Between the expected and the experienced in the education of young people and adults: annoying, anxiety and complaints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v21i52.14172

Keywords:

education, oral history, young and adults education

Abstract

The Education of Young, Adult and Elderly people investigated based on the narratives of 12 mathematics teachers from the State Education Network (REE), in the state of Mato Grosso do Sul, central-western Brazil, was the object of Daniel's research ( 2022).  Starting from this production, and the constitution of the narrative materials, we collected excerpts, highlighting discomforts, anxieties and complaints. The research in question is anchored in the methodology of Oral History, as it highlights the singularities of subjects, scenarios and knowledge gathered in stories that tell about everyday school events. Narrative excerpts that highlight teachers' cries about the training conditions they were subjected to, certification exams that permeate the modality and exclusions caused by mathematics itself. Shouts that mobilize writing, questions and explain what is outside what is foreseen in the legislation and expose the situations of this often forgotten modality.

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Author Biographies

Lilian Oliveira Daniel, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutoranda em Educação Matemática no programa de pós-graduação em Educação Matemática do Instituto de Matemática da UFMS. Mestre em Educação Matemática INMA-UFMS. Membra do grupo História da Educação Matemática em Pesquisa – HEMEP.

Contribuição de autoria: Concepção, escrita e revisão crítica

Carla Regina Mariano da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Julio de Mesquista Filho (UNESP-Rio Claro). Professora Associada da Universidade Federal de Mato Groso do Sul (UFMS). Pesquisadora do grupo História da Educação Matemática em Pesquisa – HEMEP.

Contribuição de autoria: Concepção, análise, interpretação dos dados, escrita e revisão crítica

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Published

2025-01-17

How to Cite

DANIEL, L. O.; SILVA, C. R. M. da. Between the expected and the experienced in the education of young people and adults: annoying, anxiety and complaints. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 21, n. 52, p. e14172, 2025. DOI: 10.22481/praxisedu.v21i52.14172. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14172. Acesso em: 23 jan. 2025.