elogios da escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020. p. 87-111.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz & Terra; 2021.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; GOMES, Maria Laura Magalhães. História oral: diversidade, pluralidade e narratividade em educação matemática. In: GONÇALVES, H. L. J. (org.). Educação Matemática & Diversidade(s). Porto Alegre: Editora Física, 2020. p. 15-40.
GOIS, Antonio. MEC Suspende “provão dos supletivos”. Folha de São de Paulo, São Paulo, Caderno Cotidiano, p. C4, 8 set. 2003. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidian/ff0809200311.htm Acesso em: 23 fev. 2023.
LOUREIRO, Camila Wolpato; MORETTI, Cheron Zanini. Paulo Freire em Abya Yala: denúncias e anúncios de uma epistemologia decolonial. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116634, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A língua da escola: alienadora ou emancipadora? Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, maio-ago. 2017, pp. 193-212. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/childphilo/v13n27/1984-5987-childphilo-13-27-00193.pdf .Acesso em: 18 abr. 2023.
NOGUEIRA, Paulo Henrique de Queiroz. MIRANDA, Shirley Aparecida. Miguel Arroyo: Educador em diálogo com nosso tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. 403 p.
PORTELA JÚNIOR, Aristeu. Estudos pós-coloniais e ciências sociais: críticas e alternativas epistemológicas. Temáticas, Campinas, v. 23, n. 45, p. 75–100, 2015. DOI: 10.20396/tematicas.v23i45/46.11102. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11102. Acesso em: 10 mai. 2023.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. Belo Horizonte: Letramento, 2019. 112 p.
RODRIGUES, Thiago Donda. Práticas de exclusão em ambiente escolar. 2015. 243 f. Tese (Doutorado)- Curso de Doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Rio Claro. 2015
SANTOS, Robson; SANTOS, Priscila Pereira. O ENCCEJA e a Educação de Jovens e Adultos: uma análise do perfil dos participantes e dos motivos do abandono. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais Cenários do Direito a Educação, v.3 n.8. p.37-74, 2021.
SILVA, Jaqueline Luzia da; SOUZA, José Carlos Lima de; BARBOSA, Carlos Soares. Vinte anos do Parecer CNE/CEB N. 11/2000: dos avanços aos desafios não superados pela EJA. Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (Cap-UERJ) V. 10, n. 24, maio – agosto de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.